تهران - ايرنا - پس از اينكه رئيس جمهوري چين اعلام كرد كه پكن حق دارد براي تحت كنترل داشتن تايوان از زور استفاده كند، رئيس جمهوري تايوان خواستار حمايت بين المللي براي دفاع از دموكراسي در مواجهه با تهديدهاي چين شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، اين اظهارات «تساي اينگ ون» چند روز پس از سخنراني «شي جينگ پين» رئيس جمهوري چين مبني بر اينكه 'هيچ كس نمي تواند اين واقعيت كه تايوان بخشي از چين است را تغيير دهد و مردم تايوان بايد به دنبال اتحاد مجدد باشند' عنوان شد.
تساي امروز شنبه، در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به تهديدهاي چين مبني بر استفاده از زور براي به دست آوردن كنترل تايوان اعلام كرد: 'اميدواريم كه جامعه بين الملل اين موضوع را جدي گرفته از مردم تايوان حمايت و پشتيباني كند.'
وي افزود، اگر جامعه بين الملل از يك كشور دموكراتيك كه مورد تهديد قرار گرفته است حمايت نكند، پس ممكن است از خود بپرسيم، كشور بعدي كدام است؟
به نوشته رويترز، مسئله تايوان در چين بسيار حائز اهميت است و پكن ادعا مي كند تايوان بخشي از سرزمين و تحت سلطه چين است. شي، از سال 2016 و انتصاب تساي به رياست جمهوري تايوان، فشارهاي بيشتري بر تايوان اعمال كرده است. پيش از رياست جمهوري، تساي عضو حزب دموكراتيك مترقي تايوان بود.
رئيس جمهوري چين روز چهارشنبه طي سخنراني در اين باره اعلام كرد كه چين حق استفاده از زور براي تحت كنترل درآوردن تايوان را دارد اما تلاش مي‌كند يكپارچگي مجدد با اين جزيره خودمختار به صورت صلح‌آميز ادامه داشته باشد.
تساي نيز در پاسخ، با تاكيد بر اين كه تمام مذاكرات صلح بايد ميان دو دولت چين و تايوان انجام شود، مي گويد: 'تايوان سياست يك كشور- دو نظام را نمي پذيرد.'
تساي همچنين از چين درخواست كرد تا درك درستي از تفكرات تايوان داشته باشد و گفت كه اقداماتي نظير قلدري هاي سياسي و استفاده از زور، در روند مذاكرات چين و تايوان كارساز نخواهد بود.
تايوان و چين در پايان جنگ داخلي سال 1949 ميلادي از يكديگر جدا شدند، اما پكن، اين جزيره را بخشي از خاك خود مي داند و مايل است كه پس از پيوستن تايوان به چين، الگوي يك كشور و دو نظام را در تايوان پياده سازد.
**آساق**9470**