تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

شيراز-ايرنا- بزرگداشت شاعر و عارف بلند آوازه ديار كريمان كرمان، كمال‌الدين ابوالعطا محمودابن علي بن محمود معروف به خواجوي كرماني خفته در شيراز شهر راز، پايتخت فرهنگي ايران زمين چهارشنبه 19 دي ماه در شيراز برگزار شد.

به گزارش ايرنا، مراسم گراميداشت يادروز خواجوي كرماني در كنار آرامگاه اين شاعر پرآوازه ايراني با حضور فعالان فرهنگي و چهره هاي سياسي كشوري و تني چند از مسئولان دو استان كرمان و شيراز برگزار شد.
كمال الدين ابوالعطا محمود مرشدي كرماني معروف به خواجوي كرماني در قرن هشتم مي زيسته واز بزرگترين شاعران عصر درخشان شعر پارسي و هم دوره سعدي و حافظ بشمار مي رود.
خواجوي كرماني به تصريح خودش در سال 689 هجري قمري در كرمان متولد شده و گفته مي شود كه در سال 750 در شيراز وفات يافته و در همين شهر نيز در محل سكونتش واقع در تنگ الله اكبر و در مجاور دروازه قرآن و در دامنه باباكوهي دفن شده است.

** اديبان نخ تسبيح وحدت ملي
فعال سياسي اصلاح‌ طلب چهارشنبه در آيين نكوداشت خواجوي كرماني در شيراز گفت: بي كفايتي حكام و سلاطين در مقاطع مختلف ايران را به تصرف بيگانگان انداخت در صورتي كه حفظ سرزمين از اولويت اصلي است اما به دليل غرور و بي كفايتي و همچنين بدرفتاري با مردم و نارضايتي جامعه، اين مساله بارها در طول تاريخ براي كشور ما اتفاق افتاده است.
سيد حسين مرعشي افزود: بزرگان فرهنگ و ادب ايران در طول تاريخ و از فردوسي گرفته تا خواجوي كرماني جاي خالي حكام باكفايت را پر كرده و نخ تسبيح وحدت ملي و حافظ منافع ملي بوده اند.
استاندار اسبق كرمان ادامه داد: خواجو در كرمان متولد شد اما تمام نقاط ايران را در پي يافتن يك استاد دور زد و اكنون اين اديب برجسته متعلق به كرمان و شيراز نيست و در زمان خود مانند نخ تسبيح پيوند ايرانيان عمل كرده است.
وي يكي از گلايه هاي گذشته كرمانيان از مسئولان شيراز را عدم جايگاه مناسب و در خور نام خواجوي كرماني بيان كرد و گفت: در اوايل دهه هفتاد كه من استاندار كرمان بودم نامه اي به بنيانگذار جمهوري اسلامي نوشتم كه ايشان مجوز انتقال قبر خواجوي كرماني را به شهر كرمان بدهند كه در آن دوران مسئولان وقت شيراز و استان فارس تعهد دادند كه در قبال كوتاه آمدن از اين خواسته جايگاهي در خور نام اين شاعر بلند آوازه ايراني احداث كنند كه خوشبختانه اين اقدام در سالهاي بعد اتفاق افتاد.

**هم نشيني اديبانه در عصر درخشان شعر پارسي
معاون سياسي ،امنيتي و اجتماعي استانداري كرمان در آيين روز بزرگداشت خواجوي كرماني در شيراز گفت: ارتباطات فرهنگي دو شهر تاريخي شيراز و كرمان از ديرباز باعث بروز رخدادهاي خجسته اي شده است.
محمدصادق بصيري افزود: خواجوي كرماني در جست و جوي حقيقتي بوده كه اين مساله او را در ده سال آخر عمر به شيراز كشانده و جواني تازه پاي به ميدان سخن گذاشته به نام حافظ نيز او را ديد و پسنديد و اين سرآغاز هم نشيني اين دو اديب بزرگ آن دوران بوده است.
بصيري با اشاره به اينكه حكمت اصيل اسلامي را مي توان از ميان آثار خواجوي كرماني جويا شد،اظهار داشت: مكتب ادبي كرمان و فارس اشتراكات فراواني با هم دارند.
وي اين اديب را باني شكل گيري مكتب ادبي كرمان و فارس دانست و گفت: با برگزاري اينگونه مراسم به جز انجام وظيفه‌اي كه ضروري است صورت گيرد باعث مي شود جوانان با سابقه خود بيشتر آشنا و به آن دلبسته‌تر شوند.

