به گزارش ايرنا، هم اكنون از مجموع 400 هزار دانش آموز مشغول به تحصيل در سه هزار مدرسه شبانه روزي موجود كشور دست كم 6 هزار نفر در استان اصفهان فعاليت دارند.
استان كرمان با 38 مدرسه شبانه روزي عشايري، بيشترين تعداد مدارس شبانه روزي عشايري كشور را به خود اختصاص داده است.
مدارس شبانه روزي به دنبال ارتقاي سطح كيفي آموزش و كاهش افت تحصيلي، فراهم كردن زمينه هاي مناسب براي تربيت دانش آموزان با بهرهگيري از اوقات فراغت آنان، پيشگيري از تبعات اخلاقي و اجتماعي ناشي از مهاجرت دانش آموزان روستايي به مراكز شهري تشكيل شده است.
استفاده بهينه از نيروي انساني، امكانات و اعتبارات آموزش و پرورش در مناطق كمجمعيت، فراهم كردن زمينه تربيت نيروي انساني مورد نياز مناطق محروم و عشايري از بين دانشآموزان بومي از ديگر اهداف عالي در تشكيل اين گونه مدارس عنوان شده است.
اين در حالي است كه عدالت آموزشي، افزايش پوشش تحصيلي، هدايت درست تحصيلي مهمترين و مطلوب ترين اهدافي است كه دولت و آموزش و پرورش مي تواند با تاسيس و حمايت همه جانبه از مدارس شبانه روزي، به آن برسد.
شماري از كارشناسان و دست انداركاران امر در گفت و گو با ايرنا مي گويند در صورت ادامه مشكلات اقتصادي و كمبودهاي ديگر در ابعاد مختلف نمي توان اميدي به پوشش تحصيلي دانش آموزان داشت زيرا آهنگ ترك تحصيل آنها بصدا در خواهد آمد.
نكته مهم اين كه توجه اينگونه مدارس به خاطر مشكلات مالي خانواده ها در مقايسه با ديگر بخش هاي مربوط بايد بيشتر و بهتر باشد تا مديران و دانش آموزان هيج دغدغه اي براي ارايه خدمات و ادامه تحصيل نداشته باشد.
**بيشتر فراگيران مدارس شبانه روزي روستايي و كم درآمد هستند
مدير مدرسه شبانه روزي شيخ بهايي سميرم با اشاره به شرايط نامطلوب اقتصادي بيشتر خانواده هاي دانش آموزان گفت: بيشتر فراگيران مدارس شبانه روزي، روستايي هستند و تعدادي از آنان حتي هزينه رفت و آمد شخصي خود را هم ندارند.
عليداد اسدي، تامين مواد عذايي و گرمايشي را مهمترين چالش مدارس شبانه روزي در شرايط حاضر ذكر كرد و گفت: تامين اعتبار براي سرويس كامل موتورخانه هاي اين مدارس ضرورتي است كه تا قبل از سردتر شدن هوا بايد انجام و چاره جويي شود.
مدير اين مدرسه شبانه روزي سميرم از تعاوني هاي مصرف و نهادهاي مرتبط خواست براي تامين گوشت و مواد غذايي با حداقل قيمت ممكن، مدارس و دانش آموزان را ياري كنند.
اسدي استقرار پايه دوازدهم در سال تحصيلي جديد را مشكل ديگر مدارس بويژه شبانه روزي ها اعلام كرد و افزود: افزوده شدن اين پايه تحصيلي، نيروي انساني و فضاي كارگاهي بيشتري را مي طلبد.
مدير مدرسه شبانه روزي شيخ بهايي سميرم ادامه داد: اين در حالي است كه خيرين اين منطقه تاكنون كمك هاي بسياري براي تامين تجهيزات اين مدرسه كرده اند.
**مدارس شبانه روزي سميرم نيازمند كمك خيران است
مدير آموزش و پرورش سميرم گفت: 12 مدرسه شبانه روزي اين شهرستان براي تامين مخارج و تجهيزات خود، نيازمند كمك خيران هستند.
محمد نادري در جلسه اخير شوراي آموزش و پرورش اين شهرستان افزود: تامين تجهيزات گرمايشي، مواد غذايي و تجهيزات كارگاهي اين مدارس با توجه به افزايش قيمت ها، مشكل است.
