یاسوج- ایرنا- با اینكه صنعت حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر سهم اندكی دارد اما این صنعت زیرساختی، شاخصی اساسی در توسعه هر منطقه ای محسوب می شود و از این رو حمل و نقل هوایی نقش انكارناپذیری در زمان كنونی در عرصه اقتصاد، تجارت، سلامت و بهداشت، علم و دیگر موارد ایفا می كند.

به گزارش ایرنا، سهم حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر در ایران حدود 4 درصد و در استان كهگیلویه و بویراحمد نزدیك به یك درصد است.
استفاده نخبگان جامعه شامل قشر سیاسی ، پزشكی، دانشجویی، سرمایه گذاری ، اقتصادی و افراد تاثیر گذار در جامعه از حمل و نقل هوایی نقش و ضرورت وجود این صنعت را برجسته تر می كند.
ضرورتی كه مدیر فرودگاه یاسوج بر آن بشدت تاكید دارد و معتقد است كه ضرورت وجود و استفاده از فرودگاه یاسوج هنوز برای مردم و مسئولان این استان آن چنان كه باید حس نشده است.
شاید ما ساكنان كهگیلویه و بویراحمد از آن جهت ضرورت فعالیت حمل و نقل هوایی را درك نكرده ایم كه در حمل و نقل زمینی و زیرساخت های آن از جمله جاده های استاندارد «هنور اندر خم یك كوچه ایم».
ضرورت توجه به حمل و نقل هوایی در استان زمینه ساز برگزاری میزگردی با حضور مسئولان فرودگاه یاسوج درخبرگزاری جمهوری اسلامی كهگیلویه و بویراحمد/مركز یاسوج/ شد.
از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج نقش موثری در رونق اقتصادی و توسعه بخش های مختلف استان دارد و دستیابی به این مهم نیازمند حمایت همه جانبه بخش خصوصی، تشكل های مردمی ،رسانه ها ، مسئولان استانی و به میدان آوردن پتانسیل های چانه زنی در بخش های مختلف است.
مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به اینكه برقراری پروازهای فرودگاه یاسوج نیازمند حمایت همه جانبه همه بخش های صاحب نفوذ، چانه زن و دارای مسئولیت است، افزود: برقراری پرواز ها در فرودگاه های مناطق كم تر توسعه یافته در 2 حالت امكان پذیر است؛ یا توجیه اقتصادی داشته باشد و یا حاكمیت به كمك منطقه مورد نظر بیاید.
علی محسنیان می افزاید در كنار حاكمیت ،ورود پتانسیل های چانه زنی از جمله تشكل های مردمی، ngo ها و حتی گروه های مردمی برای برقراری پروازها بسیار موثر هستند.
مدیر فرودگاه یاسوج معتقد است كه سرمایه گذاری فراوانی برای ساخت و توسعه فروگاه یاسوج درسال های گذشته صورت گرفته و پسندیده نیست كه این ظرفیت بزرگ بدون استفاده باقی بماند.
مدیر فرودگاه یاسوج بیان كرد: برای توسعه فرودگاه یاسوج در دو سال گذشته حدود 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
در این مدت 13 مانع پروازی اطراف فرودگاه برطرف شد و طول باند آن با 6٠٠ متر افزایش از 2 هزار و 600 متر به سه هزار و 200 متر افزایش یافت.
محسنیان تصریح كرد: با نصب سیستم لایتینگ در این فرودگاه ، پروازهای شبانه در آن از این پس بدون مشكل صورت می گیرد.
وی گفت: در زمان عملیات توسعه فرودگاه یاسوج بیش از 173 هزار كامیون مصالح فنی به كار برده شد كه یكی از بزرگترین عملیات خاكی در استان محسوب می شود.
وی تاكید می كند كه فرودگاه یاسوج یكی از زیباترین فرودگاه های كشور است و تمامی تجهیزات و امكانات مورد نیاز در آن ایجاد شده است.
به گفته محسنیان ، در سه سال گذشته كیفیت و ایمنی خدمات در فرودگاه یاسوج بشدت افزایش یافت چرا كه فرودگاه یاسوج بواسطه موقعیت جغرافیایی كه در آن قرار دارد یكی از فرودگاه‌های خاص كشور می شود.
فرودگاه یاسوج یكی از سرمایه های مهم استان كهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود كه نمی توان و نباید آن را به حال خود رها كرد و باید بار دیگر همه در هر لباس و جایگاه عزم خود را برای برقراری دوباره پروازها در آن جزم كنند.
