به گزارش ایرنا، محمود مسگری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: چند مجموعه پاركینگ متمركز در ماه های آینده از جمله یك پاركینگ با ظرفیت 400 خودرو افتتاح می شود.
وی نبود پاركینگ و نبود فضای سبز را دو چالش مهم بافت های تاریخی و فرسوده قم دانست و گفت: به دلیل كمبود زیرساخت های رفاهی مناطق تاریخی قم شاهد مهاجرت افراد بومی از این مناطق و جایگزینی آنها توسط افراد غیربومی از اتباع خارجی می باشد كه این موضوع مشكلات بافت تاریخی استان را تشدید كرده است.
** تصویب 315 هكتار بافت تاریخی مانع از احیای بافت فرسوده شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه شهرسازی در قم به دلیل وجود یك هزار و 760 هكتار بافت فرسوده بسیار سخت است، گفت: احیای بافت های فرسوده و تاریخی از جمله اولویت های شورای اسلامی شهر قم است ولی تصویب 315 هكتار بافت تاریخی توسط میراث فرهنگی در این محدوده كه هیچگونه ارزش تاریخی ندارد از جمله مشكلات احیای بافت فرسوده است.
مسگری ادامه داد: به دلیل وجود زیرساخت های خدماتی لازم در بافت های فرسوده، رویكرد دولت، احیای بافت های تاریخی و فرسوده به جای ایجاد مناطق جدید است كه با توجه به اینكه هماهنگی لازم بین سیاست های كلان دولتی و سیاست های شهری وجود ندارد تاكنون روند احیای بافت های فرسوده با كندی مواجه است.
رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تاكید كرد: تعیین یك محدوده وسیع به عنوان بافت تاریخی مشكلات زیادی را برای شهروندان در این محدوده ایجاد كرده كه تطبیق بافت تاریخی باید به صورت لكه ای در نظر گرفته شده تا ضمن تعیین حریم آنها بتوان برنامه ریزی لازم برای احیای این بافت ها صورت گیرد.
وی با اشاره به سیر نزولی صدور پروانه ساخت در سال های گذشته در این شهر گفت: محدودیت و ممانعت میراث فرهنگی برای صدور مجوز در بافت های تاریخی مشكلات زیادی را برای شهروندان ایجاد كرده كه این امر موجب كاهش شدید صدور پروانه در بافت فرسوده به ویژه در منطقه 7 ، 3 و یك شهرداری شده است.
مسگری با تاكید بر اینكه شهرداری به دنبال احیا و نگهداری بافت تاریخی است اظهار داشت: جلساتی در استانداری قم برای بازنگری در محدوده بافت تاریخی در این شهر برگزار ولی متاسفانه در این جلسات از شهرداری برای احیای بافت فرسوده دعوت نشده است.
** تمام تملك های شهری به صورت متمركز و هدفمند شده است
وی ساماندهی تملكات را از دیگر اولویت های این كمیسیون دانست و گفت: تملك ساختمان ها و اراضی محدوده پروژه های عمرانی از جمله سخت ترین امور موجود در مدیریت شهری است كه برای ساماندهی این امر، تمام تملك های شهری به صورت متمركز و هدفمند شده است.
رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، با بیان اینكه تملك فاز 5 عمار یاسر در حال انجام است گفت: 141 پلاك موجود در این طرح وجود دارد كه تاكنون 19 پلاك به توافق رسیده است و مابقی این پلاك ها نیز در حال مذاكره با مالكان هستیم.
وی افزود: تملك 78 پلاك در پروژه بلوار جمهوری اسلامی حد فاصل پل 9 دی تا كمربندی امام علی(ع) به عنوان رینگ سوم شهری قم نیز در دست پیگیری می باشد كه تاكنون برخی از این پلاك ها خریداری و تخریب شده است.
مسگری همچنین بااشاره به روند اجرایی احداث بلوار فردوسی عنوان كرد: ادامه بلوار فردوسی از میدان ارتش تا بلوار نماز بازگشایی شده و تا محدوده منطقه 4 نیز آزادسازی پلاك ها صورت گرفته است.
رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، با بیان اینكه ساخت و تكمیل تقاطع سه سطحه شهید امینی بیات با مشكل جدی تملك اراضی مواجه شده است گفت: این تقاطع از جمله طرح هایی است كه نیاز به تملك پلاك های زیادی است كه باید برای رفع گره های ترافیكی در این زمینه همشهریان همكاری بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به تلاش برای اجرای رینگ دوم مسجد مقدس جمكران ادامه داد: برای اجرای این طرح 20 پلاك باقی مانده كه تاكنون 5 پلاك تملك و تخریب شده و 15 پلاك در حال رسیدگی است.
مسگری، احیای محلات قدیمی موجود در بافت های قدیمی را از دیگر برنامه های این كمیسیون دانست و گفت: مطالعات محلات بازار كهنه، امامزاده ابراهیم و باغ پنبه در حال انجام است كه با تكمیل این مطالعات، شاهد احیای این محلات قدیمی خواهیم بود.
** اصلاح نمای رومی ساختمان های قم، موضوعی فرادستگاهی
وی نماهای شهری را از جمله دیگر اولویت های كمیسیون معماری و شهرسازی دانست و گفت: با وجود تاكیدات فراوان بزرگان برای حفظ نماهای اسلامی در قم، متاسفانه شاهد گسترش نماهای رومی در این شهر هستیم كه با توجه به اهمیت موضوع، كمیسیون معماری و شهرسازی وارد موضوع شده و جلوی ساخت برخی از این نماها گرفته شده است.
