تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

تهران- ایرنا- هنوز درگیری كاخ سفید و دموكرات ها بر سر بودجه مرزی ادامه دارد، با این حال اعضای مجلس نمایندگان كه به تازگی دموكرات هادر آن اكثریت را به دست آورده اند، اعلام كردند با جدیت موضوع استیضاح «دونالد ترامپ» را پیگیری می كنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، آتش تنشی كه در هفته پایانی سال 2018 اوج گرفت و باعث تعطیلی حدود یك سوم دستگاه های دولتی ایالات متحده گردید نه تنها در سال جدید فروكش نكرد بلكه نشانه هایی از تعمیق و تبدیل آن به یك بحران بزرگ به چشم می خورد. به اعتقاد تحلیلگران مسائل ایالات متحده، مجادله میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا با نمایندگان دموكرات مجلس این كشور، در افكار عمومی به شكل نوعی لجبازی در آمده است.
رئیس جمهوری آمریكا بر خواسته خود در زمینه تامین بودجه بیش از 5 میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی با مكزیك تاكید می كند و آن را بسیار ضروری تر از هر طرح و بودجه دیگری می داند حال آنكه دموكرات ها آشكارا با آن مخالف می كنند. این امر اختلافی بود چند هفته اخیر بخشی از دولت را به تعطیلی كشاند و حال ترامپ در مقابل حزب رقیب خود تلاش می كند از ادامه تعطیلی نهادهای این كشور به عنوان حربه ای برای وادار كردن دموكرات ها به عقب نشینی استفاده كند.
در شرایطی كه دموكرات ها بر تصمیم خود پافشاری می كنند، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در پاسخ به آن ها گفته با این شرایط ممكن است تعطیلات كارمندان ماه ها یا سال ها به طول بیانجامد.

** استیضاح ترامپ هدف اصلی دموكرات ها
گذشته از چالش اقتصادی و بودجه ای، عرصه سیاسی دیگری هم در دشمنی های دو حزب باز شده كه آن هم به جریان افتادن موضوع استیضاح رئیس جمهوری است. در این بین با تغییر در ساختار مجلس نمایندگان آمریكا و كسب اكثریت از سوی دموكرات ها، زمزمه های استیضاح رئیس جمهوری ایالات متحده هم پرقدرت تر از قبل به گوش می رسد.
رساترین اظهارات از سوی یكی از تازه واردان به مجلس نمایندگان آمریكا عنوان شد. «رشیده طلیب» نماینده جدید مجلس این كشور در همین روزهای نخست ورود به مجلس، ترامپ را آماج حملات تند لفظی خود قرار داد. وی تقریبا با همان ادبیات به جنگ ترامپ رفت و اعلام كرد از روزهای ابتدایی دوره مسوولیت خود با جدیت موضوع استیضاح وی را دنبال می كند. در این راستا حتی «برد شرمن» دیگر نماینده دموكرات هم تصریح كرد طرح مربوط به استیضاح دونالد ترامپ را به مجلس ارائه كرده است.
روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی در همین زمینه آورده است: طلیب قول داد كه موضوع استیضاح را پیگیری می كند و از گفته های تند و غافلگیركننده خود علیه ترامپ پشیمان نیست.
روزنامه فوق انتخاب این زن فلسطینی الاصل به عنوان نماینده مجلس آمریكا را نوعی تاریخسازی دانست و آورد وی ساعاتی پس از ادای سوگند نمایندگی در اظهاراتی به عنوان نخست خبر رسانه ها در آمریكا تبدیل شد. طلیب اعتراف كرد كه مجلس جدید آمریكا كه تحت كنترل دموكرات ها قرار گرفته است روی بركناری رئیس جمهوری كنونی آمریكا تمركز می كند.
این سخنان طلیب با تشویق شدید و واكنش مثبت مخاطبان روبرو شد به ویژه آنكه بسیاری از فعالان حوزه مهاجرتی نیز در محل حضور داشتند. برخی از حامیان این نماینده مجلس آمریكا تاكید كردند وی به درستی توانسته است نارضایتی سیاسی آن ها را بازتاب بدهد اما برخی دیگر از نوع ادبیات وی انتقاد كرده اند. وی سپس در یك پیام توئیتری، خود را نسبت به انتقادها بی تفاوت نشان داد.
به نوشته رسانه های آمریكایی مهمترین محور در طرح استیضاح به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 و نتیجه تحقیقات «رابرت مولر» در این زمینه مربوط می شود. «نانسی پلوسی» رئیس دموكرات مجلس نمایندگان آمریكا هم ضمن مشروع دانستن نارضایتی ها از ریاست جمهوری ترامپ، عنوان داشت اكنون زود است كه در مورد استیضاح وی سخنی گفته شود. پلوسی اظهار داشت كه نیاز است تا نتایج تحقیقات نماینده ویژه (رابرت مولر) در زمینه دخالت احتمالی روسیه برای نمایندگان مشخص شود.
روزنامه «یو.اس.ای تودی» نیز در گزارشی زمان را برای استیضاح ترامپ مناسب دانست و با اشاره به تحولات بعد از سوگند نمایندگان تازه مجلس اینگونه به موضوع پرداخت كه «ریاست جمهوری ترامپ تهدید جدی و مستقیم علیه ایالات متحده است. وی تقریبا هر روز به قانون اساسی، دموكراسی، حكومت قانون و مردمی كه در این كشور زندگی می كنند، حمله ور می شود. وی چالشی قانونی را برای كشور پدید آورده است كه هم اكنون باید با آن مقابله كرد».
طلیب هم در زمینه استیضاح ترامپ اظهار داشت دموكرات ها نیازی به نتیجه تحقیقات مولر ندارند زیرا هدف اصلی این تحقیقات آن است تا مشخص كند كه آیا وی به صورت مستقیم در توطئه روسیه در انتخابات سال 2016 دخالت داشته است یا خیر. نیازی به انتظار تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیق ها وجود ندارد زیرا رئیس جمهوری در این دو سال جرائم و جنایات شدیدی را علیه ایالات متحده مرتكب شده كه سوء استفاده از قدرت و اعتمادعمومی از مهمترین آن ها است.

