يزد - ايرنا - فرماندار مهريز گفت: انجام فعاليت‌هاي فرهنگي و توجه به ارزش‌هاي مذهبي و ملي در كنار پذيرش مسافران و گردشگران داخلي و خارجي، موضوع مهمي است كه بايد مدنظر مسئولان شهرستان باشد.

به گزارش ايرنا ، سيد محمد رستگاري روز يكشنبه در بازديد از روند حفظ بناهاي تاريخي روستاي « سر يزد» افزود: متوليان گردشگري در كنار برنامه‌هاي تفريحي، همواره مسائل فرهنگي و توجه به شرايط و بافت مذهبي منطقه و مردم را رعايت كنند.
وي ادامه داد: انجام هر نوع فعاليت عمراني، آموزشي و گردشگري در شهر با حمايت و همراهي مسئولان و توسط بخش خصوصي همراه با پيوست فرهنگي خواهد بود.
اين مسئول به اهميت معرفي جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي در كنار معرفي آداب، رسوم و ارزش‌هاي حاكم بر مردم به مسافران به‌خصوص گردشگران داخلي و خارجي تأكيد كرد.
رستگاري گفت: معرفي فرهنگ و سنت‌هاي فرهنگي مردم و گذشتگان به گردشگران موجب جذب بيشتر آن‌ها براي حضور در شهرستان و بازديد از اماكن مختلف مي‌شود.
مهريز 600 اثر تاريخي شناسايي‌شده دارد كه تاكنون 100 مورد آن به ثبت آثار ملي رسيد .
همچنين باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشير و دهنو در فهرست آثار جهاني يونسكو ثبت است.
تاكنون از ميان صنايع‌دستي، رشته سنگ‌تراشي، چاقوسازي و تركه‌بافي به ثبت آثار ملي رسيد و علم برداري و جوش دوره امسال در فهرست آثار معنوي ناملموس ثبت مي‌شود.
روستاهاي هدف گردشگري مهريز شامل هرفته، بنا دك سادات ، منشاد و مدوار و روستاهاي نمونه گردشگري نيز، ارنان و سر يزد است.
در سال 1396 ، 50 هزار گردشگر داخلي و خارجي از آثار و بناهاي تاريخي منطقه ديدن كردند كه از اين تعداد پنج هزار نفر گردشگر اروپايي از قلعه زين الدين، باغ پهلوانپور و مجموعه سر يزد ديدن كردند.
بناي اوليه مهريز را به مهر نگار دختر انوشيروان ساساني نسبت مي‌دهند.
سر يزد يكي از روستاهاي مهريز است كه قدمتي چند هزارساله دارد در زمان‌هاي دور، دروازه ورودي استان يزد در سر يزد بوده و به آن شهر فرافر مي‌گفتند.
اين روستا در پنج كيلومتري شهر مهريز و 40 كيلومتري شهر يزد واقع‌شده است.
مهم‌ترين آثار تاريخي سر يزد شامل قلعه، رباط نو و رباط كهنه، مسجد جامع، چاپارخانه، دروازه شهرفرافر، عمارت تاريخي، پاكنه، آب انبار و غيره است.
مركز شهرستان 55 هزار نفري مهريز در 30 كيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد.
7536/ 2047/