تهران- ايرنا- بهرام دهقانيار آهنگساز و سازنده قطعه «خونه مادر بزرگه» در سيزدهمين نشست «شب موسيقي» گفت: استفاده از ريتم موسيقي بزرگسالان براي ساخت موسيقي كودكان، بزرگ ترين ضربه را به سليقه كودك وارد مي سازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، «شب موسيقي» در سيزدهمين نشست خود، شامگاه يكشنبه 9 دي كه با موضوع «آسيب شناسي موسيقي كودك» روي آنتن شبكه 4 رفت ميزبان بهرام دهقانيار، آهنگساز و ندا نصيري، مربي و كارشناس موسيقي كودك بود.
در بخش ابتدايي برنامه، پدر بهنام صفوي، مهمان تلفني برنامه از بهبود حال ايشان خبر داد و از تمام مردم و رسانه ها تشكر كرد.

**برنامه ريزي دقيق، موسيقي كودك دهه 60 را ساخت
در ادامه برنامه دهقانيار در مورد توليدات كانون پرورش فكري كودكان گفت: كانون در دوره اي با يك برنامه ريزي دقيق شروع به توليد موسيقي هايي كرد كه هنوز قابل دفاع هستند. من نمي دانم چرا اين روند متوقف شد اما اي كاش اين اتفاق نمي افتاد.
وي افزود: اگر اين حركتي كه با استاد پژمان، كه تحصيلات و خلاقيت كافي و شناخت محيط ذهني كودك را داشتند، شروع شده بود ادامه پيدا مي كرد الان ما مجبور به نقد وضعيت موجود نبوديم.

**متدهاي موسيقي بايد بومي سازي شوند
نصيري در مورد «اُرف» كه سازي آلماني است، توضيح داد: ايده كلي كارل ارف اين بود كه اين متد به هر كشوري مي رود بومي سازي شود. هر متد و موسيقي به شرط بومي سازي شدن آثار مثبتي خواهد داشت.
وي در مورد استفاده از يك متد ايراني گفت: وقتي متدي وجود دارد تمام ابزارها نيز متناسب با آن است و كنار گذاشتن آن و جايگزيني متد جديد، هم نيروي عظيمي مي خواهد و هم زمان مي برد، خوشبختانه اين اتفاق در حال انجام است و گروه هاي مختلفي قدم هاي بزرگي برداشته اند اما چون با هم در ارتباط نيستند و به صورت تيمي فعاليت نمي كنند زمان مي برد.

**«خونه مادر بزرگه» موسيقي فانتزي كودك
دهقانيار، سازنده آهنگ «خونه مادر بزرگه» در مورد ماندگاري و هويت اصيل موسيقي كودك در دهه 60 گفت: پيش زمينه اي براي توليد اين آثار فراهم بود و آن عبارت بود از آموزش درست و علمي ساز پيانو و آماده بودن براي پذيرايي از انواع قالب هاي موسيقي سالم كه به شناخت من كمك مي كرد تا بفهمم آهنگسازان كشورهاي ديگر چگونه موسيقي مي ساختند.
وي افزود: وقتي من پيانو كار مي كردم، با آثار آهنگسازاني آشنا شدم كه براي كودكان، موسيقي ساخته بودند، من اينها، به خصوص ساخته‌هاي آهنگسازان روس را، مورد بررسي قرار دادم و ديدم اگر از ملودي موسيقي خودمان استفاده كنيم ولي تركيبات هارمونيك و ساختمان اثر، جهاني باشد به فرم ساختاري خاصي مي رسيم.
دهقانيار ادامه داد: اين همزمان شد با آشنايي من با خانم مرضيه برومند كه سفارش كار «خونه مادر بزرگه» را دادند و چون فضاي داستان در شمال اتفاق مي افتاد من موسيقي دشتي را با موسيقي فانتزي كودك ادغام كردم كه منجر به آن تم شد.
وي در مورد «زير گنبد كبود» توضيح داد: موسيقي آن مدرن تر بود ولي باز هم ساختار برمي گشت به موسيقي خودمان، سادگي، تكرار و تقليد از عوامل جذابيت و ماندگاري اين آثار است.
دهقانيار ادامه داد: براي من بسيار مهم است كه نوزادان و نوپاها با موسيقي خودمان آشنا شوند بدين معنا كه موسيقي خوب بشنوند. براي انتخاب نوع موسيقي كه كودك مي شنود بايد توجه داشت كه موسيقي ها خيلي غم انگيز نباشند. براي بچه هاي زير دو سال تمپوهاي خيلي بالا يا خيلي پايين به دليل ايجاد تفاوت در ضربان قلب كودك، مناسب اين گروه نيستند.

