مسكو - ایرنا - رسانه های روسیه از سفر وزیر امور خارجه ژاپن به این كشور برای نهایی كردن موافقت نامه صلح با روسیه خبر دادند كه از جنگ جهانی دوم تاكنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش ایرنا، «تارو كونو» از 22 تا 26 دی ماه در روسیه خواهد بود و 24 دی ماه قرار است طبق برنامه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت وگو كند.
وزیران خارجه روسیه و ژاپن درباره موضوعات دوجانبه ازجمله موافقت نامه صلح بین دو كشور گفت وگو می كنند.
گفتنی است روسای جمهوری روسیه و ژاپن اواخر سال 2018 مسئولیت پیشبرد مذاكرات درخصوص موافقت نامه صلح را برعهده وزیران خارجه دو كشور گذاشتند.
ریانووستی امروز (جمعه) اعلام كرد: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در كنفرانس مطبوعاتی در توكیو بر عزم خود برای پیشبرد مذاكرات درخصوص اختلاف ارضی با روسیه و امضای موافقت نامه صلح بین دو كشور تاكید كرد.
روسیه و ژاپن با گذشت بیش از 70 سال از جنگ جهانی دوم، هنوز موافقتنامه صلح امضا نكرده اند، زیرا توكیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر كوریل جنوبی كرده است كه در پایان جنگ به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز وضعیت كنونی را به عنوان پیامدهای جنگ جهانی دوم تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.
سایه مالكیت چهار جزیره جنوبی كوریل بر روابط اقتصادی و سیاسی توكیو و مسكو سنگینی می كند و مسكو بارها اعلام كرده است كه حاكمیت روسیه بر جزایر كوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج كنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد در این باره را تاییدی بر ادعای خود می داند.
ژاپن نیز مدعی است كه این جزایر برای این كشور است و روسیه حقی در آن ندارد و حضور نیروهای روسی در آن، به نوعی اشغال خاك ژاپن محسوب می شود و تا بازپس ندادن این مناطق، روابط به حالت عادی باز نمی گردد.
جزایر كوریل جنوبی شامل كوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیكوتان از یك سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای هر دو كشور برخوردار است.
جزایر كوریل اكنون به دروازه ورود زیردریایی های روسیه به اقیانوس آرام تبدیل شده است و اهمیت راهبردی نظامی برای روس ها یافته است.
ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر كه پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو كشور قرارداد صلح امضا نكنند.
از نوامبر سال 2010 كه «دمیتری مدودف»رئیس جمهوری وقت روسیه از جزایر كوریل بازدید كرد، مناقشه توكیو و مسكو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.
پس از اینكه نائوتو كان نخست وزیر وقت ژاپن این اقدام را وقیحانه خواند، روسیه دستور استقرار تجهیزات مدرن نظامی در جزایر مورد مناقشه را صادر كرد.
تاكنون چند دور مذاكره بی ثمر در مورد جزایر كوریل میان روسیه و ژاپن صورت گرفته است.
اروپام**391*1346**