محسنیان با اشاره به اینكه تعیین مرز هوایی به رونق فرودگاه كمك موثری می كند، افزود: تنها فرودگاه مركز استان فعال هستیم كه مرز هوایی نداریم و تعیین این مرز یكی از نیازهای استان است كه می تواند هم به رونق فرودگاه یاسوج و هم رونق گردشگری استان كمك شایانی كند.
علی محسنیان می افزاید تعیین مرز هوایی به منظور نشست و برخاست هواپیما از مبدا یا مقصد خارج است كه با مشخص شدن آن می توان پروازهایی به عتبات عالیات و یا كشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه ریزی كرد.
وی ادامه داد: فرودگاه یاسوج به لحاظ فنی و استانداردهای بین المللی هوانوردی آمادگی برقراری پرواز و پذیرش هواپیماهای بدنه رده متوسط از هر شركت هواپیمایی را دارد.
مدیر فرودگاه یاسوج با بیان اینكه موضوع مرز هوایی شدن فرودگاه یاسوج مصوبه دولت دهم است افزود: به دلیل پیگیری نكردن مسئولان وقت این مصوبه مهم از دستور كار وزارت كشور خارج شد.
وی یادآوری كرد: تعیین مرز هوایی وظیفه فرودگاه نیست و پیگیری و تعیین این مرز وظیفه استانداری و وزارت كشور است.
محسنیان با اشاره به ظرفیت های گسترده فرودگاه یاسوج در رونق بخش گردشگری كهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: فرودگاه یاسوج به دلیل ترافیك كم و قرار گرفتن در یكی از زیباترین نقاط جغرافیایی كشور فرودگاهی ایده آل برای برگزاری جشنواره های هوانوردی است.
محسنیان با بیان اینكه بسیاری از گردشگران سالانه میلیون ها تومان برای استفاده از تفریحات هوانوردی در كشورهای همسایه هزینه می كنند گفت : فرودگاه شهر یاسوج با چشم اندازهای بی نظیر آن می تواند یكی از بهترین و زیباترین فرودگاه های كشور برای جذب علاقه مندان به ورزش های هوایی باشد.
وی گفت: جشنواره ورزش های هوایی كشور تاكنون به غیر از كیش تنها در فرودگاه یاسوج برگزار شده كه كیفیت جشنواره برگزار شده در یاسوج و استقبال از آن به مراتب بالاتر بود.
مدیر فرودگاه یاسوج افزود: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری استان بصورت جشنواره هوانوردی عمومی برگزار شد اما در برگزاری این جشنواره بزرگ دستگاه های اجرایی از جمله سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كهگیلویه و بویراحمد هماهنگی های لازم را برای برپایی هر چه بهتر این رویداد فوق العاده انجام نداد.
وی عنوان كرد: این رویداد با استقبال گسترده مردم روبه رو شد اما ناهماهنگی های سازمان میراث فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد این شیرینی را به كام بخش خصوصی تلخ كرد و خاطره بدی برای آن ها به جای گذاشت.
محسنیان تصریح كرد: میراث فرهنگی تعهد كرده بود كه قسمتی از هزینه های این جشنواره را تقبل كند اما به عهد خود وفا نكرد.
اگر ضرورت وجود پروازهای هوایی یاسوج در وهله نخست برای دستگاه هایی اجرایی استان تبیین شده بود شاید ما را از پرسنل غیر بومی بی نیاز می كرد.
وی با اشاره به اینكه بیشتر كادر فرودگاه یاسوج از خارج از استان هستند، افزود: چرا جوانان كهگیلویه و بویراحمد خود سكان هدایت این فرودگاه را نتوانند به دست گیرند و در این باره ضعف وجود داشته باشد.
محسنیان افزود: باید زمینه گرایش دانش آموزان كهگیلویه و بویراحمد به انتخاب رشته هوانودری در استان فراهم شود.
در این باره چندین مكاتبه با آموزش و پرورش استان انجام شد تا در زمینه معرفی شغل های هوانوردی به دانش آموزان همكاری كنند اما این مكاتبات بی نتیجه ماند و پاسخی دریافت نشد.
بهترین دانشگاه های كشور و بهترین بورسیه ها در رشته های هوانوردی وجود دارد و در آینده اشتغال مطمئنی هم دارند با این وجود برای دانش آموزان استان همچنان ناشناخته مانده و استقبال چندانی از این رشته ها نمی شود.