**مبناي هر توسعه اي فرهنگ است
شهردار كرمان نيز در ادامه اين آيين گفت:هر كشوري سرمايه هاي متعددي دارد كه بزرگترين آن سرمايه اجتماعي و مردمي است.
مهران عالم زاده اظهار داشت: مفاخر و نخبگان هر سرزميني باعث رشد و توسعه آن خطه خواهند بود.
عالم زاده وجه تمايز هر شهري را هويت فرهنگي آن شهر دانست و افزود: امروزه شهرداري ها در كنار ساخت و ساز مبتني بر هويت ملي وظايف مهم ديگري نيز در حوزه فرهنگي دارند كه بايد بطور ويژه به آن توجه كنند.
وي با اشاره به ظرفيت هاي فرهنگي دو شهر شيراز و كرمان، ادامه داد: اين آمادگي در بين مجموعه شهرداري و شوراي اسلامي شهر كرمان وجود دارد كه در زمينه توسعه و بالندگي ابعاد مختلف اين دو شهر هرگونه همكاري را با دستگاه هاي شيراز داشته باشند به عنوان مثال مي توان بزرگداشت خواجوي كرماني را هر سال در يكي از شهرهاي كرمان و شيراز برگزار كرد و اين آيين را تداوم داد.
شهردار كرمان گفت: قطعا توسعه فرهنگي مبنا هر نوع توسعه ديگري خواهد بود.

**شيراز آن روزگاران
مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس در مراسم گراميداشت يادروز خواجوي كرماني گفت: به واقع شيراز آن روزگاران شهري دلنشين و پر كرشمه بوده است،شهري كه عالمان ،مطربان و خراباتيان آن دوران در همزيستي بي بديل شيراز را زيبا كرده بودند.
كوروش كمالي سروستاني افزود: عبيد زاكاني از شمال و خواجوي كرماني از جنوب ايران قدم به شيراز گذاشته و به همراه حافظ دوران درخشان ادبي را در اين شهر ايجاد كردند.
وي ادامه داد: سعدي مكتب ادبي شيراز را پايه گذاري كرده و خواجوي كرماني آن را به پختگي رساند و حافظ نيز اين مكتب را به تعالي كشاند.

**ارتباط تاثيرگذار سه نابغه ادبي
استاد دانشگاه شيراز نيز در ادامه اين آيين به ارتباط سعدي،حافظ و خواجو و تاثير گذاري آن اشاره كرد و اظهار داشت: سعدي در سالهاي بين 585 تا 606 هجري قمري به دنيا آمده كه با توجه به نشانه هاي كلامي اين شاعر ايراني سال 606 معتبر دانسته شده و سال درگذشت او نيز حدودا در سال 691 هجري قمري است.
محمد حسين كرمي افزود: خوشبختانه تولد خواجوي كرماني در اسناد بجامانده از اين اديب دقيق مشخص است و مصادف با 17 دي ماه و 20 ذي الحجه سال 689 هجري قمري است و سال وفات اين اديب و شاعر ايراني نيز بين سال 750تا 753 ه-ق بوده است.
وي با اشاره به اينكه حافظ نيز حدودا بين سالهاي 710 تا 720 ه-ق به دنيا آمد و 791 ه- ق نيز فوت كرد،گفت: سال اشتراك زندگي خواجوي كرماني با سعدي حدودا سه تا چهار سال بوده اما خواجوي كرماني 30 تا 40 سال با حافظ هم دوره بوده و از يكديگر نيز زياد تاثير گرفته اند و زماني كه خواجو در سنين پختگي بوده حافظ در سنين جواني به سر مي برده است.
او ادامه داد: تقليد در ميان شاعران امري بديهي است و قطعا در اشعار هر شاعري رد پايي از شعراي قبلي ديده مي شود و اين مساله در ميان سعدي ،خواجو و حافظ هم وجود دارد.
وي اضافه كرد:شباهت هاي بسياري كه ميان شعرهاي خواجوي كرماني،سعدي و حافظ وجود دارد گواه بزرگي خواجو است.
اين استاد دانشگاه شيراز بيان كرد: نياز است كه شهرداري و ساير دستگاه هاي متولي شهري شيراز پلي براي عبور عابرين پياده در بلوار مقابل آرامگاه خواجوي كرماني همانند پل طبيعت تهران نصب كنند كه هم جاذبه گردشگري داشته باشد و هم مشكلاتي كه اكنون براي گردشگران آرامگاه خواجوي كرماني ايجاد مي شود برطرف شود.

