حسن لطفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی حدود 75 درصد جمعیت كشور روستانشین و حدود 25 درصد شهرنشین بودند اما با مهاجرت های روستایی به شهرها، به تدریج دامنه آسیب های اجتماعی گسترش پیدا كرد.
وی خاطرنشان كرد: گسترش آسیب های اجتماعی دارای دلایل متعددی است، زمانی مسائل عمرانی روستاها مطرح بود، اما در حال حاضر مسائلی مانند اشتغال بیشتر مطرح است.
لطفی ادامه داد: درحال حاضر برای روستاها امكاناتی مانند آب، برق و آسفالت را فراهم كرده ایم، اما به دلیل اینكه زیرساخت های لازم مانند امكانات رفاهی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی فراهم نشده است، نتوانسته ایم روستاییان را در روستاها ماندگار كنیم.
وی تصریح كرد: این نوع امكانات را در شهرها متمركز كرده ایم و مردم هم برای برخورداری از این امكانات روانه شهرها شده اند؛ در واقع به نوعی در شهرها جذابیت های كاذب ایجاد كرده ایم و این مساله موجب شده است كه روستاییان به سمت شهرها كشیده شوند.
* نظام كنترل روستایی، مانع بروز آسیب های اجتماعی
لطفی گفت: تا زمانی كه مردم در روستاها زندگی می كنند، یك نظام اجتماعی ناخواسته دارند كه آنها را كنترل می كند به عنوان مثال همسایه، همسایه را كنترل می كند و چون همه همدیگر می شناسند به نوعی همه تحت یك كنترل ناخواسته هستند و به نوعی این نظام اجتماعی افراد را از ورود به آسیب های اجتماعی مصون نگه می دارد و شاید افراد كمتر انگیزه خلاف كردن را داشته باشند.
وی اظهار داشت: اما وقتی فرد از روستا مهاجرت می كند و به شهر روی می آورد، به دلیل اینكه در اكثر مواقع دارای امكانات مالی خوبی نیست و نمی تواند در نقطه خوبی از شهر مستقر شود، به حاشیه شهر پناه می برد.
* گرایش به آسیب های اجتماعی در سایه حاشیه نشینی
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس افزود: زمانی كه افراد به حاشیه شهر می روند، این نظارت اجتماعی پنهان از بین می رود و افراد احساس آزادی می كنند و به سمت آسیب های اجتماعی كشیده می شوند و گرایش به این آسیب ها نیز بالا می رود.
وی تاكید كرد: اعتقاد من بر این است تا زمانی كه نتوانیم زیرساخت های لازم برای پیشگیری، كاهش و كنترل آسیب های اجتماعی را فراهم كنیم، برنامه منسجمی را در این خصوص نداشته باشیم و یك متولی خاص در این خصوص نباشد، وضعیت همین است.
* در مبحث آسیب های اجتماعی هر كسی ساز خودش را می زند
لطفی با اشاره به اینكه یك سال از فعالیت شورای اجتماعی كشور به منظور كاهش آسیب های اجتماعی می گذرد، تاكید كرد: 22 دستگاه اجرایی در این شورا نقش دارند، اما در عمل هر كسی ساز خودش را می زند و در عمل در این مدت كه از فعالیت آن می گذرد كاری انجام نشده است.
وی با بیان اینكه در زندگی افراد بخش های مختلفی مانند خانواده، جامعه و نظام آموزشی تاثیرگذار هستند، تصریح كرد: باید دقت كرد كه در هر كدام از این بخش ها چه كسانی متولی هستند و چه وظایفی دارند.
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در تئوری هر دستگاه نظراتی را ارائه می دهد و جلسه هایی هم می گذارد، اما متاسفانه در عمل كار كارشناسی و اجرایی از شورای اجتماعی كشور ندیده ایم.
وی گفت: زمانی كه مسئولیت ها پخش می شود، در حوزه آسیب های اجتماعی كاری انجام نمی شود؛ به عنوان مثال در حوزه كودكان كار یا خیابانی معلوم نیست چه كسی باید آنها را ساماندهی كند.