**سازهاي ايراني پتانسيل بسيار بالايي براي ساخت موسيقي كودك دارند
دهقانيار در پاسخ به اين سوال كه سازهاي ايراني چقدر بايد در توليد موسيقي كودك استفاده شوند، گفت: از تمام سازها مي توان استفاده كرد، هر سازي شخصيت و تعريفي براي خودش دارد و با مهارت نوازنده مي شود تركيبات صوتي زيبايي از ساز بيرون كشيد. سازهاي ايراني بسيار پتانسيل بالايي براي ساخت موسيقي كودك دارند.
او همچنين در پاسخ به اين سوال كه چه فاكتورهايي براي ساختن يك سرود براي مدارس بايد در نظر گرفته شود؟ عنوان كرد: ترانه كودك در بخش ادبيات بايد بندهاي كوتاه داشته باشد و اين امكان را بدهد كه بچه ها راحت دكلمه كنند اما در بخش آهنگسازي زير ساخت ها بسيار اهميت دارد، جمله ها بايد با ايجاز و كوتاه و شيرين و بانمك ساخته شوند.

**ريتم،از مهمترين عناصر براي ساخت موسيقي كودك است
دهقانيار در قسمتي ديگر از اين برنامه افزود: در ساختار آهنگسازي براي كودك، ريتم يكي از مهمترين عناصر است. قطعات دو ضربي و سه ضربي اگر صحيح استفاده شود مناسب هستند، يكي از اشتباهات عمده اي كه من مي بينم اكثرا در ساختار موسيقي كودكان به خصوص در نسل جديد مي شود استفاده از ريتم موسيقي بزرگسال براي ساخت موسيقي كودك است.اين بزرگترين ضربه اي است كه به سليقه يك كودك وارد مي شود.

** موسيقي تاثير رواني روي كودك دارد
سازنده قطعه زير گنبود كبود نيز بيان كرد: موسيقي فقط براي بازي و شادي نيست، موسيقي يك تأثير روانشناسانه و خلاقانه روي مغز و روان كودك دارد، ما بايد از تمام استعدادهايي كه از تمامي مراكز موسيقي چه در داخل و چه در خارج از كشور فارغ التحصيل مي شوند، به جاي آماتورهايي كه به واسطه دستمزد پايين با يك كيبورد در حال فعاليت هستند، دعوت به همكاري كنيم.
نصيري گفت: فارغ از اينكه بخواهيم بچه ها نوازنده شوند يا نه، بسيار خوب است كه موسيقي را ارتقاء دهنده مهارت هاي فردي، اجتماعي و ذهني در نظر بگيريم.
وي در رابطه با شعر و ترانه براي كودكان اظهاركرد: بايد درك انتزاعي كودكان در مورد شعر در نظر گرفته شود و اين به گرايش كودكان به آن شعر كمك مي كند، حتي بچه هاي زير 3 سال نيز قابليت درك شوخ طبعي در شعر را دارند.
وي افزود: موسيقي هاي پر هيجان امروزه معمولا بي دقتي در انتخاب شعر دارند و اين باعث مي شود كه كودك واكنش خوبي به آن نداشته باشد.
«شب موسيقي» يكي از برنامه هاي «شب هاي هنر» است كه به تهيه كنندگي حبيب الله ذوالفقاري، پيرامون مسائل موسيقي، يكشنبه شب ها ساعت 23 به طور زنده، از شبكه 4 سيما پخش مي شود.
فراهنگ**9210**3009