** قله فرهنگ
شهردار شيراز در ابتداي اين مراسم گفت: برنامه هاي مجموعه مديريت شهري بر اين مبناست كه دوباره اين فرصت را براي شيراز فراهم كنيم تا بر قله فرهنگ و ادب ايران زمين بدرخشد.
حيدر اسكندرپور بازتعريف سرمايه هاي غني ادبي، فرهنگي و هنري شيراز را در عرصه مديريت شهري ضروري دانست و افزود: رويكرد مجموعه مديريت شهري به شيراز مبتني بر داشته هاي غني ادبي، فرهنگي و هنري اين شهر با تكيه بر شعار شيراز بايد شبيه شيراز باشد است، چون معتقديم آنچه شيراز را از ساير كلانشهرها متمايز مي كند نه ساخته هاي فيزيكي بلكه فرهنگ و ادب اين سرزمين است.
شهردار شيراز يكي از رويكردهاي مجموعه مديريت شهري را رويدادمحوري دانست و گفت: با برگزاري رويدادهاي فرهنگي همچون آيين نكوداشت يادروز خواجوي كرماني تلاش داريم شيراز را به شهر برگزاري رويدادهاي فرهنگي، هنري، علمي، آموزشي و گردشگري تبديل و اقتصاد اين كلانشهر را متحول كنيم. برنامه پنج ساله شيراز نيز بر اين نقطه كانوني تمركز دارد كه شيراز به شهر برگزاري رويدادهاي ملي و بين المللي تبديل شود.
وي با بيان اينكه پرداختن و معرفي بيشتر بزرگان مي تواند منجر به توسعه پايدار شهري و شكوفايي اقتصادي شود، اضافه كرد: رويداد سازي و اقتصاد رويداد محور، زمينه اي براي معرفي بيشتر بزرگان شهر است لذا شيراز به عنوان پايتخت فرهنگ و ادب ايران مفتخر است كه آيين نكوداشت خواجوي كرماني را برگزار كند و درصدد هستيم طي سال هاي آتي اين آيين را به صورت گسترده تر و در سطح ملي و بين المللي برگزار كنيم.
شهردار شيراز با اشاره به حضور شهردار، اعضاي شوراي شهر و جمعي از مديران شهري كرمان در اين آيين گفت: درصدد هستيم تفاهم نامه اي به منظور توسعه روابط فرهنگي شيراز و كرمان منعقد كنيم و روابط اين دو كلانشهر را بيش از پيش بسط دهيم.
اسكندرپور گفت: شيراز با توجه به ارزش هاي دروني و بيروني، هم اكنون نيز يك هويت ملي براي ايران و يك نام بلند آوازه براي جهان است و به تمام نيك انديشاني كه به فرهنگ، تاريخ، ادب و هنر عشق مي ورزند، تعلق دارد.
شهردار شيراز ضمن تشكر از حضور فرهنگ‌دوستان و هنرمندان در آيين نكوداشت خواجوي كرماني عنوان كرد: خواجوي كرماني ديگر مهمان شيراز نيست بلكه خود صاحبخانه است و از داشته هاي غني اين كلانشهر و سرمايه عظيم فرهنگي آن محسوب مي شود. اين شهر با خواجوي كرماني دلپذيرتر شده و گنجمان، ديارمان و خاكمان را خواستني تر كرده است.
خواجو در زمان حيات خويش بيش از 40 هزار بيت در قالب هاي همچون مثنوي، غزل، قصيده، ابياتي با مضامين عرفاني و عاشقانه سروده و ديوان خواجو، گل و نوروز، هماي و همايون، كمال نامه و گوهر نامه از جمله آثار اين شاعر گرانقدر پارسي گوي بشمار مي رود.
براي پاسداشت مقام اين شاعر و اديب دانشمند و فرزانه، روز 17 دي در تقويم كشور به نام خواجوي كرماني نامگذاري شده است.
در پايان اين آيين از مهر يادبود خواجوي كرماني رونمايي شد.
9873 /1876