تهران-ايرنا-شنيده ها حكايت از رسيدن تركش تغيير و تحولات ساختاري وزارت آموزش و پرورش به دفتر امور زنان اين وزارتخانه دارد، حال آن كه نيمي از جمعيت زنان شاغل كشور و بيش از هفت ميليون دانش آموز دختر در نظام آموزشي كشور قرار دارند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا، يك منبع آگاه و مسئول در اين وزارتخانه كه خواست نامش فاش نشود، از احتمال حذف دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
وزارت آموزش و پرورش با توجه به اينكه زنان در امر آموزش و پرورش بيشترين مشاركت و مسئوليت را دارند و نقش آنان در عرصه آموزش به عنوان معلمان، مربيان و راهنمايان نسل هاي آينده بسيار بارز است و همچنين از آن جا كه نيمي از دانش آموزان را دختران تشكيل مي دهند، در راس وزارتخانه هاي انگشت شماري است كه در دل خود دفتر امور زنان دارد.
اين دفتر با هدف توجه به نيازهاي اقتصادي، اجتماعي، آموزشي و فرهنگي خاص مربوط به امور زنان در جامعه، ضرورت ساماندهي امور مربوط به زنان فرهنگي و ايجاد زمينه هاي لازم براي مرتفع ساختن مسائل، مشكلات و تنگناهاي آنان و همچنين نظارت بر روند اين امور تاسيس شده و توانسته در دوران فعاليت خود، فعاليت هاي چشمگيري داشته باشد و نخستين هاي مختلفي را رقم بزند.
از نخستين ها، مي توان به برگزاري جشنواره ملي دختران ايران زمين كه به همت دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش و به مناسبت روز دختر برگزار شد اشاره كرد جشنواره اي كه فرصتي مناسب براي به نمايش گذاردن استعدادها و توانمندي هاي دختران دانش آموز در حوزه هاي مختلف هنري و نمايشي را به نمايش گذاشت.
اجراي طرح خواهرخواندگي مدارس كه به شكل پايلوت در 4 استان سيستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و آذربايجان غربي و با حمايت مناطق 1،2،3 و 6 شهر تهران در حال اجرا است، آموزش سواد زندگي براي دختران دانش‌آموز، ارتقاي كيفيت آموزش دختران و افزايش نشاط در مدارس دخترانه و طرح تهيه سرود ملي ويژه هفت ميليون دختر دانش آموز كه اكنون در مرحله رونمايي قرار دارد از ديگر طرح هاي اين دفتر است كه در سال جاري اجرا شده و يا در دست اجرا است.

* تاريخچه شكل گيري امور زنان آموزش و پرورش
تشكيلات امور زنان در وزارت آموزش و پرورش، با هدف برقراري عدالت جنسيتي در برنامه‌ها و فرصت‌ها با حفظ كرامت انساني و شان حقيقي زن و حركت مستمر و اثربخش در مسير ايجاد زمينه‌هاي مساعد براي رشد شخصيت و احياي حقوق مادي و معنوي آنان در جامعه و خانواده كه از مباني مهم تفكرات اسلامي به ‌شمار مي‌آيد، ايجاد شده و اقدام به برنامه‌ريزي، سياستگذاري و اجراي فعاليت‌ها بر اساس مطالعات در حوزه زنان و دختران كرده است.
پيشينه اين تشكيلات در عرصه تصميم‌گيري و سياستگذاري كلان آموزش‌ و پرورش به حضور مشورتي و اثر‌گذار دكتر شايسته در دوران وزارت اكرمي و به‌ دنبال آن در سال 1370 با ابلاغ مشاور امور بانوان با حفظ سمت آموزشي، براي دكتر شجاعي در دوران وزارت نجفي برمي‌گردد.
در سال 1375 به همت، پشتكار و پيگيري دكتر شجاعي، ستاد امور بانوان وزارت آموزش ‌و پرورش، با تصويب آئين‌نامه داخلي در سطح ستاد تشكيل و با درخواست اين مجموعه، نمايندگان امور زنان از سوي معاونت‌ها، سازمان‌ها، دفاتر حوزه ستادي و ادارات كل آموزش ‌و پرورش شهر تهران و شهرستان‌هاي تهران معرفي شدند و اين افراد به‌ عنوان عضو، در جهت پيشبرد امور صادقانه با ستاد همكاري كردند.
