همدان - ایرنا- مدیركل استاندارد همدان گفت: به تازگی استاندارد بین المللی تحت عنوان «سیمان سفید – تعیین درجه سفیدی – روش آزمون» در همدان با مشاركت یكی از صنایع برای تدوین پیشنهاد شده است.

محمد مددی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیشنهاد تدوین این استاندارد با مشاركت شركت سیمان اكباتان بوده است و هم اینك در دست بررسی كمیته فنی متناظر مربوطه در سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد.
وی با بیان اینكه درحال حاضر سیمان سفید در كشورهای مختلف دنیا به ویژه در آسیا با استانداردهای ASTM 150 و EN 197-1:2011 تولید می شود، افزود: درهیچ یك از استانداردهای یاد شده مقیاس و روش اندازه گیری مهمترین شاخص سیمان سفید، یعنی درجه سفیدی مشخص نشده است.
مددی اضافه كرد: این استانداردها به صورت عمومی برای سیمان خاكستری تدوین شده و در نتیجه تولیدكنندگان مختلف در دنیا مقیاس های متفاوتی را به كار می گیرند.
مدیركل استاندارد همدان گفت: به عنوان نمونه در ایران و اسپانیا درجه سفیدی سیمان سفید با مقیاس ال استار (*L) كه جدیدترین و بروزترین روش است، اندازه گیری و گزارش می شود ولی در هند و دانمارك با مقیاس وای (Y) سنجیده می شود.
وی با اشاره به بازار جهانی سیمان سفید كه به ارزش 4.8 میلیارد دلار در سال 2017 رسیده و پیش بینی می شود كه تا سال 2023 به رقم 6.6 میلیارد دلار افزایش یابد، خاطرنشان كرد: در چنین شرایطی وجود یك زبان مشترك بین المللی به عبارت دیگر تدوین مقیاس و روش مشترك اندازه گیری درجه سفیدی برای سیمان سفید ضروری است.
مددی با تاكید بر نقش پررنگ استاندراد در حمایت از حقوق مصرف كنندگان یادآوری كرد: تدوین این استاندارد بین المللی موجب می شود، مصرف كنندگان در تمام نقاط دنیا امكان بررسی و مقایسه و انتخاب صحیح داشته باشند.
از ابتدای سال 81 سند استاندارد ملی با مشاركت نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه های استان همدان تجدید نظر شده كه در ارتقای كیفیت و تنوع كالای تولید شده و بروز نمودن استانداردهای ملی بسیار اثر گذار است.
7527/2090