زنجان - ايرنا - به گفته متوليان امور سلامت، شيوع بيماري آنفلوانزا همزمان با فصل سرد سال امري طبيعي بشمار مي رود و در اين ميان خود مراقبتي و رعايت بهداشت فردي در پيشگيري از ابتلا به آن نقش مهمي دارد.

به گزارش ايرنا، شناخت راه هاي پيشگيري از ابتلا و علائم و نشانه هاي بيماري آنفلوانزا كه اغلب از آذرماه هر سال در اين استان شيوع پيدا مي كند، اهميت زيادي دارد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: اين واحد دانشگاهي از ماهها قبل تدابير لازم را براي پيشگيري و انجام درمان هاي لازم مبتلايان انجام داده و در اين ارتباط مشكلي وجود ندارد.
دكتر پرويز قزلباش افزود: اقدامات پيشگيرانه و مراقبت هاي لازم نقش اساسي در مبتلا نشدن افراد به اين بيماري دارد و اين موضوع مي تواند با توجه بيشتر به مواردي از قبيل رعايت اصول اوليه و آداب تنفسي و همراه داشتن دستمال مناسب و استفاده از آن هنگام عطسه براي جلوگيري از انتشار ويروس ها، لحاظ شود.
وي اضافه كرد: شستشوي دست ها با آب و صابون و به طور مستمر در طي روز مي تواند به طور چشمگيري از ابتلاي فرد به برخي بيماريها از جمله شبه آنفلوانزا پيشگيري كند.
اين مسئول ادامه داد: طبق آمارهاي ارائه شده تعداد زيادي از مراجعان به مراكز درماني باعلايم بيماري آنفلوانزا بصورت سرپايي تحت درمان قرار مي گيرند و شماري نيز براي مداوا بستري مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: 80 درصد بيماري شبه آنفلوانزا با رعايت نكات بهداشتي، مصرف مايعات فراوان، مواد غذايي قابل هضم و به عبارتي با خود مراقبتي قابل پيشگيري است و فقط در 20 درصد موارد كه علائم شديدي در فرد بروز مي كند، بيمار تحت درمان و مراقبت هاي بيشتري قرار مي گيرد.

** به علايم بيماري توجه شود
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي واگير مركز بهداشت استان زنجان در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: آنفلوانزا يك بيماري ويروسي حاد دستگاه تنفسي است كه با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، درد عضلاني، تعريق، آبريزش بيني و گاهي استفراغ و اسهال (بويژه در كودكان) تظاهر مي كند و تب و سرفه به عنوان علايم كليدي اين بيماري است.
حسين معصومي افزود: در اين ميان سرفه، اغلب شديد و براي مدتي ادامه مي يابد ولي ساير نشانه هاي بيماري بعد از 2 تا 7 روز خود بخود بهبود پيدا مي كند و بر اين اساس براي برخي از بيماران، بويژه براي بيماران در معرض خطر و افراد دچار بيماري حاد تنفسي شديد، ممكن است داروي ضد ويروسي توسط پزشك تجويز شود.
معصومي افزود: همه گيري هاي آنفلوانزا در مناطق معتدل از جمله در ايران بطور معمول در فصول سرد سال بويژه در هفته هاي پاياني پاييز و در زمستان بروز مي كند.

** استنشاق هواي آلوده، مهمترين راه انتقال ويروس
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي واگير مركز بهداشت استان زنجان ادامه داد: مهم ترين راه انتقال ويروس از طريق استنشاق هواي آلوده به ويروس است كه از طريق سرفه و عطسه بيماران مبتلا به آنفلوانزا در هوا پخش شده است.
وي يادآوري كرد: بطور معمول افرادي كه در نزديكي بيماران قرار بگيرند (بويژه در فاصله يك متري) بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري هستند.
معصومي با اشاره به راه هاي پيشگيري اين بيماري، رعايت اصول بهداشت فردي و اجتماعي در مورد سرفه و عطسه كردن (پوشاندن دهان و بيني با دستمال كاغذي هنگام سرفه و عطسه)، رعايت فاصله حداقل يك متري از بيماران، شستشوي مكرر دست ها با آب و صابون را بسيار موثر عنوان كرد.
وي اظهار داشت: واكسن آنفلوانزا براي گروه هاي در معرض خطر از جمله، بيماران قلبي عروقي، كليوي، ريوي، خوني و كبدي، بيماران مبتلا به ديابت و بيماران دچار نقص سيستم ايمني، خانم هاي باردار، سالمندان، كودكان 6 ماهه تا 59 ماهه) كه اين بيماري براي آنها با عواقب سنگين تري همراه است، توصيه شده است.
اين مسئول ادامه داد: علاوه بر آن، تزريق واكسن به گروه هاي در معرض تماس با بيماران مبتلا نيز (به دليل مشاغل خاص مثل كاركنان بخش بهداشت و درمان بيشتر در معرض ابتلا به بيماري قرار دارند ) توصيه و تجويز مي شود كه بهترين زمان دريافت واكسن از شهريور تا نيمه مهر ماه اعلام شده است.

