تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸

تهران – ایرنا – دموكرات ها و كاخ سفید در آغازین روز فعالیت دوره جدیدكنگره آمریكا نشان دادند كه دو سال پر تنش و یك زورآزمایی طاقت فرسا میان دولت و قانونگذاران در پیش است؛ رقابتی كه در آن از یك سو، حزب دموكرات برای رقم زدن مرگ سیاسی دونالد ترامپ تلاش می كند و از سوی دیگر، رئیس جمهوری برای حفظ بقا به روی رقبا شمشیر می كشد.

به گزارش ایرنا، سوم ژانویه 2019 (سوم دی) روزی است كه دموكرات ها سرانجام روزه سكوت خود را شكستند و به امید استیضاح ترامپ وارد گود شدند؛ روزی كه دوباره یكصدا فریاد زدند همه پول لازم برای ساخت دیوار در مرز مكزیك را نخواهند داد؛ روزی پر از غافلگیری كه شاهد ریزش حامیان حزبی رئیس جمهوری آمریكا هم بود.
حزب دموكرات كه در انتخابات ریاست 2016 از ترامپ شكست خورد به خون او تشنه است. طی دو سال اخیر همكاری دوحزبی كه رویه غالب فعالیت های چند دهه اخیر كنگره و كاخ سفید در برخی زمینه ها از جمله سیاست خارجی بود، جای خود را به درگیری لفظی و یكه تازی ترامپ داد. 235 دموكراتی كه در انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر 2018 اكثریت مجلس نمایندگان را از دست جمهوریخواهان خارج كردند با هدف مهار ترامپ و سرانجام سرنگون كردن وی اولین روز كاری خود را شروع كردند.

**تصویب بسته های جنجالی دموكرات ها
دموكرات ها دو بسته پیشنهادی خود برای بازگشایی دولت را به رای گذاشتند. بر اساس یكی از این بسته ها، 1.3 میلیارد دلار به امنیت و ساخت حصار مرزی اختصاص می یابد كه این امكان را فراهم می كند تا وزارت امنیت داخلی به عنوان متولی امنیت مرز تا هشتم فوریه (19 بهمن) بازگشایی شود. اما ترامپ 5.6 میلیارد درخواست كرده و از موضعش كوتاه نمی آید. بسته اول با 239 رای مثبت در مقابل 192 رای منفی تصویب شد. طبق بسته دوم كه شامل چند لایحه است دموكرات ها گفته اند بودجه سایر نهادها تا سی ام سپتامبر (پایان سال مالی 2019) به طور كامل تامین خواهد شد. بسته دوم با 241 رای مثبت در مقابل 190 رای مخالفت به تصویب رسید.
«میچ مك كانل» رهبر اكثریت جمهوریخواه در سنا (از ایالت كنتاكی) هشدار داده است تا زمانی كه ترامپ علامت مثبت ندهد، لوایح دموكرات ها را در سنا به رای نخواهد گذاشت. او در جلسه افتتاحیه یكصدوشانزدهمین كنگره بر موضع خود پافشاری كرد و گفت: رای گیری دموكرات های مجلس نمایندگان یك تلاش جدی نیست. من آن را یك تئاتر سیاسی می نامم. این قانونگذاری سازنده نیست.
كاخ سفید نیز همزمان با جلسه مجلس نمایندگان در بیانیه ای رسما هشدار داده بود كه لوایح پیشنهادی دموكرات ها را وتو خواهد كرد.
«اداره مدیریت و بودجه كاخ سفید» اعلام كرد: دولت متعهد است برای بازگشایی آژانس های تعطیل شده با كنگره همكاری كند اما نمی تواند مصوبه ای را قبول كند كه بودجه غیرضروری برای برنامه های بیهوده را تامین می كند، در حالی كه ضرورت های فوری امنیت مرزی كشور را نادیده می گیرد.
از سوی دیگر، «وارن دیویدسون» نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو لایحه ای در مقابل لوایح دموكرات ها مطرح كرد تا وفاداری خود را به دولت ثابت كند. او لایحه خود را تحت عنوان «قانون یك آجر بخرید و دیوار بسازید» معرفی كرد كه هدف از آن جمع آوری كمك های مردمی برای ساخت دیوار است. البته تا زمانی كه دموكرات ها اختیار مجلس نمایندگان را در اختیار دارند اجازه نخواهد كه این طرح فانتزی تصویب شده و دولت ترامپ مستقل از كنگره و با پول مردم دیوار مرزی بسازد. بنابراین، این طرح در همان گام اول به بایگانی سپرده می شود.

