تهران- ایرنا- پایگاه خبری 'الخلیج آنلاین' نوشت، نگرانی ائتلاف سعودی از اعتراضات یمنی ها به حضور آن ها در استان المهره به تاسیس یك پایگاه نظامی جدید در ناحیه 'شحن' واقع در بخش شرقی این استان یمن منجر شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری مزبور ، پیش از تاسیس این پایگاه نظامی، اهالی ناحیه شحن از كمیته برگزاری اعتصابات خواسته بودند تا اقداماتی اعتراضی به تجاوزها و دخالت های عربستان در امور گمرك و مصادره بی دلیل كالاهای تجار ترتیب دهند.
پس از پیگیری این موضوع از سوی مردم برای اجرایی كردن دیشب (یكشنبه) نیروهای آل سعود بدون هیچ هماهنگی با مقامات و طرف های رسمی، یك پایگاه نظامی جدید در این منطقه احداث كردند.
در همین راستا زنان استان المهره نیز دست به تجمع اعتراضی در شهر 'الغیضة' واقع در همین استان زدند و خواستار خروج نیروهای نظامی از این منطقه شدند. آنان با سر دادن شعارهایی حضور عربستان و شبه نظامیان خارجی را در این منطقه به شدت محكوم كردند.
استان المهره ماه هاست كه شاهد اعتراضات و تظاهرات مردم یمن در مخالفت با حضور نیروهای سعودی در خاك این استان و كنترل آن ها بر گذرگاه های مرزی است.
عربستان می خواهد از طریق المهره و منطقه مرزی خرخیر (Kharkhir) در عربستان به دریای عرب لوله های نفتی بكشد و مردم یمن مخالف این اقدامات تجاوزگرانه هستند.
نیروهای عربستانی از اواخر 2017 وارد استان المهره شدند و حركت كشتی‌ها و صید در آنجا را منع كردند. این نیروها همچنین فرودگاه بین‌ المللی الغیظه را به پادگان نظامی تبدیل كرده و مانع پروازهای غیرنظامی در این فرودگاه می‌شوند.
المهره دارای دو گذرگاه زمینی با عمان و نیز بندر ' نشطون ' است و طولانی‌ ترین نوار ساحلی یمن در حدود 560 كیلومتر در سواحل دریای العرب را تشكیل می‌دهد.
عربستان و امارات كه به طمع تقسیم یمن همچنان حملات خود را به مناطق مختلف این كشور ادامه می دهند، تاكنون نتیجه ای جز ویرانی زیرساخت های یمن و كشته و زخمی كردن هزاران یمنی به دست نیاورده اند.
این تجاوز تمام عیار از فروردین ماه 94 در قالب ائتلاف عربی تحت فرمان عربستان آغاز شد و همچنان ادامه دارد و نتیجه آن كشت یا زخمی شدن شمار زیادی از یمنی ها از جمله 85 هزار كودك شده است.
خاورم*3224*1436*