به گزارش روز یكشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سازمان سنجش آموزش كشور به منظور بهبود ماموریت های خود در حوزه های سنجش علمی، ارزشیابی آموزشی و تضمین كیفیت آموزش عالی از اعضاء هیأت علمی علاقه مند برای انجام پژوهش حوزه های مختلف دعوت به همكاری كرد.
**روان سنجی و آزمون سازی
براساس گزارش سازمان سنجش ، در حوزه روان سنجی و آزمون سازی به برخی محورها از جمله بررسی روش های ارتقاء كیفیت سوالات آزمون های سراسری بر اساس الگوهای شناختی، طراحی الگوی سنجش توانایی نگارش و تحلیل منطقی در آزمون ورود مقطع دكتری، بررسی نقش درس های عمومی و تخصصی در پذیرش داوطلبان رشته های مختلف آزمون سراسری، بررسی ساخت آزمون های سرنوشت ساز مبتنی بر استعداد تحصیلی، آسیب شناسی سوالات آزمون های سراسری شامل كنكور سراسری، كارشناسی ارشد و دكتری از حیث ملاك های تدوین سوال و تطابق با دانش موضوعی، اشاره شده است.
**فرایندها و اجرای آزمون ها
اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در حوزه فرایندها و اجرای آزمون ها می توانند در موضوعاتی مانند بررسی روش های بهینه سازی فرایند انتخاب رشته آزمون های سراسری، طراحی الگوی سنجش و پذیرش برای بخش عملی آزمون های سراسری، بررسی و تحلیل تفكیك سنجش از پذیرش به تفكیك آزمون های ورودی آموزش عالی و استخدامی، ابعاد اجتماعی و آموزشی آزمون ها، بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان بر اساس نوع سهمیه ها، بررسی كیفیت تحصیلی دانشجویان و رابطه آن با انتخاب رشته در آزمون های سراسری، آسیب شناسی معیارهای پذیرش داوطلبان دوره دكتری از دیدگاه استادان دانشگاه، بررسی و تحلیل اقتصاد سیاسی آموزش عالی ایران با تاكید بر اقتصاد سیاسی آزمون های ورودی پژوهش های مورد نظر سازمان سنجش آموزش كشور را انجام دهند.
**ارزشیابی
محورهای آسیب شناسی ساختار فعلی واحدهای متولی ارزشیابی و تضمین كیفیت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، طراحی، ارائه الگوی مناسب ارزیابی بیرونی و اعتبارسنجی در سطوح مختلف آموزش عالی و آسیب شناسی دو دهه تجربه نظام نوین ارزشیابی كیفیت در وزارت علوم از دیگر مباحثی است كه زمینه پژوهش اعضای هیأت علمی وجود دارد.
**ارتقا سازمانی
آینده پژوهی با تاكید بر ایده سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزش كشور موضوعی دیگری است كه سازمان سنجش آموزش كشور از اعضای هیأت علمی خواسته تا در این زمینه پژوهش ها و مطالعات خود را ارائه دهند.
**9492**1601**
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
تهران - ایرنا - اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كشور می توانند در حوزه های سنجش علمی و ارزشیابی آموزشی بر مبنای محورهای سازمان سنجش آموزش كشور ، پژوهش های خود را ارائه دهند.