قم- ایرنا- معاون مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم گفت: علت تاخیر آمبولانس های اورژانس قم در رسیدن به محل حادثه، همكاری نكردن مردم در باز كردن راه عبور این خودروهاست.

مهدی فراهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: زمانی كه حادثه ای رخ می دهد، تاثیر روحی و روانی آن باعث می شود مردم انتظار داشته باشند همان لحظه اورژانس به محل حاثه برسد، در حالی كه رسیدن به موقع آمبولانس نیازمند ایجاد شرایطی است.
وی اضافه كرد: برخی مواقع آمبولانس اورژانس 115 برای رسیدن به صحنه حوادث با مشكلاتی از جمله ترافیك و حتی پارك خودرو مقابل مبادی ورودی یا خروجی پایگاه اورژانس مواجه شده كه مانع رسیدن به موقع كارشناسان می شود.
وی ادامه داد: برخورد تند و توهین آمیز عده ای از مردم حاضر در محل حادثه نیز از مواردی است كه موجب آسیب روحی كارشناسان این مركز و در نتیجه تاثیر در روند امدادرسانی به مصدومان می شود.
فراهانی تصریح كرد: به عنوان مثال در بیشتر اوقات شاهد هستیم مقابل پایگاه اورژانسی كه مجاور مجتمع تجاری الزهرا مستقر است، خودرویی پارك شده كه این مساله باعث می شود حتی اگر در چند متری این پایگاه حادثه ای رخ دهد، همكاران ما نتوانند حضور به موقع در محل حادثه داشته باشند.
وی با بیان این كه ایجاد فضای ملتحب و بدبینی نسبت به اورژانس 115 درست نیست، ادامه داد: نتیجه این كار خسارت به عموم مردم است؛ دستگاهی كه در هر شبانه روز به طور میانگین 320 ماموریت انجام می دهد نیازمند حمایت و همدلی است.
وی گفت: اورژانس دستگاهی حیاتی است كه منافع آن به مردم می رسد و آحاد جامعه از خدمات آن منتفع می شوند.
فراهانی از شهروندان درخواست كرد: هنگام تماس با مركز اورژانس 115، نشانی دقیق محل حادثه را اعلام نمایند، راه را برای عبور این خودروها در معابر باز و از ازدحام در محل حادثه خودداری نمایند.
وی ابراز امیدواری كرد: این مساله از سوی اصحاب رسانه به طور مناسب فرهنگ سازی شود تا شاهد همكاری مردم با خودروهای اورژانس باشیم.
مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دارای 20 پایگاه جاده ای، 19 پایگاه شهری، یك پایگاه هوایی، 60 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس، یك دستگاه اتوبوس آمبولانس و یك فروند بالگرد است.
/2085/ 1175/