آبادان - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت بنادر كشور را 230 میلیون تن عنوان كرد گفت: سالانه 150 میلیون تن انواع كالا در بنادر كشور تخلیه و بارگیری می شود.

به گزارش ایرنا محمد راستاد عصر چهارشنبه در جریان بازدید از بندر و دریانوردی خرمشهر افزود:از ابتدای امسال تاكنون 100 میلیون تن كالا در بنادر كشور تخلیه و بارگیری شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد كاهش داشته است.
وی میزان صادرات غیرنفتی را از نظر وزن 2 برابر واردات غیر نفتی دانست و گفت: بنادر كشو در زمینه صادرات غیر نفتی موفق عمل كرده اند.
راستاد سرمایه گذاری ایجاد شده در بندر و دریانوردی خرمشهر را 300 میلیارد ریال بیان كرد و گفت: برای بهسازی و بازسازی اساسی پس كرانه ها و اسكله های بندر خرمشهر 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
وی میزان تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر را یك میلیون و 400 هزار تن صادرات غیرنفتی عنوان كرد و گفت: این میزان تخلیه و بارگیری از بندر خرمشهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد رشد دارد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود:علاوه بر این برای توسعه زیرساخت های كانتینری بندر خرمشهر بالغ بر یكهزار و 700 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی برای رو بناها و یاردهای كانتینری و تجهیز پایانه كانتینری خرمشهر سرمایه گذاری شده و مراحل نهایی را طی می كند.
وی افزود: با توجه به اقداماتی كه انجام شده انتظارمی رود بندر خرمشهر سهم بیشتری را نسبت به بنادر و دریانوردی حمل و نقل دریایی كشور جذب كند.
راستاد در بخش دیگری به كشتی های مسافری اشاره كرد و گفت: با توجه به اینكه بندر خرمشهر دارای پایانه مسافری كاملا آماده برای خدمات رسانی به كشتی های مسافربری است بنا بر این از نظر تعرفه هایی كه سازمان بنادر در این حوزه دارد به گونه ای عمل خواهد شد تا انگیزه ای برای فعالان این حوزه فراهم شود و از نظر زیرساختی هیچ محدودیتی در خرمشهر وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: برقراری خط كشتیرانی مستلزم این است كه شركت های كشتیرانی پیگیری لازم را با شركای خود در كشورهای مختلف داشته باشند و خطوط را برقرار كنند. سازمان بنادر و دریانوردی كاملا از برقراری خطوط كشتیرانی كشورهای همجوار استقبال می كند و امكانات زیرساختی را برای آن تامین می كند.
وی گفت: حتی اگر نیاز به تامین كشتی های مسافربری جدید باشد سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد تا تسهیلات مناسب و سهل الوصول از محل وجوه اداره خود به متقاضیان و فعالان بخش خصوصی اعطا كند بنا بر این اگر چه انگیزه و تقاضای كافی برای برقراری خط مسافری شركت های كشتیرانی وجود داشته باشد زمینه برای شروع فعالیت مسافربری در مسیرهای مختلف فراهم است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بسیاری مسیرهای داخلی شاهد استقبال از مسیرهای دریایی هستیم كه این توسعه در مسیر قشم به بندرعباس در استان هرمزگان و بندر خرمشهر به كویت و عراق قابل مشاهده است.
راستاد گفت: با توجه به زیرساخت ها و امكانات جهت تردد سفرهای دریایی به مقاصد دیگر از مبداء بندر خرمشهر شروع و از این طریق به رونق گردشگری كمك شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در زمینه خروج 17 شركت خارجی از خطوط كشتیرانی به مقصد ایران پس از برجام گفت: بعد از خروج یك جانبه آمریكا از برجام متاسفانه برخی از خطوط لاینر كشتیرانی كه خطوط تردد منظم برای حمل كانتینر به ایران داشتند مخصوصا به بندر شهید رجایی اعلام توقف فعالیت كردند.
راستاد افزود: خوشبختانه كماكان با توجه به اینكه ناوگان تحت مالكیت شركت های ایرانی مخصوصا كشتی ها كانتینربر ناوگان بزرگ و قابل توجهی هستند و در جهان از نظر رده و رتبه جزو ناوگان مهم دنیا محسوب می شوند توانستیم با اتكا به توانمندی كشتیرانی داخلی تعدادی كشتیرانی خارجی كه هنوز تردد خود را حفظ كردند واردات و صادرات كشور را از طریق بنادر كشور ادامه دهند.
به گزارش ایرنا معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل بنادر و دریانوردی روز چهارشنبه ضمن بازدید از بنادر استان خوزستان از پروژه ها و زیرساخت های بندر و دریانوردی خرمشهر دیدن كرد.
7100/6068