تهران- ایرنا- مدیر اجرایی بانك یوكو (UCO) هند گفت: پالایشگاه‌های این كشور روند پرداخت بدهی خود بابت خرید نفت از ایران را از طریق مكانیسم روپیه آغاز كرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، یك مقام ارشد بانكی هند اعلام كرد، بعد از اعمال تحریم‌های آمریكا علیه تهران در ماه نوامبر سال گذشته از روز سه شنبه روند پرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران از طریق مكانیسم روپیه آغاز شد.
«چاران سینگ» مدیر اجرایی بانك دولتی بانك یوكو به رویترز گفت، در روز گذشته سه شنبه ما مبلغی از بدهی شركت های هندی به ایران را دریافت كردیم .
وی مبلغ دریافتی برای پرداخت بدهی پالایشگاهها را اعلام نكرد.
دهلی نو اخیراً مكانیسم پرداخت هزینه خرید نفت از ایران با استفاده از واحد روپیه بدون در نظر گرفتن مالیات را تصویب كرده است كه این اقدام می‌تواند كمك بسزایی به پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت بدهی 1.5 میلیارد دلاری خود به ایران باشد.
یك منبع گفته است كه پالایشگاه نفت هند و پالایشگاه منگلور كه پالایشگاه‌های اصلی هند به شمار می‌آید بدهی خود بابت واردات نفت از ایران را پرداخت كرده‌اند.
ایران برای هند به عنوان یكی از خریداران مهم نفت این كشور تسهیلاتی از قبیل حمل رایگان ،تمدید مهلت پرداخت نفت خریداری شده و دریافت بخشی از پول با روپیه در نظر گرفته است.
آمریكا به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت با اعمال دور دوم تحریم‌های این كشور علیه مردم ایران، سرانجام به اعطای معافیت به هشت كشور جهان برای ادامه واردات نفتی از ایران به مدت 180 موافقت كرد كه از میان هشت كشور معاف شده پنج كشور در حوزه منطقه آسیا و چین و هند نیز در این میان از بزرگ‌ترین خریداران نفت این منطقه از ایران است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریكا از برجام را اعلام كرد اما بلافاصله دیگر كشورهای امضا كننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محكوم كردن خروج این كشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأكید كردند كه به برجام پایبند مانده و از تجارت شركت‌هایشان با ایران حمایت می‌كنند.
آساق**9473**1600