زاهدان - ايرنا - مديركل اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان گفت: داستان نويسي بهترين قالب براي روايت تاريخ پيچيده تحولات اين استان است و به همين دليل وجود انجمن هاي ادبي ويژه داستان نويسي ضروري است.

به گزارش ايرنا قاسم سياسر شامگاه پنجشنبه در مراسم رونمايي از شماره 95 ماهنامه همشهري داستان ويژه آثار نويسندگان سيستان و بلوچستان اظهار داشت: اين استان داراي نويسندگان و داستان نويسان مطرحي در سطح كشور است.
وي با اشاره به تاريخ داستان نويسي در سيستان و بلوچستان افزود: اولين فردي كه از سيستان و بلوچستان داستان خود را چاپ كرد ملك بهجت كياني بود كه اثرش در دهه 40 خورشيدي در مجله فردوسي منتشر شد.
مديركل اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامي نيز اشرف گرگيچ اولين نويسنده زن بلوچ است كه داستان خود را منتشر كرد.
وي با اشاره به فعاليت انجمن هاي ادبي شعر در سيستان و بلوچستان گفت: هم اينك شاعران استان در زمينه شعر كلاسيك و شعر سپيده فعاليت و جلسات كارگاهي همراه با نقد را برگزار مي كنند.
سياسر با تاكيد بر اهميت شعر خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه تحولات سيستان و بلوچستان بسيار پيچيده شده است ديگر تاريخ توانايي روايت آن را ندارد.
وي ادامه داد: تنها ژانر ادبي كه مي تواند اين تحولات را تبيين و قابل درك كند، رمان و داستان نويسي است به همين دليل ايجاد و فعاليت انجمن هاي ادبي ويژه ادبيات داستاني در اين استان ضروري است.
مديركل اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان تصريح كرد: با توجه به اينكه در اين استان اقوام مختلف با فرهنگهاي متفاوت زندگي مي كنند بايد گونه هاي ادبي مانند رمان نويسي را تقويت كنيم چرا كه از اين طريق مي توان شيوه زندگي مسالمت آميز را ترويج داد.
به گزارش ايرنا در اين مراسم كه با حضور نويسندگان سيستان و بلوچستاني برگزار شد از شماره 95 مجله همشهري داستان ويژه آثار نويسندگان اين استان رونمايي شد و برخي از نويسندگان آثار منتشر شده خود را قرائت كردند.
9908 **6081