گروه دانشگاه ايرنا تصميم دارد به سراغ تك تك دانشگاه هاي مراكز استان ها برود و وضعيت علمي، پژوهشي و آموزشي آن ها را در گفت وگو با روساي اين دانشگاه ها مورد بررسي قرار دهد تا چالش ها و موانع توسعه را از منظر كيفي و ايفاي نقش توسعه اي دانشگاه ها مورد بررسي قرار دهد. از اين رو ، بعد از انتشار گفت وگوي تفصيلي با دكتر احمد رضي رئيس دانشگاه گيلان به سراغ رياست دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) قزوين رفته ايم تا وضعيت اين دانشگاه بين المللي را بررسي كنيم.
دانشگاه بين المللي قزوين به عنوان دانشگاهي كه مولود انقلاب اسلامي است، به دليل فراملي بودن و پذيرش دانشجويان از كشورهاي مختلف علاوه بر اهميت علمي، از اهميت فرهنگي هم برخوردار است. دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين در بحث ترويج فرهنگ و ادب ايراني از دانشگاه هاي پيش رو در كشور است. از اين رو در گفتگوي پيش رو به بحث آموزش زبان فارسي كه در اين دانشگاه به صورت جدي پيگيري مي شود، پرداخته ايم.
سيد ابوالحسن نائيني استاد 64 ساله مهندسي عمران دانشگاه بين المللي قزوين است. او كه تحصيلات خود را تا مقطع ارشد در آمريكا گذرانده، از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ رياست دانشگاه بينالمللي امام خميني را بر عهده داشته است. وي همچنين از سال ۸۷ تا سال ۹۲ مديريت گروه مهندسي عمران اين دانشگاه را بر عهده داشت تا اينكه در دي ماه ۹۲ از سوي رضا فرجي دانا، مجدداً به سمت رياست دانشگاه منصوب شد.
مشروح مصاحبه گروه دانشگاه ايرنا با دكتر سيد ابوالحسن نائيني رئيس دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين به شرح زير است
**ايرنا: پيشينه اي از سوابق خانوادگي و علمي خودتان را بفرماييد و همچنين در مورد رشته اي علمي كه در آن به تحصيل پرداخته ايد، توضيح بدهيد؟
**نائيني: بنده در تاريخ بيست و چهارم تيرماه 1333 در شهر قزوين و در يك خانواده فرهنگي متولد شدم. پدرم معلم و مادرم خانه دار بود. دوران تحصيل ابتدايي را در قزوين در دبستان فرهنگ واقع در خيابان مولوي قزوين سپري كردم. دوره متوسطه را در دبيرستان محمد قزويني و پاسداران در سال 1351 به اتمام رساندم. در كنكور شركت كردم كه در رشته دلخواه قبول نشدم و عازم دوره خدمت سربازي شدم. در سال 1354 براي ادامه تحصيل به كشور تركيه رفتم و در دانشگاه خاورميانه در آنكارا در رشته عمران مشغول به تحصيل شدم. به علت اعتصابات فراوان در سال 1357 براي ادامه تحصيل به كشور آمريكا رفتم و در دانشگاه نيوجرسي تحصيلات دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد را به پايان رساندم. دو ترم در دوره دكتري مشغول بودم و سپس به دليل نياز در سال 1365 به ميهن اسلامي بازگشتم و در دانشگاه امام حسين (ع) به عنوان عضو هيات علمي و رئيس دانشكده عمران مشغول فعاليت شدم.
از سال 1369 در شهر قزوين و در دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) فعاليت آموزشي و پژوهشي خود را تا به امروز ادامه داده ام. البته در سال 1374 در دوره دكتري مهندسي عمران- گرايش خاك و پي در دانشگاه علم و صنعت ايران مشغول تحصيل شدم كه در سال 1379دانش آموخته شدم. از سال 1369 تاكنون كه در دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) حضور دارم، مسئوليت هاي مختلف؛ مدير گروه مهندسي عمران، مدير گروه امور پژوهشي، رياست دانشكده فني و مهندسي، معاون عمراني دانشگاه و رئيس دانشگاه را عهده دار بوده ام.
در سال 1358 ازدواج كردم و داراي دو فرزند دختر و يك فرزند پسر هستم.
** ايرنا: در مورد شكل گيري و تاسيس دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين توضيح دهيد؟
**نائيني: دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) در تاريخ 19/10/1362در مجلس شوراي اسلامي با عنوان «دانشگاه بين المللي اسلامي» به تصويب رسيد كه اين قانون روز 29/10/1362به تاييد شوراي نگهبان رسيد. بعد از تصويب اين قانون دانشگاه در تاريخ 05/05/1364 فعاليت هاي خود را در سطح محدود با عنوان «دانشگاه بين المللي اسلامي قدس» آغاز كرد. بعد از شش سال فعاليت اين دانشگاه با مجتمع آموزش عالي دهخدا ادغام شد و در تاريخ 20/01/1370 دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين شروع به فعاليت كرد. البته تصويب اساسنامه اين دانشگاه تا سال 1377 به طول انجاميد و در اين سال شوراي عالي انقلاب فرهنگي اسناسانه دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين را تصويب كرد.
**ايرنا: دانشگاه بين المللي امام خميني با توجه به بين المللي بودنش تاكنون از چند كشور دانشجو پذيرش كرده است؟
**نائيني: دانشگاه بين المللي امام خميني(ره)، به عنوان دانشگاهي كه مولود انقلاب اسلامي است، تاكنون پذيراي مهمانان گرانقدري از بيش از 130 كشور جهان بوده و افتخار ميزباني گستره اي فرهنگي، به وسعت تمام جهان را داشته است. اين دانشجويان عمدتا در رشته هاي فني دانشگاه مشغول به تحصيل هستند. همچنين بايد اشاره كنم كه بيشترين دانشجويان خارجي دانشگاه امام خميني از كشورهاي چين، لبنان، سوريه، عراق و افغانستان هستند.
