تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

تهران- ایرنا- محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی در اولویت كارهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است و با توجه به اینكه حدود 35 درصد از مدارس ایران فرسوده هستند با اختصاص بودجه بیشتر می توان به تجهیز و نوسازی آنها اقدام كرد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ مهمترین وظیفه مدارس تعلیم و تربیت نسل جوان است كه این مهم تا حدود زیادی به ایجاد شرایط مطلوب و محیط آموزشی مناسب است زیرا محیط نقش مهمی بر واكنش ها و فعالیت های انسانی دارد. از این رو به عنوان عنصری تاثیرگذار بر میزان بازدهی افراد در یك محیط آموزشی شناخته می شود.

بنابراین وجود كیفیت مناسب در اكثر مدارس موجود در ایران، یكی از نیازهای ضروری نهاد آموزش و پرورش محسوب می شود. ضرورتی كه می تواند از بسیاری از حوادث دلخراش مانند آتش سوزی در مدرسه زاهدان جلوگیری كند.

با توجه به تاثیر گذار بودن مدارس نوساز در میزان آگاهی و امنیت دانش آموزان، پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت و گو با «محمد رضا نیك نژاد» عضو كانون صنفی معلمان و كارشناس آموزش و پرورش پرداخته است.

**ایرنا: مدارس ایران به لحاظ فرسودگی در چه جایگاهی هستند و تا چه اندازه در بودجه 1398 خورشیدی به این مهم توجه شده است؟
***نیك نژاد: حدود 35 درصد از مدارس ایران فرسوده هستند با توجه به حجم بالای مدارس فرسوده در ایران ، اگر در نظر بگیریم كه 112 هزار مدرسه در ایران وجود داشته باشد، 35 درصد مدارس فرسوده هستند و این عدد بالایی است و حدود 35 هزار مدرسه نیاز به بازسازی و تخریب و دوباره ساختن دارد.
بودجه امسال برای بخش تجهیز نوسازی و تجهیز مدارس كه اختصاص دادند نسبت به گستردگی فرسودگی مدارس و ناایمن بودن آنها و غیر استاندارد بودنشان افزایش یافته است.

**ایرنا:با توجه به وضعیت بودجه آموزش و پرورش نقش افراد خیر در نوسازی مدارس را چگونه ارزیابی می كنید؟
***نیك نژاد:با توجه به بودجه آموزش و پرورش سعی می شود تا افراد خیر را تشویق كند كه در این حوزه فعالیت داشته باشند اما من با بخش خیرین مدرسه ساز مخالف هستم، دلیلش این است كه آموزش و پرورش تا حد زیادی به این هزینه ها تكیه می كند در حالی كه این رقم در مقابل فرسودگی مدارس بسیار ناچیزی است.

دولت اعلام كرده است 30 تا 60 درصد مدرسه ها فرسوده هستند، 30 درصد كه كاملا تخریبی است و 30 درصد هم نیاز به بازسازی دارد.ا ین مدارس مربوط به 40 تا50 سال پیش هستند كه هیچ كدام با آموزش و پرورش نوین سازگار نیست؛ یعنی آموزش و پرورش نوین دیدگاه ها، خواسته ها و رویكردهایی دارد كه در آموزش و پرورش سنتی وجود نداشت.

اگر مبلغ كمك های خیرین را در سال رقمی در حدود یك هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم این رقم نسبت به حجم پولی كه مورد نیاز است رقم بسیار كمی است. اگر هزینه هر مدرسه یك میلیارد تومان در نظر بگیریم این پول خیرین هم یك هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم یعنی یك هزار مدرسه در سال ساخته ایم و این در مقابل 35 هزار مدرسه فرسوده رقم ناچیزی است. برای همین دولت نباید به این كمك ها تكیه زیادی داشته باشد در صورتی كه باید با عزم جدی برای نوسازی مدارس تلاش كند.

**ایرنا:طرح فروش یا تغییر كاربری مدارس نوساز چه مشكلاتی در این حوزه ایجاد می كند؟
*** نیك نژاد: دولت سیاستی كلی ارایه داد و آن اینكه وزارتخانه ها باید بخشی از حقوق و مزایای خود را از درآمدی كه كسب می كنند به دست بیاورند. در حالی كه آموزش و پرورش نهادی سرمایه ای است، كه ابتدا باید هزینه كند و بعد انتظار درآمد داشت. به هر حال دولت طرحی ارایه داد كه مدارسی كه موقعیت خوب مكانی و مالی برای رفع كسری بودجه دارند بفروشند و هزینه كنند. طرحی كه در بعضی از نقاط با مشكلاتی همراه بود برای نمونه در تهران كه میزان فرسودگی مدارس از دیگر استان ها بیشتر است مكانی برای این كه مدرسه بسازند پیدا نمی شود و اگر بخواهند در مركز تهران یك مدرسه را واگذار كنند و آن را به منطقه 22 منتقل كنند مشكلات عدیده ای به وجود می آید. با توجه به اینكه در سیاست نوین آموزش پرورش كاهش دانش آموزان در هر كلاس مد نظر است و امروزه چیزی حدود 35 تا 40 دانش آموز در هر كلاس وجود دارد كه با تعداد 20تن در هر كلاس كه تعداد استاندارد است فاصله زیادی دارد بنابراین واگذار كردن این مدارس مشكلاتی را به وجود می آورد.

همچنین در این چند سال تعداد دانش آموزان به 14 میلیون تن افزایش پیدا كرده است اگر این روند ادامه پیدا كند تا چند سال دیگر تعداد دانش آموزان به 17 میلیون تن می رسد در حالی كه مدارسی كه قبلا اینهارو پوشش می داد فروخته و درآموزش و پرورش به بودجه ایی برای كسری های دیگر اختصاص داده شده اند كه این اتفاق خطر جدی است كه این نهاد را تهدید می كند.

پژوهشم**ف.ج**9131