در نهایت مدیر فرودگاه یاسوج می گوید فرودگاه یاسوج ظرفیتی ارزشمند است كه در حال حاظر تنها پرواز های مسافربری ندارد.
محسنیان گفت: فرودگاه یاسوج تعطیل نیست و در حال انجام وظایف روزانه و خدمت رسانی است.
محسنیان تصریح كرد: فرودگاه یاسوج از اسفندماه سال گذشته تاكنون به بیش از 650 مورد پرواز هواپیما و بالگرد خدمات فرودگاهی و ناوبری ارائه كرده است.
وی افزود: این موارد شامل پروازهای مسافری و بالگردهای اورژانس، هلال احمر، نظامی و انتظامی و شخصی بوده است.
پس از آن كه پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 66 مسافر و خدمه پروازی روز یكشنبه 29 بهمن سال 96 تهران را به مقصد یاسوج ترك و در كوه دنا در شمال سی سخت سقوط كرد تعطیلی فرودگاه یاسوج به گفته كارشناسان برای مدتی طبیعی بود.
برخی كارشناسان تعطیلی پروازهای ایرلاین سانحه دیده را در فرودگاه مقصد كه سقوط در نزدیكی آن رخ داده را حتی تا دو سال طبیعی می دانند اما كمتر از سه ماه از سقوط هواپیمای مسیر تهران -یاسوج نگذشته بود كه پروازهای فرودگاه یاسوج از سر گرفته شد.
پروازهای فرودگاه یاسوج از تاریخ 16 اردیبهشت امسال و پس از گذشت 77 روز از سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر 72 تهران – یاسوج، به طور رسمی با هواپیمای جت ام.برائر 145 از شركت هواپیمایی آتا از سرگرفته شد ولی در 23 خرداد ماه سال جاری به دلیل آنچه برخی مشكلات حقوقی در ناوگان آن گفته شد ، پروازها لغو شد.
اكنون پس از كش و قوس های فراوان و حدود 11 ماه وقفه در پروازهای فرودگاه یاسوج با رایزنی ها و هماهنگی های انجام شده، شركت هواپیمایی ماهان آمادگی خود را برای از سرگیری پروازهای یاسوج- تهران از روز جمعه 21 دی ماه جاری اعلام كرده است.
پس از سقوط هواپیمای آسمان در 29 بهمن پارسال و حدود 11 ماه توقف در برقراری پروازهای فرودگاه یاسوج، بازار حاشیه ها و شایعات فراوان در زمینه این فرودگاه و حتی تعطیلی آن در فضای رسانه ای داغ شده بود.
اكنون با رایزنی ها و پیگیری های مستمر مسئولان و متولیان امر، شركت هواپیمایی ماهان به این شایعات و حواشی ها پایان داده و به گفته محسنیان، مدیر فرودگاه یاسوج قرار است پروازهای این شركت در فاز نخست در هفته دوبار در دو روز انجام شود.
علی محسنیان اظهار داشت كه ساعت پرواز روز جمعه شركت هواپیمایی ماهان از تهران به یاسوج 7:40 دقیقه و ساعت برگشت نیز ساعت 9:40 دقیقه از یاسوج به تهران خواهد بود.
وی عنوان كرد كه ساعت پرواز روز دوشنبه از تهران به یاسوج و بالعكس نیز به ترتیب 12:10 و 14:10 دقیقه خواهد بود.
محسنیان تاكید كرد كه شركت هواپیمایی ماهان از شركت های معتبر با برند جهانی است و ظرفیت مسافر هواپیمای اختصاص یافته به پرواز یاسوج نیز 90 نفر است.
اكنون كه تلاش ها و پیگیری های مستمر مسئولان به ثمر نشسته و شركت هواپیمایی ماهان برای ازسرگیری پروازها در این فرودگاه اعلام آمادگی كرده انتظار می رود كه مسئولان با جدیت به دنبال افزایش تعداد پروازها در تمام روزهای هفته باشند.
كارشناسان و مسئولان امر بارها با اطمینان اعلام كرده اند كه شرایط، امكانات و تجهیزات موجود در فرودگاه یاسوج با وجود شرایط خاص توپوگرافی منطقه برای انجام پروازهای ایمن فراهم است.
برخی مسئولان استانی هم در حال رایزنی با شركت هواپیمایی قشم ایر هستند تا این شركت نسبت به برقراری پرواز در فرودگاه یاسوج هم اقدام كند.
9868/9929/1662