لطفی افزود: اگر در این حوزه ها متولی خاصی مانند نیروی انتظامی را مكلف در امور معتادان و سازمان بهزستی را متولی كودكان كار كنیم و صفر تا صد وظایف آنها را هم تعریف كنیم، می توانیم بگوییم كه در این زمینه كار اجرایی انجام می شود.
وی تاكید كرد: بنابراین شورای اجتماعی كشور اگر می خواهد كار را درست انجام دهد، باید شرح وظایف داشته باشد و هر دستگاهی را مكلف به انجام وظایف خود كند.
* 5 آسیب اجتماعی در اولویت كاری كمیسیون اجتماعی مجلس
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این كمیسیون 5 نوع آسیب اجتماعی شامل طلاق، اعتیاد، كودكان خیابانی، حاشیه نشینی و اشتغال را در اولویت كارهای خود قرار داده است.
وی افزود: باید صادقانه بگویم كمیسیون اجتماعی مجلس هم برنامه ای برای این موارد ندارد؛ هر چند گاهی این مسائل در دستوركار كمیسیون قرار می گیرد و گزارش هایی هم ارائه می شود و بعد هم همه چیز تمام می شود.
* فقر و بیكاری، مهمترین معضل و آسیب اجتماعی
لطفی اعلام كرد: مهمترین معضل و آسیب اجتمای در كشور فقر و اشتغال است؛ اول بیكاری است كه به دنبال آن فقر هم می آید.
وی اظهار داشت: یكی دیگر از دلایل آسیب های اجتماعی در كشور، نبود عدالت در توزیع امكانات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی است كه تبعیض و فاصله طبقاتی ایجاد می كند و عامل اساسی آسیب های اجتماعی است.
* وظیفه نظارتی مجلس تقویت شود
این عضو كمیسیون اجتماعی مجلس تاكید كرد: قدم موثری كه مجلس می تواند در پیشگیری، كاهش و كنترل آسیب های اجتماعی بردارد، این است كه وظیفه نظارتی آن تقویت شود.
* آمار دقیق نداریم و منابع بهینه هزینه نمی شود
لطفی ادامه داد: در حال حاضر به عنوان مثال آمار دقیقی از جمعیت بیكاران نداریم و زیرساخت ها هم مهیا نیست؛ همچنین به دلیل اینكه آمار و برنامه دقیقی نداریم، منابع بهینه هزینه نمی شود و در عین حال امكانات موجود هم عادلانه توزیع نمی شود و برخی افراد توانایی ایجاد شغل برای خود را ندارند. همه این موارد دست به دست هم داده و دچار شرایط كنونی شده ایم.
* نیاز به دستورالعمل جامع در كاهش آسیب های اجتماعی
این نماینده مجلس گفت: اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی مانند طلاق و كودكان خیابانی را حل كنیم، باید در كمیسیون اجتماعی یك دستورالعمل جامع داشته باشیم.
وی تاكید كرد: برای داشتن این دستورالعمل جامع، شورای اجتماعی باید آن را از كمیسیون بخواهد اما تاكنون محقق نشده است؛ به عنوان مثال یك بازه زمانی برای برخی از آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و كودكان خیابانی مثلا 6 ماهه باید تعیین كرد و قوانین در این زمینه باید اصلاح شود.
لطفی تصریح كرد: اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی كاهش یابد یا اینكه از بین برود، باید حوزه های آن را تفكیك كنیم؛ مثلا اعتیاد، كودكان خیابانی، اشتغال و حاشیه نشینی را باید از هم جدا كرد و سپس در این حوزه ها كار كرد.
اجتمام*2181*1834
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
تهران- ایرنا- عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: یكی از مشكلات اساسی موجود در زمینه پیشگیری، كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی، نبود زیرساخت های لازم در این زمینه است.