**شكاف در حزب جمهوریخواه
مساله ساخت دیوار مرزی یكپارچگی اما در درون حزب جمهوریخواه به طور مطلق وحدت بخش نبوده بلكه آن را دچار تزلزل كرده است. چند سناتور از كنگره خواستند تا برای بازگشایی نهادهایی كه از 22 دسامبر (اول دی) تعطیل شده اند اقدام كند. این خلاف موضعی است كه جمهوریخواهان اتخاذ كرده اند. تقریبا همه اعضای این حزب در كنگره گفته اند یا همه بودجه باید تامین شود یا تعطیلی دولت ادامه خواهد داشت. اما چند عضو ناراضی تاكید كرده اند حتی اگر خواست ترامپ به طور كامل تامین نشود، دولت باید بازگشایی شود.
«كوری گاردنر» سناتور جمهوریخواه از ایالت كلرادو پیشنهاد داده است كه فعلا 1.3 یا 1.6 میلیارد دلار به دولت داده شود تا ضمن بازگشایی موقت بخشی از دولت، مذاكرات تكمیلی با دموكرات ها انجام شود. «سوزان كالینز» سناتور جمهوریخواه ایالت مین هم تاكید كرد كه دولت بایدبازگشایی شود تا هشتصد هزار كارمندی كه بیكار شده اند یا بدون حقوق یا با حقوق كم كار می كنند، بتوانند به وضعیت قبلی خود بازگردند.
«شلی مور كاپیتو» سناتور جمهوریخواه ایالت ویرجینای غربی هم به كالینز و گاردنر پیوسته و گفته، مایل است كه تعطیلی دولت پایان یابد. «مایك راوندز» سناتور جمهوریخواه ایالت داكوتای جنوبی نیز گفته كه هیچ كسی از لوایح پیشنهادی دموكرات ها «خوشش نمی آید» اما «تعطیلی دولت اشتباهی بزرگتر از این لوایح است.»
این سناتورها از اتفاقی كه ممكن است دو سال دیگر در انتخابات 2020 برای خودشان یا به طور كلی برای حزب جمهوریخواه رخ دهد نگران هستند. تنش پرهزینه با دموكرات ها می تواند شانس های انتخاباتی جمهوریخواهان را به باد بدهد. دوره حضور كالینز و گاردنر در سنا دو سال دیگر تمام می شود و آنها امیدوارند با جمع آوری آرای كافی در این مجلس بمانند. اما این كار نه فقط برای آنها بلكه برای شماری دیگر از سناتورهای جمهوریخواه سخت خواهد بود.
در نوامبر 2020تعداد 34 كرسی از سنای یكصد عضوی به رای گذاشته می شود. جمهوریخواهان باید از 22 كرسی و دموكرات ها باید از 12 دفاع كنند. آمار كرسی ها انتخاباتی جمهوریخواه این خطر را در پی دارد كه با یك اقدام اشتباه سنا یا دولت جمهوریخواه به دموكرات ها واگذار شود. اگر جمهوریخواهان به بحران سازی ادامه داده و لطمه بیشتری به كارمندان وارد كنند، بعید نیست كه دو سال دیگر كنترل سنا را هم از دست بدهند.