وي يادآور شد: 961 دانش آموز هم اكنون در مدارس شبانه روزي سميرم تحصيل مي كنند كه 140 نفر آنها دانش آموزان مهمان از ساير مدارس عادي هستند كه بدليل نداشتن امكان مالي و خوابگاه در مراكز شبانه روزي مستقر شده اند.
شهرستان 100 هزار نفري سميرم با 150 روستا، چهار شهر و چهار بخش مركزي داراي 10 هزار و 300 دانش آموز است كه 6057 درصد عشاير استان در اين منطقه مستقر هستند.
**هزينه مدارس شبانه روزي فريدونشهر به سختي تامين مي شود
مدير آموزش و پرورش فريدونشهر با اشاره به عمر بالاي 25 سال ساختمان هاي مدارس شبانه روزي اين شهرستان گفت: هزينه هاي نگهداري ساختمان اين مدارس به سختي تامين مي شود.
علي علوي نژاد افزود: به دليل فرسوده بودن سيستم گرمايشي و شيرآلات هزينه هاي نگهداري اين ساختمان ها بسيار بالا بوده و هزينه معيشتي روزهاي پنجشنبه و جمعه اين شبانه روزي ها هم از محل هزينه هاي داخلي مديريت آموزش و پرورش شهرستان به سختي تامين ميشود.
وي با بيان اينكه اين شهرستان داراي 2 مدرسه شبانه روزي دخترانه و پسرانه است گفت: دبيرستان شبانه روزي پسرانه آزادگان و دخترانه الزهرا در مجموع 230 دانش آموز دارد كه طبق آيين نامه مقررات بايد پنج شنبه و جمعه تعطيل باشند.
مدير آموزش و پرورش فريدونشهر ادامه داد : اما در شهرستان دانش آموزاني هستند كه بدليل بعد مسافت 6 ماه تحصيلي قبل از عيد نوروز را مجبور به ماندن در خوابگاه هستند و با توجه به وضعيت اقتصادي ضعيف خود و خانوادههايشان، متحمل سختي هاي زيادي مي شوند.
فريدونشهر با داشتن بيش از 100 روستا يكي از شهرستان هاي با پراكندگي جمعيت بالا در استان اصفهان است كه وضعيت كوهستاني اين شهرستان در فصل زمستان، موجب بروز مشكلات بسيار زيادي براي دانش آموزان ميشود.
**ترك تحصيل دانش آموزان در صورت حل نشدن مشكلات محتمل است
كارشناس مسوول مدارس شبانه روزي اداره كل آموزش و پرورش اصفهان گفت: مدارس شبانه روزي اين استان با مشكلات عديده اي و محروميت هاي بسياري مواجه هستند كه در صورتي كه راهكاري براي رفع آن انديشيده نشود ترك تحصيل دانش آموزان را بدنبال خواهد داشت.
علي اعرابي در گفت و گو با ايرنا افزود: هم اكنون اين مدارس به لحاظ فضا، هزينه نگهداري ساختمان، تجهيزات گرمايشي و خوابگاهي و همچنين سرانه غذايي دانش آموزان با مشكلات بسياري مواجه هستند.
وي تصريح كرد: 20 منطقه آموزش و پرورش استان اصفهان داراي مدارس شبانه روزي است كه بيشترين مدارس در شهرستان سميرم با 9 واحد آموزشي داير است.
كارشناس مسوول مدارس شبانه روزي استان اصفهان، همچنين مدارس شبانه روزي شهرستان سميرم و فريدونشهر را به دليل وجود دانش آموزاني از روستاهاي صعب العبور و محروم داراي بيشترين مشكلات و كمبودها برشمرد و گفت: محروميت دانش آموزان تا به حدي است كه هزينه رفت و آمد شنبه تا چهارشنبه آنها را مديريت آموزش و پرورش شهرستان تامين مي كند.
وي با اشاره به اعتبارات محدود براي مدارس شبانه روزي گفت: سرانه اي كه براي برنامه غذايي هر دانش آموز در ماه اختصاص يافته بين 550 هزار تا 600 هزار ريال است در حالي كه براي برنامه غذايي ساده هفتگي هر دانش آموز حدود يك ميليون و 600 هزار ريال هزينه مي شود كه مابه تفاوت آن از سوي خيرين و نيكوكاران هر شهرستان تامين مي شود.