** تغذيه اصولي سدي محكم در مبتلا نشدن به بيماري آنفلوانزا
كارشناس مسئول گروه بهبود تغذيه جامعه دانشگاه علوم پزشكي زنجان گفت: براي اينكه سيستم ايمني بدن بهترين كارايي را داشته باشد نياز به يك برنامه غذايي صحيح دارد و در اين ميان پوست و سيستم لنفاوي (غدد لنفاوي، غده تيموس و طحال) اولين مدافعين بدن در مقابل بيماري ها هستند كه در اثر تغذيه نامناسب تضعيف مي شوند.
عصمت عباسي گفت: بنابراين در اثر كمبود مواد غذايي تعداد سلول هاي تي، كه با ويروس ها، قارچ ها و انگل ها و حتي برخي باكتري ها مبارزه مي كنند، كاهش يافته و تعداد كمتري از اين سلول ها براي مقابله با عفونت در بدن وجود خواهد داشت.
به گفته وي، در افرادي كه رژيم غذايي صحيحي دارند، شدت سرما خوردگي و تعداد دفعات آن به مراتب كمتر و دوره ي بيماري كوتاه تر است.
اين كارشناس ادامه داد: در كنترل اين بيماري، رژيم غذايي مناسب، شستن مكرر دست ها، ورزش متعادل و مكرر، استراحت و خواب كافي و واكسيناسيون هم مانع ابتلا مي شوند و هم بهبودي را سرعت مي بخشند.
عباسي افزود: مصرف گوشت هاي كم چرب مانند مرغ و ماهي كه حاوي پروتئين هستند، سبب تقويت سيستم ايمني بدن شده و علاوه بر آن استفاده از روغن هاي خوب، نيز فعاليت سلول ها را بهبود مي بخشد.
كارشناس مسئول گروه بهبود تغذيه جامعه دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: روغن هاي مايع انعطاف سلول ها را بيشتر مي كنند، درحالي كه روغن هاي جامد با رسوب در ديواره سلول ها، باعث سخت شدن آن شده و كارايي سلول را كاهش مي دهند.
وي يادآوري كرد: روغن زيتون، روغن كانولا و روغن مغز دانه ها، روغن هاي بسيار مفيدي هستند و البته زياده روي در مصرف آنها سبب چاقي خواهد شد و مصرف ميوه ها، سبزي ها و غلات كامل در رژيم غذايي ضروري بوده چرا كه اين مواد حاوي ويتامين ها، مواد معدني و آنتي اكسيدان هاي ضروري هستند.
عباسي افزود: ويتامين سي علاوه بر تقويت گلبول هاي سفيد، موجب افزايش تعداد آنتي بادي ها در بدن مي شود كه به سيستم دفاعي بدن كمك مي كند كه گوجه فرنگي، مركبات، كيوي، توت فرنگي، سيب زميني، فلفل و كلم ها از منابع غني اين ويتامين هستند.
كارشناس مسئول گروه بهبود تغذيه جامعه دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: به دليل انطباق شيوع آنفلوانزا با فصل سرما، استفاده مردم از پوشش زمستاني و محدود بودن زمان قرار گرفتن درمحيط هاي باز و به تبع آن عدم تابش مستقيم نور آفتاب به بدن، مصرف ويتامين دي نيز ضروري تر به نظر مي رسد.
وي اضافه كرد: متاسفانه اين ويتامين منابع غذايي متنوعي ندارد و محدود به روغن ماهي و به ميزان كمتر زرده تخم مرغ، كره و خامه بوده كه بدليل چربي بالاي اين مواد براي همه قابل استفاده نيستند.
وي يادآوري كرد: بنابراين مصرف مواد غذايي كه بوسيله اين ويتامين غني شده باشند، توصيه مي شود و در غير اين صورت مصرف مكمل هاي اين ويتامين ضروري است.
به گفته اين كارشناس، ميزان ابتلا به اين بيماري در افراد كم تحرك بيشتر است. افرادي كه 30 تا 60 دقيقه فعاليت ملايم تا متوسط در اغلب روزهاي هفته دارند، در بدن خود سيستم ايمني قوي تر دارند و كمتر به آنفلوانزا مبتلا مي شوند.
وي اظهار داشت: بايد توجه داشت كه فعاليت شديد و زياد نيز فرد را مستعد اين بيماري مي كند.
عباسي خاطرنشان كرد: شهروندان قبل از مصرف هر غذا، دارو و مكمل هاي غذايي از استاندارد بودن و صحت و سلامت آن اطمينان حاصل كنند و فريب تبليغ هاي رنگارنگ و گول زننده را نخورند.
9646/6085