زاهدان - ايرنا - مديركل هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: نخستين ايستگاه بارانسنجي تمام خودكار اين استان در روستاي گردشگري سنگان از توابع شهرستان خاش تأسيس مي شود.

به گزارش ايرنا محسن حيدري روز شنبه در ديدار با معاون هماهنگي امور عمراني استاندار سيستان و بلوچستان اظهار داشت: ساخت اين ايستگاه بر اساس رويكرد هواشناسي در توسعه ارتباط آنلاين و برخط در ايستگاه هاي هواشناسي استان براي تسريع در ثبت و بهره برداري از داده هاي اقليمي در دستور كار قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه ايستگاه بارانسجي سنگان از زمان تاسيس در سال 1366 تاكنون به صورت سنتي فعاليت مي كند، ادامه داد: با توجه به كوهستاني بودن بخشي از ايستگاه هاي بارانسنجي جنوب سيستان و بلوچستان و احتمال بروز اختلال در بسترهاي ارتباطي آن‌ها، نخستين ايستگاه بارانسنج تمام اتوماتيك هواشناسي استان در منطقه كوهستاني سنگان در حومه كوه تفتان تأسيس مي شود.
مديركل هواشناسي سيستان و بلوچستان افزود: برخط شدن ايستگاه هاي بارانسجي يكي از مهمترين اقدامات براي تهيه سامانه هاي پيش بيني سيلاب است كه براي فعال سازي اين سامانه بايد تمام ايستگاه هاي بارانسنجي جنوب استان تمام خودكار شود.
حيدري تصريح كرد: در برنامه خودكار سازي ايستگاه هاي هواشناسي سيستان و بلوچستان تصميم بر اين است كه بجاي خريداري تجهيزات خارجي، از نمونه هاي داخلي استفاده تا توليد ايراني تقويت و معرفي شود.
وي افزود: براي تحقق اين موضوع نخستين ديتالاگر ايراني هواشناسي استان براي خودكارسازي ايستگاه بارانسنجي سنگان استفاده مي شود.
مدير كل هواشناسي استان با اشاره به برنامه تأسيس پنج ايستگاه خودكار هواشناسي در نواحي مركزي و شمالي سيستان و بلوچستان گفت: بر اساس برنامه و موافقتنامه مبادله شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تأسيس پنج ايستگاه خودكار هواشناسي در كوه تفتان، جالق، كوهك، پيشين و سفيدآبه در سال جاري در دستور كار است.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست با اشاره به اهميت هواشناسي در توسعه پايدار گفت: توسعه شبكه ايستگاهي هواشناسي از نيازهاي ضروري استان است كه معاونت عمراني از اين برنامه استقبال مي كند.
باقر كرد ادامه داد: در كشورهاي توسعه يافته هواشناسي از نهادهاي فرا بخشي است كه اطلاعات پايه آن در فرايندهاي تصميم سازي و تصميم گيري هاي كلان مورد استفاده قرار مي گيرد. به طوريكه با استفاده از داده هاي اقليمي سياست گذاري هاي كوچك و بزرگ در بخش هاي اقتصادي، عمراني و توسعه اي اعمال مي شود.
9908 **6081