حميد اميدوار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا، گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر اساس ماده يك سند آمايش آموزش عالي، گزارش منطقه بندي موسسات آموزش عالي را ارائه كرد.
وي افزود: مقرر شد اين موضوع همزمان با ارائه گزارش ماموريت گرايي مراكز آموزش عالي توسط وزارت علوم، در جلسه نقشه راه اجرايي سازي سند آمايش آموزش عالي، بررسي شود. زمان برگزاري اين جلسه دو هفته آينده اعلام شده است.
دانشيار دانشگاه صنعتي اميركبير در توضيح روش منطقه بندي موسسات آموزش عالي، خاطرنشان كرد: 10 منطقه براي ساماندهي موسسات آموزش عالي در نظر گرفته شده است كه در هريك از اين مناطق آيين نامه اي بايد تدوين شود.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين آيين نامه را تدوين كرده اما به علت پراكندگي موسسات آموزش عالي غيرپزشكي، آيين نامه وزارت علوم هنوز آماده نشده است.
اميدوار ادامه داد: بر اساس اين منطقه بندي، دانشگاه هاي هر منطقه ذيل يك شورا فعاليت مي كنند.
معاون هماهنگي و اجرايي ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور در مورد ساماندهي مراكز آموزش عالي كشور، اظهار كرد: ساماندهي موسسات در ماده دو سند آمايش آموزش عالي قرار دارد كه ذيل منطقه بندي دانشگاه هاست. با اين ساماندهي در واقع نوعي جراحي در حوزه آموزش عالي اتفاق مي افتد.
به گفته اين عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير، دانشگاه ها در يكي دو سال گذشته با افت دانشجو مواجه شدند و ساماندهي اين مراكز، برخي از موسسات را حذف يا ادغام مي كند. در واقع، برخي موسسات كه وظايف شان با ساير مراكز مستقر در همان منطقه يكي بوده يا متناسب با نيازهاي منطقه نيست، در اين ادغام قرار مي گيرند.
وي گفت: به عنوان مثال در منطقه اي رشته هاي متناسب با دريا تدريس مي شود در حالي كه آن منطقه دريا ندارد. وزارت علوم در ساماندهي اين موارد ورود مي يابد كه به علت پراكندگي زيرنظام ها به نظر كار دشواري است.
**9492** 1200
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
تهران - ايرنا - معاون هماهنگي و اجرايي ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور با اشاره به آخرين وضعيت اجرايي كردن سند آمايش آموزش عالي، از ارائه گزارش ساماندهي و منطقه بندي دانشگاه ها به اين ستاد، خبر داد.