تهران- ايرنا- رييس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي از افزايش تعداد رشته هاي بخش كشاورزي براي انتخاب و معرفي كشاورزان نمونه خبر داد و گفت: امسال شاهد رشد 7.5 برابري حوزه آب و خاك و ساير رشته هاي تخصصي بخش كشاورزي هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «كاظم خاوازي» روز سه شنبه در سي و سومين آيين انتخاب و معرفي نمونه هاي بخش كشاورزي كه با حضور وزير جهادكشاورزي در محل سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي برگزار شد، افزود: در ساليان گذشته رشته هاي باغباني، زعفران كاري، باغ هاي مادري، قارچ و گياهان دارويي در گذشته مورد توجه نبود، اما امسال اين رشته ها به بخش كشاورزي اضافه شدند‌.
وي اضافه كرد: در زير بخش شيلات در گذشته فقط رشته پرورش ماهي را در آيين انتخاب نمونه هاي بخش كشاورزي داشتيم كه با تحولي كه ستاد انتخاب نمونه ها ايجاد كرد، رشته هاي مربوط به پرورش ميگو، ماهيان گرم آبي، ماهيان سردآبي و پرورش ماهي در قفس به آن اضافه شدند.
وي تصريح كرد: با اقدام هاي صورت گرفته در بخش هاي زراعي، باغي، دام و طيور رشد 2 برابري و در بخش صنايع تبديلي و تكميلي، بازرگاني، جنگل و مرتع و آبزيان رشد 4 تا 5 برابري داشته ايم.
معاون وزير جهادكشاورزي ادامه داد: امسال در انتخاب نمونه هاي بخش زراعت،كشاورزي حفاظتي، كشت نشايي و توليد بذر گندم مورد توجه قرار گرفت.
وي ادامه داد: در سالجاري حدود 1500 نفر براي انتخاب نمونه هاي كشاورزي داوطلب شدند كه از ميان آنها 158 نفر در زيربخش هاي مختلف دام و طيور، زراعت و باغباني، شيلات و آبزيان، ترويج و آموزش كشاورزي، منابع طبيعي و آبخيزداري، مكانيزاسيون، آب و خاك، تشكل هاي بخش كشاورزي، صنايع تبديلي و تكميلي و بازرگاني بوده است.
خاوازي عملكرد توليد، رعايت اصول بهداشتي و اصول فني را از موارد موثر در انتخاب افراد نمونه بخش كشاورزي برشمرد و افزود: در ستاد انتخاب نمونه هاي كشاورزي توجه ويژه اي به زنان و رشته هاي مربوط به زنان كارآفرين، مشاغل خانگي و صندوق هاي خرد شد.

**158 كشاورز نمونه كشوري تجليل مي‌شوند
به گزارش ايرنا، در آيين امروز كه با حضور وزير جهاد كشاورزي در سالن فجر سازمان تحقيقات آموزش و ترويج كشاورزي تهران برگزار شده است، 158 كشاورز نمونه در بخش‌هاي زراعي، باغي، دام، طيور و آبزيان، بازرگاني و كشاورزي، زنان روستايي، جنگل معرفي مي شوند.
معرفي نمونه‌هاي بخش كشاورزي هرساله انجام مي شود تا از اقدام هاي موثر توليدكنندگان در عرصه هاي مختلف تامين امنيت غذايي قدرداني شود؛ اين كار كشاورزان را در ادامه راه با انگيزه و مصمم مي‌كند و سبب مي‌شود ساير فعالان بخش كشاورزي هم آنها را به عنوان نمونه و الگوي كار بدانند كه همين امر در افزايش عملكرد توليدات بخش كشاورزي موثر است.
اكنون بيش از 122 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي در كشور در بخش هاي مختلف توليد و عرضه مي شود.
اقتصام**9186*2025