**استیضاح؛ خیلی دور خیلی نزدیك
البته هنوز در میان دشمنان ترامپ در رسانه ها و كارشناسان همسویی كاملی دیده نمی شود. واشنگتن پست در گزارش خود تاكید می كند دموكرات ها باید علیه دروغ های ترامپ جنگی را به راه بیاندازند. شبكه خبری «سی.ان.ان» هم به نقل از تحلیلگران، سخنان نمایندگان دموكرات در مورد ترامپ را به شماره افتادن دوران ریاست جمهوری ترامپ تحلیل كرد. با این وجود، سی.ان.ان ضمن تایید سخنان نانسی پلوسی سخن گفتن از استیضاح رئیس جمهوری را بسیار زودهنگام دانسته است.
به نوشته گزارش تارنمای شبكه خبری «ای.بی.سی نیوز» اگرچه رئیس مجلس جدید نمایندگان آمریكا موضوع استیضاح رئیس جمهوری را رد نكرد اما اظهار داشت: نباید به موضوع استیضاح از دیدگاه های سیاسی نگریسته شود زیرا استیضاح بسیار تفرقه آفرین و شكاف ساز است و نباید دموكرات ها به دلایل سیاسی آن را دنبال كنند.
این شبكه تلویزیونی آورده است دموكرات ها به محض در اختیار گرفتن كنترل مجلس، دست به كار شدند. به نظر می رسد آن ها قادر خواهند شد تا موضوع استیضاح را پیش ببرند و سپس سنا را به جلسه دادگاهی علیه رئیس جمهوری تبدیل كنند. اما از آنجاكه اكثریت مجلس سنا در دست حزب جمهوریخواه قرار دارد احتمال محكومیت ترامپ و اخراج وی اندك است.
به نوشته واشنگتن پست این خبرهای پرتعداد در مورد استیضاح، رئیس جمهوری دولت آمریكا را به واكنش واداشت. «سارا سندرز» سخنگوی كاخ سفید در پاسخ به این موضوع عنوان كرد كه ترامپ می گوید دموكرات ها نمی توانند وی را استیضاح كنند زیرا دوره ریاست جمهوری وی بیش از انتظارها موفق بوده است.
شبكه خبری سی.ان.ان هم اعتقاد دارد در مورد اجرای عملی استیضاح تردیدهای واقعی مطرح است. گزارش با ابراز تردید نسبت به موفقیت دموكرات ها، به سخنان ترامپ استناد كرد و دلیل مخالفت دموكرات ها با ترامپ را در این امر می داند كه دموكرات ها از شكست خود در انتخابات سال 2020 اطمینان پیدا كرده اند.
پژوهش**9130 **1552