متناسب با تغييرات تدريجي در نگرش جامعه، گستره مخاطبان و ضرورت توجه به وضعيت اين قشر به‌ منظور رفع تنگناها و مشكلات، همچنين ارتقاي سطح آگاهي و توانمندي آنان، در تاريخ يازدهم اسفند سال 1375 براي اولين‌بار تعداد 3 پست با عناوين مشاور وزير و رئيس ستاد امور بانوان و 2 پست كارشناس امور بانوان به ستاد اختصاص داده شد و با حمايت وزير وقت نيز يك كارشناس زن فرهنگي به ‌عنوان مشاور مدير كل آموزش ‌و پرورش در امور بانوان در سطح استان‌ها تعيين شد.
در سال 1377 با پيگيري ها دومين مدير اين مجموعه، تشكيلات ستاد امور بانوان با عنوان دفتر امور زنان، ذيل حوزه وزير با تعداد 24 پست كارشناسي امور زنان و يك پست مشاور وزير و مديركل دفتر در ساختار سازماني وزارت آموزش‌ و پرورش تعريف و مصوب شد.
دفتر امور زنان در سال1389 به مشاورت امور زنان ذيل حوزه وزير تبديل شد و در سال 1390 نيز، مشاورت امور زنان ، تبديل به مديريت امور زنان با تعداد 3 پست كارشناس امور زنان و يك پست مدير امور زنان ذيل سازمان مدارس غير‌دولتي، توسعه مشاركت‌هاي مردمي و خانواده قرار گرفت.
در سال 1391 با توجه به تغيير ساختاري سازمان مدارس غير‌دولتي، توسعه مشاركت‌هاي مردمي و خانواده مديريت امور زنان تبديل به دفتر امور زنان و خانواده با تعداد 14 پست سازماني ذيل سازمان تغيير يافت و هم‌اكنون با اين ساختار در راستاي تحقق اهداف و ماموريت‌هاي خود تلاش مي‌كند‌؛ ضمن اينكه براي توسعه ساختار اين دفتر با توجه به اينكه فلسفه وجودي امور زنان در دستگاه‌هاي كل كشور برنامه‌ريزي، سياستگذاري در خصوص مخاطبان «زنان،‌ دختران و خانواده» و حمايت، هدايت و راهبري برنامه‌هاي مرتبط بوده و لازمه آن ساختاري متناسب، كارآمد و موثر ذيل حوزه وزير است كه توان برنامه‌ريزي، تصميم‌گيري، اجرا، پايش، پشتيباني، نظارت در سطح كلان و همچنين هماهنگي و هم‌افزايي بين فعاليت‌هاي حوزه‌هاي مرتبط ديگر را داشته باشد و با توجه به تصويب سازمان امور اداري و استخدامي كشور مبني‌ بر تعريف تشكيلات اين مجموعه ذيل حوزه وزير همچنان پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهد.
در نهايت سال 1395 ساختار امور زنان توسط سازمان امور اداري استخدامي كشور ، ذيل حوزه وزير آموزش و پرورش تصويب شد.
اكنون با انتشار خبر حذف دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش بايد ديد كشتي رسيدگي به چالش ها و مسائل 500 هزار زن شاغل در اين وزارتخانه و جمعيت هفت ميليون نفري دختران دانش آموز به چه مسيري تغيير جهت مي دهد و آيا سرنوشتي همچون حذف يا ادغام در انتظار سكاندار امور زنان وزارت آموزش و پرورش است يا خير؟
انتصاب ها و تغييرات ساختاري آموزش و پرورش چند صباحي است كه با اطلاع رساني ضعيف و گاه چراغ خاموش صورت مي گيرد. پيش از اين هم دو حوزه دفتر وزارتي و مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در هم ادغام و واحد سازماني جديدي با عنوان مركز امور هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي شكل گرفت و وزير آموزش و پرورش در حكمي «اميرعلي نعمت اللهي» معاون حقوقي و امور مجلس وزارتخانه را به عنوان قائم‌مقام وزير و سرپرست مركز امور هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي وزارت آموزش و پرورش منصوب كرد.
به دنبال صدور اين حكم مرتضي نظري كه پيش از اين رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش بود در پيامي رفتن خود از روابط عمومي را به طور رسمي اعلام و خداحافظي كرده بود تا اينكه امروز طي حكمي از سوي وزير آموزش و پرورش به به عنوان مشاور در امور مطالعات اجتماعي منصوب شد.
علمي*9294*1440