مسگری عدم استحكام و وزن سنگین نمای رومی را از جمله خطرات موجود در زمان بحران هایی از جمله زلزله دانست و اظهار داشت: به دلیل اینكه مدلی جایگزین برای نماهای رومی وجود ندارد، الزام مالكان برای استفاده از مدل جایگزین تاكنون میسر نبوده است.
وی اصلاح نمای ساختمان ها در قم را موضوعی فرادستگاهی دانست و تاكید كرد: در گام اول دستگاه های اجرایی و مراكز فرهنگی و حوزوی كه در حال ساخت و ساز هستند باید الزام به ساخت نمای اسلامی شوند.
رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: پیگیری هایی صورت گرفته است تا مجتمع های اطراف محدوده اطراف پیامبر اعظم كه قرار است ساخته شود، دارای نمای اسلامی باشند.
مسگری، آرام سازی ترافیك اطراف حرم حضرت معصومه(ص) را یكی از چالش های مهم شهری دانست و گفت: آرام سازی محدوده حرم تا تقاطع عماریاسر انجام و كف سازی خیابان ارم تكمیل شده است ولی دیواره های این محدوده در شان قم نیست كه اصلاح نمای محدوده خیابان ارم در حال مطالعه است.
** سیاست های تشویقی برای گسترش بام سبز در قم
وی در بخش دیگری از سخنان خود در نظر گرفتن سیاست های تشویقی برای گسترش فضای سبز را از دیگر اقدام های صورت گرفته در شورای اسلامی شهر قم دانست و ادامه داد: تخفیف هایی برای ساختمان هایی كه به صورت داوطلبانه اقدام به اجرای بام سبز نمایند در نظر گرفته شده است.
رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: توزیع نهال ها در منازل، مشاوره به خانواده ها برای كاشت و بهینه كردن گونه های متناسب با اقلیم قم، الزام به كاشت درخت متناسب به زیرساخت ساختمان ها و جلوگیری از حذف حیاط منازل از جمله اقدام های صورت گرفته برای افزایش سرانه فضای سبز در این شهر است.
** زمین برای ساخت 2 هتل پنج ستاره به سرمایه گزار واگذار شده است
وی درادامه با دفاع از عملكرد شهردار قم گفت:تربیت نیروی انسانی و استفاده از نیروی مدیریتی قم از جمله خواست شورای شهر از شهردار بود و تعامل خوبی میان این دو نهاد وجود دارد.
مسگری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه متاسفانه مشكلات بین شهرداری و سازمان اوقاف و امور خیریه قم،
باعث كندی تكمیل طرح عمرانی امامزاده چهل اختران شده است ادامه داد: این مشكلات موجب شده است كه بهسازی این منطقه بعد از گذشت چند سال از آغاز عملیات توسعه به سرانجام نرسیده و به ویرانه ای در دل هسته مركزی شهر شود.
وی همچنین با اشاره به واگذاری رایگان زمین در اطراف بلوار پیامبر اعظم برای ساخت 2 هتل پنج ستاره گفت: نبود نقدینگی توسط سرمایه گذار، ساخت این هتل ها را با مشكل مواجه شده است ضمن اینكه هزینه زمین نیز پس از ساخت طی پنج سال به شهرداری بازگردانده خواهد شد.
مسگری با اشاره به راه اندازی بلوار مرجعیت اظهار داشت: شهرداری برای اینكه احداث این جاده موجب طمع دستگاه های مختلف برای ساخت و ساز در اطراف آن نشود تا عرض 200 متری از حاشیه این بلوار اقدام به كاشت درخت كرده است.
وی ادامه داد: 18 تقاطع غیرهمسطح در قم در دست مطالعه و یا ساخت است كه با توجه به اولویت به مرور به بهره برداری می رسد.
** مونوریل هیچ كاركرد ترافیكی ندارد
وی با اشاره به آخرین وضعیت مونوریل قم گفت: شهرداری نه تنها پولی برای ساخت این طرح ندارد بلكه این طرح جزو اولویت ها و دغدغه مردم نیز نیست به همین دلیل امكان هزینه در این طرح وجود ندارد ولی به دنبال پیدا كردن راهكارهای جدید برای تعیین تكلیف مونوریل هستیم.
رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: چندین گزینه برای راه اندازی مونوریل از جمله واگذاری به سرمایه گذار فرودگاه قم برای اتصال مونوریل به این فرودگاه، تغییر كاربری، ورود سرمایه گذار بخش خصوصی و همچنین تعیین ردیف بودجه ملی مطرح شده است.
وی تاكید كرد: این طرح در وضعیت فعلی هیچ كاركرد ترافیكی نداشته و از طرفی امكان برچیده شدن آن نیز وجود ندارد كه جلسات متعددی برای تعیین تكلیف آن در سطح استان در حال انجام است.
اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد كه مرحله نخست این طرح از پارك سوار شمالی قم تا مصلای قدس در نظر گرفته شده بود.
در طول مسیر 6.8 كیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
7404/ 6133/
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
قم- ایرنا- رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: در سال 98 نهضت ساخت پاركینگ های با ظرفیت 200 تا 300 خودرو در شهر قم اجرایی می شود كه بخش زیادی از مشكل ترافیكی هسته مركزی را برطرف می كند.