**آغاز زودهنگام مبارزات انتخاباتی 2020
ترامپ و دموكرات ها اقداماتی را كه امروز انجام می دهند به عنوان كارنامه خود در انتخابات 2020 ارائه خواهند كرد. ترامپ سعی دارد ثابت كند كه به وعده پیشین خود برای جلوگیری از ورود مهاجران و باندهای تبهكار و ساخت دیوار مرزی عمل كرده است. دموكرات ها نیز می خواهند آرزوهای ترامپ را در مرز دفن كرده و یكی از میان آنها، به جای ترامپ ساكن كاخ سفید شود.
«الیزابت وارن» سناتور دموكرات از ایالت ماساچوست اولین فردی است كه رسما اعلام كرده وارد كارزار انتخاباتی می شود. او دل خوشی از ترامپ ندارد. رئیس جمهوری چند ماه پیش گفته بود اگر وارن ثابت كند كه اصلیت آمریكایی دارد و اصالتا سرخپوست است از طرف وی یك میلیون دلار به خیریه كمك می كند. وارن ماه اكتبر گذشته نتیجه آزمایش دی.ان.ای خود را منتشر كرد كه ثابت می كرد اجداد او از بومیان آمریكایی هستند. اما ترامپ قولش را زیر پا گذاشت و اظهار داشت كه وی گفته، اگر خودش از وارن تست بگیرد، یك میلیون دلار را پرداخت خواهد كرد. وارن به میدان آمده تا در عرصه انتخابات هزینه ای بسیار سنگین تر از یك میلیون دلار به رئیس جمهوری تحمیل كند. وارن پنجشنبه با بیان اینكه «ما در سیزدهمین روز تعطیلی دولت هستیم» به ترامپ توصیه كرد «وقتش را صرف بازگشایی دولت كند.»
رئیس جمهوری فعلی هشدار داده بود در صورتی كه پنج میلیارد دلار بودجه درخواستی وی تامین نشود هیچ لایحه دیگری برای بازگشایی دولت را امضا نخواهد كرد. بنابراین، او به توصیه وارن گوش نكرده و به كشمكش با كنگره ادامه خواهد داد، البته با نگاهی به انتخابات 2020.
ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر دموكرات ها را به سیاسی كار در ادامه تعطیلی دولت متهم كرد و نوشت: تعطیلی دولت صرفا به خاطر انتخابات ریاست جمهوری 2020 است. دموكرات ها می دانند در مقابل دستاوردهایی كه ترامپ داشته است، نمی توانند پیروز شوند. بنابراین، آنها تمام توان خود را در زمینه امنیت و دیوار مرزی و آزار رئیس جمهوری به كار گرفته اند.
دموكرات هایی كه با كسب كنترل مجلس نمایندگان به آینده امیدوار شده اند سعی خواهند كرد گزینه مطلوب خود را برای شكست دادن رئیس جمهوری كه تمام دنیا از افراط گری و توهین های او خسته شده است، به میدان بفرستند. «دایان فینستاین» سناتور دموكرات از ایالت كالیفرنیا هر چند از اعلام نامزدی سناتور وارن خبر دارد ولی از «جو بایدن» معاون باراك اوباما رئیس جمهوری سابق آمریكا خواست كه نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 و رقیب ترامپ شود. او به تارنمای پولیتیكو گفت: دیده ام كه جو كار می كند. او با خودش تجربه و بلوغ می آورد؛ چیزی كه به نظرم واقعا مهم است.

**استیضاح یا انتخابات؟
ترامپ و دموكرات ها بازی انتخاباتی را بسیار زودتر از آنچه كه انتظار می رفت، آغاز كرده اند. با این حال، احتمال آن وجود دارد كه دموكرات ها نتیجه رقابت بر سر ریاست كاخ سفید را به انتخابات واگذار نكنند بلكه با برگزاری جلسه استیضاح رئیس جمهوری، وی را بركنار یا ضربه مرگباری به او بزنند.
«برد شرمن» نماینده دموكرات ایالت كالیفرنیا نخستین گام را برای استیضاح ترامپ برداشت. روزنامه لس آنجلس تایمز گزارش داده بود كه شرمن طرح استیضاح رئیس جمهوری را روزپنجشنبه به مجلس نمایندگان می برد. شرمن درطرح خود ترامپ را به كارشكنی در اجرای عدالت در جریان بركناری «جیمز كومی» رئیس سابق اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) متهم می كند. ترامپ، كومی را در ماه می 2017 بركنار كرد.
شرمن در گفت وگو با لس آنجلس تایمز درباره طرح استیضاح ترامپ اظهار داشت: «دلیلی ندارد كه این طرح در كنگره مطرح نشود. هر روزی كه سپری می شود دونالد ترامپ نشان می دهد كه رفتن وی از كاخ سفید به نفع كشور خواهد بود.» شرمن در ژوئیه سال 2017 نیز طرح استیضاح را مطرح كرده بود. او در دسامبر 2017 به همراه حدود 60 نماینده دموكرات دیگر به این طرح رای مثبت داد اما اقدام آنها ناكام ماند.
صداهای دیگری به شرمن پیوسته اند و از طرح وی حمایت كرده اند. «رشیده طلایب» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریكا از حزب دموكرات از جمله افرادی است كه دراولین روزحضورش در كنگره خواستار استیضاح ترامپ شد. وی در یادداشت مشتركی با «جان بونیفاز» موسس و رئیس سازمان «آزادی بیان برای مردم» كه در روزنامه «دیترویت فری پرس» منتشر شد، نوشت: «اكنون زمان آن است كه روند استیضاح ترامپ شروع شود.» این نماینده ایالت میشیگان در ادامه نوشت: «شواهد قابل توجهی در دست است كه نشان می دهد ترامپ جرائمی مرتكب شده است كه قابل استیضاح است.»

