تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

تهران- ایرنا- نگاه ایران به مساله فلسطین هم از منظر راهبردهای سیاست خارجی و هم ایدئولوژی حاكم بر نظام سیاسی قابل مطالعه و بررسی است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب صبح دوشنبه دهم دی ماه در دیدار با «زیاد النَخاله» دبیركل جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه وی بیان داشتند كه «فلسطین با قدرت خواهد ماند و به لطف الهی در آینده نه چندان دور، پیروزی نهایی ملت فلسطین محقق خواهد شد.»
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به یك «معادله روشن» در قضیه فلسطین گفتند «براساس این معادله اگر مقاومت كنید پیروز خواهید بود و اگر مقاومت نكنید پیروزی نخواهید داشت، اما به فضل الهی، مردم فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی تاكنون مقاومت كرده و پیروز بوده اند.»
رهبری خاطرنشان كردند: رژیم صهیونیستی كه در دو جنگ قبلی با گروه های مقاومت، در برهه‌ای بعد از 22 روز و در برهه‌ای دیگر بعد از 8 روز درخواست آتش بس كرد، در آخرین درگیری، بعد از 48 ساعت خواستار آتش بس شد و این، یعنی به زانو درآمدن رژیم غاصب صهیونیستی.
ایشان این اتفاقات را بسیار مهم و از الطاف الهی بر شمردند و تاكید كردند علت پیروزی‌های مستمر ملت فلسطین در سالهای اخیر، ایستادگی و مقاومت بوده است در آینده و تا زمانی كه مقاومت وجود داشته باشد، روند افول و زوال رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به فشارهای سنگین جبهه استكبار به جمهوری اسلامی ایران گفتند: این فشارها هرگز موجب نخواهد شد تا ما از وظیفه الهی، دینی و عقلانی خود در حمایت از فلسطین منصرف شویم.
یادآوری اهمیت مساله فلسطین یكی از اصلی‌ترین راهبردهای مورد نظر رهبر انقلاب است. ایشان همواره بر جایگاه بنیادین فلسطین و ضرورت غافل نشدن امت اسلامی از این مساله تاكید می كنند.
حمایت از آرمان مردم فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی طی سال های پس از انقلاب اسلامی به عنوان یكی از اولویت ها در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده و از جایگاه راهبردی برخوردار است.
در مجموعه جهت گیری های جمهوری اسلامی ایران مساله فلسطین هم دارای ابعاد ایدئولوژیك و هم راهبردی است.
در این زمینه باید برخی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی را یادآور شد. بر اساس اصل 154 «جمهوری اسلامی ایران، سعادت انسان در كل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حكومت حق و عدل را حق همه مردم می‌شناسد، بنابراین در عین خودداری كامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملّت‌های دیگر، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستكبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌كند.»
علاوه بر اصل یازدهم كه تحقق «وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام» را هدفگذاری كرده، اصل 152 تصریح می دارد «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هر گونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی كشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است»
جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی واقعی آرمان آزادی فلسطین پس از پیروزی انقلاب به سرعت نمایندگی سیاسی اسرائیل را در تهران بست و صهیونیست ها را از آن اخراج كرد و از «یاسر عرفات» رئیس وقت تشكیلات خودگردان فلسطین برای سفر رسمی به ایران دعوت به عمل آورد.
در این سفر بود كه جمهوری اسلامی ایران كلید نمایندگی اسرائیل را به عرفات اعطا كرد، این مكان به سفارت فلسطین تبدیل و «هانی الحسن» عضو كمیته مركزی جنبش فتح به عنوان نخستین سفیر فلسطین در ایران انتخاب شد. از آن زمان تاكنون ایران در همه عرصه ها به عنوان یك اصل اساسی انقلاب خود از مردم فلسطین حمایت كرده و فلسطین را سرزمینی اسلامی خوانده كه همه مسلمانان باید برای آزادی آن همگام شوند.
پس از سال 57 یك انقلاب فرهنگی برای تصحیح عناصر و مفاهیم مرتبط با رژیم صهیونیستی به راه افتاد و انقلاب دشمن را از دوست مشخص كرد.
در این چارچوب، مفاهیم و اصطلاحاتی مانند دشمن صهیونیستی، رژیم غاصب، مردم مظلوم فلسطین، روز قدس، فلسطین اشغالی، مقاومت فلسطین، مقاومت اسلامی، جهاد اسلامی، استكبار جهانی، شیطان بزرگ، آزادی فلسطین، امت اسلامی، حاكمان جنایتكار اسرائیل، جنایتكاران جنگی صهیونیست و ... شكل گرفت و برای شكل بخشی به گفتمان همگرایی و وحدت امت اسلامی بدون توجه به گرایش ها و مذاهب تلاشی جدی و پردامنه آغاز شد.
رسانه های ایران هم راهبرد رسانه ای مشخصی را درباره دفاع از مساله فلسطین و برملا كردن چهره رژیم صهیونیستی به كار بستند و به صورت گسترده رفتار صهیونیست ها با مردم بی دفاع فلسطین را مورد پوشش رسانه‌ای قرار می‌دهند.
ایران برای تقویت راهبرد خود در دفاع از فلسطین اقدام های بسیاری در پیش گرفت و برای حمایت از آرمان آزادی قدس انواع حمایت ها را از مبارزان فلسطینی به عمل آورد.
ایران هر سال در روز جهانی قدس صحنه راهیپمایی هایی گسترده است؛ آخرین جمعه ماه رمضان كه ابتكار بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) جهت ایجاد اتفاق و وحدتی جهانی است تا مسلمانان جهان را برای مبارزه با اشغالگری صهیونیست ها و پشتیبانی از برادران فلسطینی برانگیزد.
جمهوری اسلامی ایران همچنین در سازمان ملل متحد و همه سازمان های بین المللی و منطقه ای از حقوق مردم فلسطین از جمله بازگشت به میهنشان دفاع می كند.
مساله فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار دارد و این موضوع در همه دیدارها، كنفرانس ها و نشست هایی كه در ایران و خارج از ایران برگزار می شود، به شكلی برجسته به چشم می آید.
پرداختن به مساله فلسطین همواره در بیانیه ها و سخنان مسوولان ایرانی پررنگ است. مسوولان ایرانی همواره خواستار محاكمه سران رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتكار جنگی و پایان دادن به اشغالگری و محاصره اند.
تهران طی این سال ها نقش پررنگی در پشتوانه سازی برای ملت فلسطین و پیشبرد گزینه مقاومت داشته و جایگاه و قدرت ایران نقطه ثقل محور مقاومت از سوریه و لبنان تا فلسطین و سایر عرصه های مبارزه با استكبار جهانی و صهیونیسم بوده است. ایران در شرایطی از مقاومت دفاع می كند كه دسیسه های صهیونیست ها و مستكبرین علیه ایران نیز به دلیل مواضع اصولی تهران در دفاع از آرمان فلسطین بی وقفه استمرار یافته است.
پژوهش**9278**9279