تهران- ایرنا- دبیركل انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: كشتی های ایرانی در بخش پوشش بیمه ای مشكل چندانی ندارند و می‌توانند با پرچم كشور ما در بسیاری از بنادر و آب‌های آزاد جهان تردد كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود پل مه» عصر سه شنبه در یك نشست خبری در انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: برخی شركت ‌های خارجی به لحاظ تهدیدهای آمریكا پوشش های بیمه ای خود را فقط تا زمانی ارائه می كنند كه كشتی های تجاری وارد آب‌های ایران نشده باشند.
وی اضافه كرد: با توجه به تجربه تحریم های گذشته، 2 شركت بیمه در مناطق آزاد كیش و قشم كار بیمه كشتی‌های تجاری ایران را برعهده دارند و ۲ موسسه رده بندی در ایران مشكلات صدور گواهینامه های این كشتی ها را پیگیری می كنند.
پل مه گفت: به دنبال تحریم های جدید برخی شركت های خارجی بنادر ایران را ترك كردند و در بسیاری از بنادر جهان به غیر از تعداد محدودی، همچنان به كشتی‌های ایرانی خدمات دریایی ارائه می شود.
«هرچند در حوزه های دریایی و بندری بسیاری از كشتی ها و اشخاص حقیقی در فهرست سیاه قرار گرفتند اما با توجه به تجارب ارزنده گذشته، می توان با تحریم های آمریكا مقابله كرد و دولت نیز از هرگونه اقدام بخش خصوصی در این زمینه باید حمایت كند».
وی تاكید كرد كشتیرانی و حمل و نقل دریایی ایران با كشور متخاصمی مقابله می ‌كند كه تاكنون نشان داده است به هیچ یك از اصول بین المللی در این عرصه پایبند نیست.

**تقاضای تحویل سوخت یارانه ای به كشتی های كوچك
پل مه گفت: ۳۳ درصد هزینه كشتی ها به سوخت اختصاص دارد و هنگام ورود به بنادر باید عوارض بیشتری پرداخت كنند.
وی ادامه داد: برای رونق كسب و كار این شناورها، دولت باید برای این شناورها سوخت یارانه ای در نظر بگیرد.
به گفته پل مه، بیش از 95 درصد تجارت ایران به دریا متكی است و اكنون بیش از 90 درصد واردات كشور از طریق دریا انجام می شود و بیش از 270 شركت در این عرصه فعالیت می كنند.
این مقام صنفی از برگزاری شصت و پنجمین سالگرد تاسیس این انجمن با حضور دست‌اندركاران حوزه دریا و بندر در هفته آینده خبر داد.

** كشتی های ایرانی توانمندی مصرف سوخت با سولفور كم را ندارند
رئیس هیات مدیره انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته نیز گفت: هرچند تحریم ‌ها حجم مبادلات بازرگانی خارجی كشور را كاهش داده است اما نباید اجازه داد كسب و كارهای دریایی از رونق بیفتد و هزینه‌ها در این بخش افزایش یابد.
«امید ملك» افزود: حمل و نقل دریایی تابع كنوانسیون های بین المللی است و سازمان بین المللی دریانوردی (ایمو) تاكید كرده است تا سال 2020 میلادی سولفور سوخت تمام كشتی های تجاری باید به كمترین میزان كاهش یابد تا علاوه بر حفظ محیط زیست دریایی، آلودگی كشتی های تجاری نیز به كمترین میزان برسد.
وی گفت: كشتی های ایرانی توانمندی مصرف سوخت با سولفور كم را ندارند و پالایشگاه‌های ایران نیز این نوع سوخت را تولید نمی كنند اما تلاش می شود با دریافت معافیت های مورد نیاز، در سال‌های آینده كشتی‌ها برای استفاده از این نوع سوخت آماده شوند.

اقتصام*1108*1961*