دانشجويان خارجي دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين به دو صورت در اين دانشگاه پذيرش مي شوند؛ عده اي از اين دانشجويان بورسيه هستند كه توسط شوراي بورس وزارت علوم معرفي مي شوند و بعد از گذراندن دوره آموزش زبان فارسي در مركز آموزش زبان فارسي دانشگاه، وارد رشته تخصصي خودشان مي شوند. بخش ديگري از اين دانشجويان خارجي هم هزينه هاي تحصيل خود را پرداخت مي كنند كه آنها هم ملزم به ياد گرفتن زبان فارسي هستند.
**ايرنا: هدف از تاسيس دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين چه بود؟
** نائيني: اين دانشگاه مأموريت خود مي داند تا ضمن كمك به گسترش تحصيلات عالي در ايران، با ايجاد نشاط و پويايي در دانشگاه به تربيت متخصصان متعهد براي خودكفايي علمي و فرهنگي كشورهاي جهان اسلام بپردازد و بر پايه رسالت جهاني خود، به موازات نشرعلوم، فنون وترويج معارف اصيل اسلامي در سطح بين المللي، زمينههاي لازم را براي گسترش تحقيقات و نوآوري در ايران و انتقال آن به كشورهاي اسلامي فراهم آورد.
**ايرنا: دانشگاه بين المللي امام خميني از نظر امكانات آموزشي در چه سطحي قرار دارد؟
**نائيني: اين دانشگاه با مساحت بيش از صد هكتار داراي يك سايت 76 هكتاري براي ساختمان هاي آموزشي، پژوهشي و اداري دانشگاه و يك سايت 24 هكتاري براي ساختمان هاي رفاهي و ورزشي است.
مراكز آموزشي و پژوهشي دانشگاه شامل هفت دانشكده علوم و تحقيقات اسلامي، ادبيات و علوم انساني، علوم اجتماعي، علوم پايه، فني و مهندسي، معماري و شهرسازي و دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي و سه مركز آموزشي و پژوهشي با عناوين 'مركز آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان'، 'مركز پژوهشي آينده پژوهي و مركز رشد و كارآفريني' است كه در آنها هم اكنون بيش از 10 هزار دانشجوي ايراني و بيش از هزار دانشجوي غيرايراني در مقاطع مختلف تحصيلي و دوره هاي آموزش زبان فارسي مشغول تحصيل و پژوهش هستند.
دانشگاه در مجموع داراي بيش از 60 آزمايشگاه تخصصي است كه برخي از آنها به ابزار و دستگاه هاي بسيار پيشرفته و منحصر به فردي در سطح استان و كشور مجهز هستند. به جز اين، كارگاه ها، مرزعه و گلخانه هاي تحقيقاتي و همچنين رصدخانه از ديگر امكانات آموزشي و پژوهشي است كه دانشگاه در اختيار دانشجويان خود قرار مي دهد.
**ايرنا: در مورد مركز آموزش زبان فارسي دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين توضيح دهيد؟
** نائيني: مركز آموزش زبان فارسي اين دانشگاه از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان تنها مرجع رسمي دانشگاهي براي آموزش و انتقال فرهنگ ايراني ـ اسلامي و زبان فارسي به غيرفارسي زبانان در كشور انتخاب شده است و تاكنون ميزبان دانشجوياني از بيش از صد مليّت مختلف بوده و كوشيده است به آنان علاوه بر آموزش زبان غني و زيباي فارسي، ارزشهاي اسلامي و فرهنگ و ادب باستاني ايراني را نيز معرفي كند تا هر يك از اين سفيران فرهنگي پس از فراغت از تحصيل و بازگشت به كشورهاي خود، با انعكاس تصوير واقعي ايران اسلامي و مردم فرهنگدوست و ميهماننواز آن، به تنوير وجهه نظام و انقلاب اسلامي در جهان بپردازند. مركز آموزش زبان فارسي از امكانات آموزشي ويژهاي همچون استوديوي توليد محتواي درسي و آزمايشگاههاي مجهز زبان برخوردار است.
**ايرنا: دانشگاه بين المللي امام خميني براي نزديك شدن به نيازهاي روز كشور و فضاي علمي چه اقداماتي انجام داده است؟
**نائيني: دانشگاه بينالمللي امام خميني(ره)، با نظر گرفتن اولويّتها و نيازهاي علمي كشور و به منظور تأمين نيروي انساني كارآمد و مؤثر براي بخشهاي مختلف، به ارائهي رشتههاي كاربردي و ميان رشتهاي به خصوص در مقطع تحصيلات تكميلي توجّه ويژهاي نشان ميدهد و در همين راستا همچنين اقدام به طراحي و تأسيس رشتههاي جديد براي اولين بار در كشور كرده است كه از آن جمله ميتوان به دو دوره دكتراي مهندسي معماري با گرايش ساختمانها و مجموعههاي نيروگاهي و دوره دكتراي آيندهپژوهي اشاره كرد.
**9487**1584
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
تهران- ايرنا- رئيس دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين گفت: اين دانشگاه به عنوان تنها مرجع رسمي دانشگاهي براي آموزش و انتقال فرهنگ ايراني اسلامي وزبان فارسي به غيرفارسي زبانان پذيراي دانشجوياني از بيش از 130 كشور بوده و افتخار ميزباني گستره اي فرهنگي به وسعت تمام جهان را داشته است.