**چتر حمایتی برای مولر
انتخابات و استیضاح دو تاكتیك ضدترامپی دموكرات هاست. اینكه كدامیك با قوت بیشتری دنبال خواهد شد به تحولات آتی بستگی دارد. به همین سبب، دموكرات ها در عین حالی كه نامزدهای قدرتمند انتخاباتی را شناسایی می كنند به دنبال جمع آوری سند و مدرك علیه ترامپ هستند. آنها در همین راستا، حمایت از «رابرت مولر» حمایت می كنند تا اسناد بیشتری جمع كرده و دست دموكرات ها را پر كند.
آنها طرحی را به مجلس نمایندگان ارائه دادند تا مانع از اخراج «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریكا شوند. «جرولد نادلر» نماینده دموكرات از ایالت نیویورك به نیابت از چند دموكرات دیگر این طرح را ارائه كرده است. این طرح «قانون استقلال و امانتداری بازپرس ویژه» نام گرفته است، تاكید می كند تنها در صورتی می توان مولر را بركنار كرد كه وی تخلف، ترك مسئولیت، ناتوانی، تضاد منافع و چند كاستی دیگر متهم شود. او همچنین این حق را خواهد داشت كه در دادگاه علیه بركناری احتمالی خود توسط رئیس جمهوری شكایت كند.
در صورتی كه این لایحه پس از تصویب در مجلس نمایندگان به سنا برود به نظر نمی رسد كه سناتورهای جمهوریخواه اجازه طرح آن را در صحن سنا بدهند زیرا آنها در سال گذشته میلادی از طرح لوایح مشابه جلوگیری كردند. تحقیقات مولر شماری از نزدیكان و یاران سابق ترامپ را درگیر كرده و پروژه وی به اعضای كاخ سفید هم نزدیك شده است. در صورتی كه وی ثابت كند ستاد انتخاباتی ترامپ در رابطه با انتخابات 2016 با روس ها تبانی كرده است، افراد مسئول در این اقدام محاكمه شده و ممكن است ترامپ نیز استیضاح شود.

**طرح تحریم سوریه
در حالی كه شماری ازسناتورهای جمهوریخواه در اولین روز كنگره جدید در موضوع دیوار مرزی راه خود را از ترامپ جدا كردند در مساله سیاست خارجی نیز به مخالفت با او روی آوردند. برخی از سناتورهای ارشد جمهوریخواه عملا به مخالفت با تصمیم ترامپ به خروج از سوریه برخاستند. آنها لوایحی برای تحریم بیشتر سوریه و حمایت از اردن و رژیم صهیونیستی ارائه كردند. هر چند كنگره نمی تواند رئیس جمهوری را وادار به حفظ نیروهای نظامی آمریكا در سوریه كند اما مشاوران سنا می گویند كه لوایح سناتورهای جمهوریخواه تاكیدی بر لزوم حفظ نیروی نظامی در خاورمیانه است.
این لوایح توسط سناتور «ماركو روبیو» از ایالت فلوریدا، میچ مك كانل و «جیم ریش» رئیس آتی كمیته روابط خارجی سنا ارائه شده است. طرح این سناتورهای جمهوریخواه شامل چهار لایحه بوده و «قانون تقویت امنیت آمریكا در خاورمیانه» نام گرفته است. این سناتورها خواستار اعمال تحریم های جدید علیه دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، تقویت حمایت از متحدان آمریكا در همسایگی سوریه، تقویت همكاری دفاعی با اردن، ادامه تامین مالی رژیم صهیونیستی برای خرید تسلیحات آمریكایی و انتقال فوری مهمات به این رژیم است. این لایحه همچنین بر غیرمشروع اعلام كردن شهرك سازی صهیونیست ها در كرانه باختری تاكید كرده است.
قانونگذاران آمریكایی همانطوری كه پیش بینی می شد به مناسب سال نو میلادی هدیه های پرزرق و برقی برای ترامپ نیاوردند. لوایح دموكرات ها و جدایی شماری از جمهوریخواهان از رئیس خود نشان می دهد كه سیاست داخلی میدان اصلی نبرد دو حزب مهم آمریكایی خواهد بود. طی دو سال گذشته، ترامپ به یمن یكدست بودن كنگره توانست بخش زیادی از خواسته های خود را تحمیل كند. با اعمال حاكمیت دموكرات ها بر بخشی از كنگره ترامپ دیگر تنها سیاستگذار اصلی در حوزه داخلی و خارجی نخواهد بود و دو سال پرتنش در انتظار هر دو جناح خواهد بود.
شبك**9423**1708