تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره شركت راه آهن گفت: در لایحه بودجه سال 98 مجموع اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای شركت راه آهن به 2008 میلیارد تومان رسیده كه نسبت به بودجه امسال 1.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سعید رسولی شامگاه یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مجموع اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای شركت راه آهن در ردیف های بودجه سال جاری یك هزار و 982 میلیارد تومان بوده است.
وی اظهار داشت: دولت به تنهایی نمی تواند با تخصیص اعتبارات مالی در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی نقش آفرینی كند بلكه با جذابیت سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی كشور شاهد تحولات بزرگی در این بخش خواهیم.
رسولی با بیان اینكه اتصال مراكز بار به شبكه ریلی یكی از اولویت های ما در بودجه سال 98 است گفت: خوشبختانه برای نخستین بار اجرایی شدن این طرح مورد موافقت سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و در لایحه بودجه 98 منابع مالی برای انجام این طرح در نظر گرفته شده است.
عضو هیات مدیره راه‌آهن اظهار داشت: اگر ما به بودجه حوزه تملك دارایی‌های شركت راه‌آهن در چند سال گذشته نگاه كنیم نشان دهنده عزم و اراده دولت و مجلس در حمایت از توسعه صنعت حمل و نقل ریلی است.
رسولی افزود دولت در قانون بودجه هر سال منابعی را برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی اختصاص می‌دهد كه بخشی از این اعتبارات در اختیار شركت ساخت و زیربناهای حمل و نقل قرار می‌گیرد و بخشی دیگر به شركت راه‌آهن اختصاص می یابد تا از شبكه ریلی كشور به نحو مناسبی بهره برداری شود.
این مقام مسوول بیان كرد از سال 92 دولت در ردیف های بودجه منابع مالی بیشتری را برای شركت راه آهن برای 18 طرح در نظر گرفت تا طرح های تملك دارایی های راه اهن با سرعت بیشتری به مورد اجرا درآید.
وی گفت: در سال 92 میزان اعتبارات تملك دارایی های راه اهن 839 میلیارد تومان بود كه در این سال 70 درصد آن اختصاص یافت
رسولی افزود: سال 93 میزان اعتبارات تملك دارایی‌های شركت راه آهن در بودجه دولت 570 میلیارد تومان بود اما در این سال تنها 68 درصد این اعتبار اختصاص یافت.
عضو هیات مدیره شركت راه آهن اظهار داشت: در سال 94 اعتبارات این بخش برای شركت راه‌آهن معادل 767 میلیارد تومان بود اما با انتشار اسناد خزانه و اوراق مشاركت در این سال با موافقت سازمان برنامه و بودجه اعتبارات راه آهن در سال 94 در این بخش یك هزار و 640 میلیارد تومان شد.
این مقام مسئول اظهار داشت: بودجه تملك دارایی های شركت راه آهن در سال 95 به 879 میلیارد تومان رسید اما با اختصاص اسناد خزانه و اوراق مشاركت مجموعه اعتبارات تخصیصی راه آهن در این بخش به 174 درصد رسید.
رسولی گفت در سال 96 نیز میزان اعتبارات راه آهن یك هزار و 580 میلیارد تومان بود كه در پایان سال 96 میزان اعتبارات تخصیصی راه هن به 175 درصد رسید..
وی یاد اور شد در سال 97 میزان اعتبارات تملك دارایی های شركت راه اهن 1095 میلیارد تومان بود اما تاكنون 106 درصد برای شركت راه اهن اختصاص یافته است.
رسولی در ادامه با اشاره به ضرورت تاسیس شركت قطار‌های حومه‌ای اظهار داشت خوشبختانه اساسنامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی و راه آهن برای ایجاد شركت قطارهای حومه ای كه در كمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی بود در كمیته مربوطه نهایی شده و امیدواریم در سال 97 شاهد تاسیس این شركت با مصوبه هیات دولت باشم.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده شركت های ریلی از ارز دولتی 4200 تومانی اظهار داشت با توجه به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری واگن های باری و مسافری شركت راه‌آهن درصدد است دولت با اختصاص ارز 4 هزار و 200برای رونق كسب و كار در این بخش كمك كند.
وی افزود خوشبختانه موافقت های اولیه سازمان برنامه و بودجه در این زمینه وجود دارد و حتی ستاد تنظیم بازار نیز با آن موافقت كرده تا با سیاست های ارزی دولت شركت های ریلی بتوانند از كمك دولت در این بخش برخوردار شوند.
اقتصام**1108**1908