تهران-ایرنا- رئیس دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وقتی نظام ارتقای استاد یا حتی پذیرش دانشجو در دوره دكتری در دانشگاه ها به چاپ مقاله در نشریات بین المللی و كمیت گرایی مربوط می شود، بی شك سرقت علمی نیز در جامعه ترویج می یابد.

محمد مهدی فرقانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا درباره راهكار جلوگیری از سرقت علمی در میان استادان و دانشجویان اظهار كرد: در حال حاضر فعالیت های بسیاری در این خصوص انجام می شود كه دانشجویان و استادان نسبت به استفاده از منابع و تولیدات فكری دیگران امانت دار باشند.
وی افزود: از سوی دیگر به تازگی یك نرم افزار همانندیاب ایجاد شده كه نشان می دهد استاد راهنما و دانشجو از نقل قول بدون ذكر منبع استفاده كرده اند و با این روش در صورتی كه ثابت شود استاد یا دانشجو سرقت علمی انجام داده اند، مجازات های مخصوص مانند محرومیت از تحصیل برای آنها اعمال می شود.
رئیس دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به لزوم بارگذاری موضوعات پایان نامه ها و مقالات در ایران داك یادآور شد: در دانشگاه علامه طباطبایی دانشجویان موظف هستند كه از انتخاب موضوع تا انتها یعنی بارگذاری در سایت های همانندیاب از جمله ایران داك، از تكراری نبودن موضوع خود گواهی ارائه كنند.
فرقانی با اشاره به برخورد جدی با افراد متقلب علمی خاطرنشان كرد: استادان راهنما در پایان نامه های دانشجویی باید با دقت لازم تمامی نكات پایان نامه را مورد بررسی قرار دهند.
به گفته وی، در صورت اثبات سرقت علمی در پایان نامه های دانشجویی علاوه بر دانشجو، استاد راهنما نیز مسئولیت كنترل تمامی نوشته های پایان نامه را برعهده دارد و باید پاسخگو باشد.
این استاد ارتباطات در ادامه با اشاره به لزوم رعایت منشور اخلاق علمی در حوزه های مختلف دانش گفت: برداشت حجیم از منابع دیگران بدون ذكر منبع، كاری غیر اخلاقی است. دانشجویان و استادان دانشگاه باید در هر عرصه ای از علم بطور كامل خود را نسبت به رعایت منشور اخلاق حرفه ای ملزم كنند.
فرقانی با اشاره به اهرم های كنترلی پیش بینی شده در معاونت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار كرد: حضور نمایندگان معاونت آموزشی و پژوهشی در جلسات دفاع برای بررسی و دقت در پایان نامه های دانشجویی برای شناخت بهتر موارد سرقت علمی از جمله اهرم های كنترلی از سوی دانشگاه است.
وی ادامه داد: هر روز شهروندان در دیوارهای شهر و شبكه های مجازی شاهد تبلیغ آگهی پایان نامه نویسان هستند؛ افرادی كه با اخذ مبلغ هنگفتی از افراد مقاله، پایان نامه و كتاب تولید می كنند.
فرقانی گفت: قوه قضاییه و وزارت علوم باید در گام نخست به جمع آوری افرادی بپردازند كه با راحتی و فراغ بال آگهی های تبلیغاتی برای سرقت علمی را منتشر می كنند.
وی در پایان خاطرنشان كرد: در سال های اخیر در دانشكده ارتباطات علامه طباطبایی مصداقی برای سرقت علمی توسط استادان و دانشجویان پیدا نشده است؛ چر اكه استادان راهنما با وسواس به كنترل پایان نامه های می پردازند.
**9491**1584