تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه از متولیان تولید محتوا در حوزه كودك و نوجوان حمایت می كنیم ، گفت: نگاه انحصارگرا در پلتفرم ها كشنده خلاقیت است و كل سیستم را نابود می كند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در دیدار با سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و‌ پرورش، اعضای شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی جشنواره كودكآنلاین با اشاره به گسترش فضای مجازی و تاثیر مهم آن بر آینده بشریت اظهار كرد: امروزه فضای مجازی، فضایی بزرگ‌ برای شكوفایی محسوب می شود كه اقتصاد، اشتغال، درآمدزایی و خلاقیت آن شكل می گیرد بنابراین باید نسل آینده را متناسب با این ظرفیت تربیت كنیم.
وی با اشاره به این كه فضای مجازی در همه جای دنیا مخاطراتی را در كنار مزایا برای افراد در بردارد، خاطرنشان كرد: تهدیدهای فضای مجازی مختص كشور ما نیست بلكه همه كشورها با آن مساله دارند اما برای آن راهكارهایی اندیشیده اند.
آذری جهرمی درباره سند اینترنت و كودك نیز توضیح داد: برای حل این آسیب ها كمیته ای تشكیل شد تا طبق مطالعه میدانی و تطبیقی، منطبق با سایر كشورها عمل كنیم بنابراین در این راه از همه دستگاه ها مانند وزارت دادگستری و آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و نیروی انتظامی درخواست همكاری كردیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ورزشگاه آزادی در حوزه فضای مجازی و دغدغه های ایشان، خاطرنشان كرد: از این بیانات به این نتیجه رسیدیم كه به این حوزه ورود كنیم و آتش به اختیار باشیم، اما بر اساس تعریف وزارتخانه، ادعای محتوایی نداریم بنابراین اگر كسی متولی شود، محتوا را به او واگذار می كنیم و كنار او می مانیم چون موضوع كودك و نوجوان و فضای مجازی، یك موضوع ملی و دغدغه همه ماست.
وی تصریح كرد: ظرفیت ارائه محتوا، ارتقای دانش والدین، تولید محتوای مناسب، ابزارهای مدیریتی و نظارتی در فضای مجازی و آموزش عمومی به همه خانواده در یك زنجیره قرار دارند كه تجمیع آنها نهضت تولید محتوا در فضای مجازی را شكل می دهد.
آذری جهرمی با اشاره به جشنواره كودكآنلاین خاطرنشان كرد: در این جشنواره فعالیت سمن ها در وزارت ورزش و جوانان، اقدامات ترویجی، مشاركت هنرمندان در معرفی جشنواره و لزوم مشاركت آموزش و پرورش در حمایت از ترویج و راه اندازی تولید وب سری‎ها دیده می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در بخشی از سخنان خود در حضور متولیان آموزش و پرورش كشور، درباره مجموعه حلقه اكوسیستم برای كودك و نوجوان بیان كرد: نگاه انحصارگرا در پلتفرم‌ها كشنده خلاقیت است كه امكان دارد رشدی را رقم بزند اما كل اكوسیستم را نابود می كند و ضررده باشد.

**كودكان نباید تك بعدی تربیت شوند
وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به فعالیت وزارتخانه متبوعش در استفاده از ظرفیت های ارتباطی در «پروژه رسانه تعاملی سینا» اظهار كرد: اگر خانواده آموزش و پرورش به وسیله این رسانه با یكدیگر تعامل داشته باشند، بسیاری از مسائل حل می شود.
اشاره بطحایی به پروژه ای است كه با هدف كاستن فاصله میان خانواده‌ها، اولیای مدارس و دانش‌آموزان اجرا می شود تا پیام‌ها بی‌واسطه به خانواده‌ها و مخاطبان برسد.
وی افزود: كودكان و نوجوانان نباید تك بعدی تربیت شوند برنامه های مكمل نیز نباید مانع از دانش ، شناخت و كسب مهارت های زندگی باشد.

**دبیر جشنواره كودكآنلاین: این رویداد همگرا كننده است
سیدجمال هادیان دبیر جشنواره كودك آنلاین نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده و استقبال هنرمندان، مسوولان و مردم از جشنواره خاطرنشان كرد: این رویداد همگراكننده است و وزارت ارتباطات، در این بین به عنوان شتاب دهنده عمل می كند. پس هر فرد و تشكلی كه ایده ای جذاب با قابلیت تجاری شدن دارد، می تواند به كودكآنلاین بپیوندد.
وی با اشاره به اینكه بیش از 80 درصد محتواهای ویدئویی متعلق به بزرگسالان است یا ایرانی نیست، تصریح كرد: امیدواریم جشنواره كودكآنلاین بتواند این آمار را برگرداند و سهم ما در تولید محتوا برای كودك را بیشتر كند.
هادیان با اشاره به سهم آموزش و پرورش در ارتقای جشنواره كودكآنلاین تصریح كرد: نشست صمیمانه گروهی از نوجوانان با وزیر ارتباطات ما را به آگاهی بیشتری از میزان شناخت این نسل از فضای مجازی رساند و باید این نسل را بیش از پیش جدی گرفت.
بر اساس این گزارش، در این نشست حسین شیخ الاسلامی دبیر كمیته علمی و محتوایی جشنواره كودكآنلاین، فاضل نظری مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان نیز حضور داشتند كه مطالبی را عنوان كردند.
جشنواره وب سری و فیلم كوتاه كودكآنلاین با ریاست وزیر ارتباطات و حمایت همراه اول در بهار 98 برگزار می شود. این جشنواره برای تولید محتوای مناسب ویژه كودكان و نوجوانان برای فضای مجازی به عنوان یك شتابدهنده عمل خواهد كرد و بستری برای ایجاد فرصت های نو و شناسایی استعدادها و حمایت از آنها برای تولید محتوای تصویری ویژه كودكان و نوجوانان در فضای مجازی است.
علمی*م.ش* 2017