روح الله شهنازی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شرایط فعلی اقتصادی ارائه برخی شاخص ها همچون بسته حمایتی بسیار كارساز است؛ چرا كه میتواند به صورت موقت و كوتاه مدت مشكلات اساسی قشر آسیبپذیر جامعه را حل كند و دولت این مساله را در بودجه 98 درنظر گرفته است.
مدیر بودجه و تشكیلات دانشگاه شیراز با بیان اینكه اثرات ارائه بستههای حمایتی مثبت است؛ اما پایدار نیست، عنوان كرد: ارائه این بستهها برای طبقات پایین درآمدی به شدت ضروری است؛ زیرا بعد از افزایش قیمتها میزان توانایی دهكهای پایین برای رفع نیازهای اقتصادی كاهش یافته و این بستهها میتوانند به مثابه مسكّنی در زمان حاضر شرایط را بهبود بخشند تا بتوان به سراغ درمان قطعی و بلند مدت رفت.
شهنازی افزود: البته نباید از یاد برد كه تلاش برای بهترشدن حوزه درآمدی و سطح رفاهی مردم باید به صورت اساسی حل شود و زمانی می توان سطح رفاهی را ارتقا بخشید كه بتوان اشتغال پایدار ایجاد كرد.
** بودجه 98 شفاف است
این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینكه بودجه 98 از شفافیت برخوردار است، گفت: اصل شفافیت به معنای مشخص بودن دقیق سهم هر دستگاه در بودجه پیشنهادی دولت دیده میشود.
وی اظهار داشت: موضوعی كه در بودجه با آن مواجهیم، شفافیت اعلام نیست، بلكه شفافیت تخصیص است كه بعد رخ می دهد. تخصیص بودجه معمولا با مشكل مواجه است و درصد پرداختی آن به دستگاههای مختلف مشخص نیست.
استاد اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: برای مثال بودجه عمرانی به صورت شفاف مشخص شده و سهم همه دستگاهها و استانها معین است؛ اما دولت در تخصیص بودجه با مشكلاتی مواجه است، گاه بودجه دیر تخصیص داده میشود یا برخی بودجهها تحقق نمی یابد كه این مساله معمولا نظام رفتاری دستگاهها را به هم میزند.
شهنازی عنوان كرد: عمده مبلغ اعلامی بودجه مربوط به هزینههای جاری دولت است كه به معنای حقوق و دستمزد است؛ به همین دلیل دولت چندان در این حوزه قدرت مانور ندارد؛ البته باید در نظر داشت كه دولت با تعیین بودجه نمی تواند مشكل اشتغال را حل كند.
** مساله اشتغال باید با تزریق بودجه حل نمیشود
مدیر بودجه و تشكیلات دانشگاه شیراز در ادامه گفت: مساله اشتغال در كشور ما با پول حل نمیشود و این تفكر كه اشتغال باید با تزریق بودجه حل شود، نادرست است؛ چراكه دولتهای پیشین با اعطای وام این تجربه را آزمودهاند و هیچگاه نتیجه مطلوبی از آن نگرفتند.
شهنازی با تاكید بر اینكه مشكل حوزه اشتغال به فضای كسبوكار مربوط است نه پول و سرمایه، گفت: حتی اگر دولت صدبرابر بودجه فعلی را برای اشتغالزایی در نظر گرفته بود، این مساله حل نمیشد؛ چراكه مبنای مسئله اشتغال ربطی به میزان بودجه ندارد.
وی خاطرنشان كرد: اگر تحریمها همین امروز به صورت صد در صد رفع شود نیز مشكل اقتصاد حل نمیشود، ممكن است مساله اشتغال با تحریم تشدید شود؛ اما بدون تحریم هم رفع نمیشود، زیرا ربطی به تحریمها ندارد و مبنای داخلی دارد كه به مشكلات قانونی فضای كسب و كار و ریسك اقتصادی مربوط است.
رئیس جمهور سهشنبه چهارم دی ماه جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و لایحه بودجه 1398 را با سقف 17 میلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال ( ١٧.٠٣٢.٣٣٢.٢٧٠.٠٠٠.٠٠٠) تقدیم كرد.
كاهش تهدیدهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریكا، افزایش تاب آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف مورد نظر در برنامه ششم توسعه از ویژگی های لایحه بودجه 98 بیان شده است.
كمیسیونهای تخصصی مجلس موظف هستند حداكثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به كمیسیون تلفیق تقدیم كنند و كمیسیون تلفیق نیز موظف است حداكثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش كمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش كمیسیون های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم كند. مهلت رسیدگی كمیسیون تلفیق حداكثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است.
7375 / 2027
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
شیراز- ایرنا- استاد دانشگاه شیراز گفت: شفافیت و گام برداشتن در مسیر تحقق عدالت اجتماعی از ویژگی های لایحه بودجه سال 98 كل كشور است.