رييس آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: همچنين با وجود آنكه تجهيزات خوابگاهي شامل تشك و پتوها بايد هر 2 سال عوض شود ولي براي اين منظور هم اعتباراي در وزارتخانه پيش بيني نشده است.
وي خاطرنشان كرد: بر اين اساس مدارس شبانه روزي به دليل مشكلات عديده اي فرارو نيازمند حمايت خيرين و سازمان هاي مردم نهاد هستند.
اعرابي، فرسوده بودن فضا و تعميرات سيستم هاي گرمايشي اين مدارس را از ديگر مشكلات آن برشمرد و گفت: استقرار پايه دوازدهم در سال تحصيلي جديد بر مشكلات اين مدارس افزود زيرا نيازمند نيروي انساني و فضاي كارگاهي بيشتري است.
وي با اشاره به نيازهاي بهداشتي دانش آموزان اين مدارس گفت: براي انجام خدمات بهداشتي به مدارس شبانه روزي بايد دانشگاه علوم پزشكي، مراكز بهداشت استان را موظف به انجام معاينات دوره اي از دانش آموزان كند.
وي تاكيد كرد: هدف تشكيل مدارس شبانه روزي توسعه امكانات آموزشي و پرورشي و ايجاد فرصت تحصيلي برابر براي دانش آموزان روستاهاي پراكنده و كم جمعيت است كه براي دستيابي به آن نهادهاي مردمي و دولتي بايد كمك كننند.
اعرابي با بيان اهميت نقش مسوولان مدارس شبانه روزي در ايجاد انگيزه بين دانش آموزان تصريح كرد: دانش آموزان اين مدارس به دليل دوري از خانواده از نظر روحي نيازمند توجه ويژه هستند و مديران و متوليان اين مدارس، نقش والدين آنها را بر عهده دارند.
وي با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش تا حد امكان بهترين خدمات را به اين دانش آموزان ارائه مي دهد، گفت: اين دانش آموزان به عنوان امانت نزد ما قرار دارند و وظيفه دست اندركاران مدارس ايجاد زمينه لازم براي تربيت صحيح آنهاست.
به گفته مسوولان امر وزارت آموزش و پرورش به تناسب شرايط و نيازمندي هاي مدارس شبانه روزي، از ابتداي سال جاري تحصيلي ماهانه100 ميليارد ريال به طور متوازن بين اين مدارس توزيع شده است.
مسوولان امر مي گويند يكي از برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش شناسايي و استفاده از ساير منابع بودجه اي كشور است كه براي پيشبرد اهداف و برنامه ها به آن نيازمنديم از اين رو بايد بيش از پيش به اين موضوع پرداخت و از ظرفيت هاي قانون بودجه به نحو احسن استفاده كرد.
كارشناسان تاكيد دارند آنچه مهم است توجه ساير دستگاه ها به نهاد بزرگ تعليم و تربيت كشور است كه خروجي آن موجبات ارتقاي كيفيت نيروي انساني كشور را فراهم مي آورد.
بنابراين همگان بايد نظام تعليم و تربيت را متعلق به خود بدانند و از هيچ كوششي براي رفع تنگناهاي آن دريغ نكنند.
همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با كمك آموزش و پرورش عشايري اساسنامه مدارس عشايري را در سطح عملي اجرايي كنند تا در اين بخش مشكلات كم شود.
به گزارش ايرنا، هم اكنون 58 مدرسه شبانه روزي در 20 منطقه استان اصفهان فعاليت دارد كه از اين تعداد 21 مدرسه در دوره اول متوسطه، 20 مدرسه در دوره متوسطه نظري، 9 مدرسه
دوره كاردانش و هشت مدرسه در دوره فني و حرفه اي مشغول ارايه خدمات هستند.
/6026/6994
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
اصفهان- ايرنا- مدارس شبانه روزي با هدف عدالت آموزشي، افزايش پوشش و هدايت تحصيلي ايجاد شده كه اكنون با وجود اقدامات انجام شده هنوز با مشكلات نظير كمبود تجهيزات، امكانات، اعتبار مالي مواجه هستند.