ياسوج - ايرنا - عبور و مرور آسان از جاده تنگ چويل كه با شروع فصل بارندگي در ميان سنگلاخ هاي كوهستان و آب دره هاي فصلي گم مي شود آرزوي ديرينه 50 هزار نفر در 2 بخش ديشموك و قلعه رئيسي در كهگيلويه و صيدون در باغ ملك خوزستان است.

به گزارش ايرنا، ساكنان 2 بخش ديشموك و قلعه رئيسي در شمال شهرستان كهگيلويه از گذشته هاي دور آرزو داشتند ارتباط اين مناطق با شهرستان باغملك از توابع استان خوزستان برقرار شود.
كوهستان تنگ چويل در سال 89 مغلوب راهسازان شد و روياي رفتن به باغملك از راه ديشموك براي مردم محقق شد.
براي اهالي اين دو منطقه باور نكردني بود كه در كوهستان تنگ چويل ديشموك كه زماني داراي يك كوره راه مالرو بود جاده ساخته شود.
جاده تنگ جويل 12 كيلومتر طول دارد كه همه از مناطق كوهستاني و سخت گذر مي گذرد و اين جاده سال هاي گذشته با هزينه هاي زيادي آسفالت و بهره برداري شد.
احداث پل 100 متري در سال 90 بر روي رودخانه صيدون كه يكي از پل هاي بزرگ روستايي كشور به شمار مي رود، بيش از هشت ميليارد ريال هزينه در بر داشت.
به گفته مسئولان مبلغ 15 ميليارد ريال نيز براي احداث راه روستايي 12 كيلومتري كه 50 هزار نفر از آن استفاده مي كنند هزينه شده است.
اين راه روستايي در دولت دهم در يك طرح ضربتي در يك دوره زماني يكساله در وضعيتي خاص و سخت احداث شد.
ولي امروز كوهستان تنگ چويل هر چند درگذشته مغلوب اراده قوي راهسازان شده ولي وجود 2 دره فصلي پرآب ارتباط بخش ديشموك با استان خوزستان را قطع كرده است.
با اولين بارندگي صداي خروشان دره هاي فصلي و كوهستان تنگ چويل تردد را براي مردم منطقه مشكل مي كند.
در اين سالها مشاهده شده كه رانندگاني به دليل سهل انگاري در عبور از اين دره هاي فصلي با مشكلات زيادي مواجه شدند.
امروز تردد در اين جاده خطرناك و كوهستاني نيازمند اراده جهادي مسئولان است.
با توجه به مشكلات مردم منطقه و مسائل قومي و قبيله اي بايد اين اراده از حالت شعاري خارج و در عمل خود را نشان دهد.
اكنون كوههاي سر به فلك كشيده تنگ چويل ديشموك منتظر تلاش فرزندان ايران زمين است كه از دل كوه جاده اي بسازند كه بدنبال خود توسعه را يدك مي كشد و فقر و محروميت را از اين ديار فراري مي دهد.
حميد رضا نوجوان 14 ساله از اهالي بخش ديشموك گفت: خانه پدر بزرگم در شهر باغملك است و پيش تر براي رفتن به خانه پدر بزرگ ساعتها پياده روي مي كردم اما با ساخت اين جاده در كمتر از 30 دقيقه مسير را طي مي كنم .
وي افزود: با مسدود شدن اين جاده تردد به استان خوزستان براي اهالي منطقه غير ممكن شده كه نيازمند همكاري مسئولان در احداث پل هستيم.
بخشدار ديشموك احداث پل بر روي رودخانه تنگ چويل را ضروري دانست و گفت: با اولين بارندگي ارتباط بخش ديشموك با استان خوزستان قطع مي شود.
صفا حبيبي با اشاره به كارشناسي هاي انجام شده براي احداث 2 حلقه پل بر روي دره هاي فصلي گفت: تلاش نيروهاي راهداري در احداث و نگهداري از اين مسير پرشيب و سخت گذر قابل تقدير است.
وي با بيان اينكه تاكنون خسارت زيادي به مردم منطقه در عبور از اين دره هاي فصلي ايجاد شده افزود: در صورت احداث 2 حلقه پل مشكل تردد در اين مسير براي هميشه برطرف خواهد شد.
رئيس اداره راه و شهرسازي كهگيلويه نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مسير سخت گذر تنگ چويل با توجه به عبور دره هاي فصلي و رودخانه هاي خروشان نيازمند احداث 2 حلقه پل است.
علي اصغر تارم تصريح كرد: احداث 2 حلقه پل در روستاي سرهنگ از سوي كارشناسان پيش بيني شده است.
وي بيان كرد: احداث پل روستاي سرهنگ كه ديوار حائل ان اجرا شده نيازمند دال و شناژ است.
تارم تصريح كرد: احداث اين پل در حال برگزاري مناقصه براي احداث است.
وي بيان كرد: علاوه بر احداث پل روستاي سرهنگ يك حلقه پل 40 متري نيز بر روي دره فصلي اين روستا نيز پيش بيني شده است.
تارم تصريح كرد: شمع هاي اين پل احداث و به زودي با انتخاب پيمانكار عمليات اجرايي آغاز خواهد شد.
وي اضافه كرد: براي احداث اين 2 حلقه پل بيش از 20 ميليارد ريال اعبتار مورد نياز است.
نماينده مردم كهگيلويه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشكلات راه هاي روستايي بخش هاي ديشموك و قلعه رئيسي گفت: تدابير لازم براي ساماندهي مسيرهاي روستايي از سوي مسئولان لازم است.
عدل هاشمي پور افزود: با همكاري وزارت نفت احداث پل در جاده تنگ چويل تامين اعتبار شده است.
وي افزود: 60 ميليارد ريال براي احداث پل و بهسازي جاده تنگ چويل از سوي وزارت نفت تخصيص داده شده است.
هاشمي پور تصريح كرد: پيش بيني مي شود تا قبل از پايان سال جاري عمليات اجرايي پل بر روي دره هاي فصلي اجرايي شود.
بخش ديشموك با 23 هزار نفر جمعيت و 85 روستا در 85 كيلومتري دهدشت مركز شهرستان كهگيلويه قرار دارد.
7531/1662