كرمانشاه - ايرنا - رئيس گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه با تاكيد بر مصرف كم نمك از مردم خواست همان مقدار كم، نمك تصفيه شده يُد دار مصرف كنند.

نيلوفر حيدري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يُد يك ماده مغذي مورد نياز براي بدن است كه بايد به طور روزانه مصرف شود.
وي با بيان اينكه منابع غذايي حاوي يُد بسيار محدود مي باشد، گفت: مصرف نمك تصفيه شده يُددار به منظور جلوگيري از عوارض كمبود يُد مانند گواتر، سقط و مرده زايي در زنان باردار، عقب ماندگي هاي هاي ذهني و جسمي در نوزادان و كم كاري تيروئيد و گواتر در بزرگسالان ضروري است.
او اظهار داشت كه حتي در مناطقي كه كمبود يُد دارند، دانش آموزان دچار افت تحصيلي و كاهش قدرت يادگيري مي شوند.
وي اضافه كرد: بنابراين بهترين راه پيشگيري از عوارض متعدد كمبود يُد استفاده از نمك تصفيه شده يُددار است.
رئيس گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه اظهار داشت: خريد نمك هايي كه به صورت فله اي و در بسته بندي هاي غيراستاندارد هستند تقلبي بوده و از خريد آنها خودداري نماييد و از فروشندگان نيز تقاضا مي شود از عرضه و فروش اين نوع نمك هاي تقلبي جدا خودداري نمايند.
حيدري همچنين توصيه كرد كه در هنگام خريد نمك همواره به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت بر روي بسته بندي نمك ها بايد توجه شود و همچنين دقت كنيد كه عبارت «نمك تصفيه شده يد دار» بر روي بسته بندي نمك درج شده باشد و از خريد هر گونه نمك با عنوان نمك دريا كه يُد كافي ندارد و نيز تصفيه نشده است، خودداري نماييد.
3033/8066