تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

بوشهر- ايرنا- پرستاري واژه اي آشنا كه يادآور آرامش، مهرباني، صبر و بردباري، عشق به نجات همنوع و انسان هاي بي ادعايي است كه صادقانه در يكي از سخت ترين شغل هاي دنيا همه تلاش خود را براي مراقبت از بيماران بكارمي گيرند تا دوران نقاهت خود را به آرامي سپري كنند.

به گزارش ايرنا، دين اسلام براي حرفه پرستاري جايگاه و اهميت زيادي قائل است زيرا پرستار در كنار بيمار سخت‌ترين حالت ها را تحمل مي كند و بايد سرشار از مهر و محبت باشد، هم‌دردي، انس گرفتن با بيمار و اميد دادن از ويژگي هاي پرستاران است.
به همين دليل درنظام جمهوري اسلامي پنجم جمادي الاول زاد روز ميلاد حضرت زينب (س) درتقويم رسمي ايران به منظور قدرداني از خدمات ارزشمند و انسان دوستانه پرستاران به عنوان روز پرستار معرفي شده است.
يكي از پرستاران بيمارستان شهداي خليج فارس بوشهر گفت: پرستاران به دليل ارتباط با بيماران با بررسي ها و ارزيابي از وضعيت بيمار و انتقال پيام به پزشك نقش مهم و موثري درانجام امور و بهبود و درمان بيماران برعهده دارند.
مژگان پاسباني افزود: پرستاري از جمله مشاغلي است كه انسان را مقيد و وابسته مي كند و اينقدر دوست داشتن همنوع و عشق و تمايل دركار وجود دارد كه نمي توان از برآورده كردن نياز بيمار چشم پوشي كرد.
وي اظهار داشت: وقتي با درد مردم آشنا مي شويد و آن را درمان مي كنيد ناخودآگاه با نداي دروني به سمت بيمار هدايت مي شويد و سعي مي كنيد به نحوي مشكل آنان را برطرف كنيد.
پاسباني گفت: پرستاران نياز به شرايط كاري مناسب دارند و امور رفاهي اين قشر بايد به اندازه اي باشد كه براي تامين نياز زندگي احتياجي به اضافه كار نداشته باشند.
وي اضافه كرد: افزون براين بايد نيروي كافي وجود داشته باشد كه پرستار مجبور به انجام كار اضافه نباشد و بتواند بخشي از وقت خود را مانند كاركنان ساير دستگاه ها در كنار خانواده بگذرانند.
پاسباني گفت: در مقابل اين همه كار اضافي كه پرستاران در قالب شيفت هاي متعدد كاري بايد انجام دهند مطالبات و مزاياي رفاهي آنان ناچيز و با تاخير پرداخت مي شود كه اين وضعيت براي همكاران قراردادي و شركتي سخت تر است.
وي ادامه داد: با وجود همه اين مشكلات كار درمان صبوري و مهرباني را به پرستاران آموزش مي دهد كه ويژگي منحصر به فرد براي اين قشر به شمار مي رود.
پاسباني گفت: هر پرستاري بخوبي 100 تا 150 ساعت اضافه كار واقعي و در ماه ميانگين 6 تا 10 شب، شب كاري دارد، با اين وجود شرايط اقتصادي موجود باعث شده بسياري از همكاران بويژه پرستاران مرد براي تامين هزينه زندگي در چند جا مشغول كار باشند.
وي ادامه داد: از چهار سال پيش تاكنون حق رفاهي روز پرستار كه پيش از اين پرداخت مي شد، قطع شده اما چيزي جايگزين آن نشده است.
مديرپرستاري بيمارستان شهداي خليج فارس بوشهر گفت: نقش پرستار در حوزه بهداشت، درمان و سلامت به قدري حياتي و ضروري است كه قسمتي از تجربيات هر روزه افراد است و به مناسبت هاي مختلف از آغاز تا پايان و در طول زندگي پرستاري با زندگي عجين شده است.
زهرا حيدري سروستاني افزود: برخي فراتر از تصور با وضعيت شغلي پرستاران آشنايي دارند و همواره همراه و هميار ما هستند اما بيشتر جامعه شناخت كمتري از اين حرفه دارند و نياز است راه هاي شناخت و ارتباط بيشتر با آنها ايجاد كنيم تا درك متقابل نسبت به پرستاران در جامعه بوجود آيد.
وي گفت: مشكلات و مطالبات پرستاران بسيار است كه در سطوح وزارتخانه چالش هايي ايجاد كرده است.
حيدري سروستاني اضافه كرد: با توجه به سختي كار ناشي از كمبود نيرو انتظار مي رود وعده هاي معاونت پرستاري در زمينه جذب نيرو محقق شود.
وي گفت: ماهيت شغل پرستاري چرخش كاري در صبح، عصر و شب استكه اين موضوع در كنار استرس مدام رويارويي با بيمار، اضطراب حاكم بر مراجعان و انتقال به تيم درمان سبب شده پرستاري در دنيا در ليست مشاغل سخت قرار گيرد.
يكي ديگر از پرستاران بيمارستان تامين اجتماعي سلمان فارسي بوشهر گفت: توقع مسئولان و مردم از پرستاران زياد است و انتظار دارند پرستار همه مشكلات بيمارستان را حل كند اين درحالي است كه پرستار جزيي از يك مجموعه است.
صديقه فخار افزود: تعداد كم نيرو باعث شده پرستاران شيفت هاي زيادي داشته باشند كه فشار زيادي به آنها وارد مي شود.
وي يادآور شد: شيفت بندي ها بنا به سابقه كار انجام مي شود ولي پرستاران با سابقه بالا 10 تا 12 سال توانايي اوليه خود را از دست داده اند و توان 5 تا 6 شيفت شب كاري را ندارند.
سرپرستار اورژانس بيمارستان سلمان فارسي بوشهر گفت: كمبود نيروي انساني، تعداد كم مراكز درماني و بيمارستاني و نبود بيمارستان تخصصي از جمله مشكلات اين استان است.
اسماء پوررحيم افزود: در شهرستان بوشهر به عنوان مركز استان تنها 2 بيمارستان دانشگاهي شهداي خليج فارس و تامين اجتماعي سلمان فارسي فعال است كه با توجه به جمعيت پاسخگوي نياز مردم نيست.
وي بيان كرد: براي بسياري از كارها از جمله بخيه زدن، آتل بندي، گچ گيري و ساير موارد كه پرستاران انجام مي دهد هيچ تعرفه اي تعلق نمي گيرد و دستمزد آنها را پزشكان مي گيرند.
پور رحيم ادامه داد: كمبود نيروي پرستار دربيمارستان ها حاد است طوريكه پرستاران داراي فرزند شيرخوار نمي توانند از حق شير براي نوزادان خود استفاده كنند.
سرپرستار اورژانس بيمارستان سلمان فارسي بوشهر اظهارداشت: كمبود پرستار مرد نيز باعث زحمت، ناراحتي و نارضايتي برخي بيماران مي شود.
وي گفت: در گذشته به مناسبت هايي پاداش هايي براي پرستاران در نظر گرفته مي شد ولي باتوجه به شرايط پيش آمده بسياري از آيتم هايي كه باعث ايجاد انگيزه مي شد، برداشته شده است.
پور رحيم افزود: مسئولان از سرمايه گذاران براي احداث مراكز درماني خصوصي حمايت و نسبت به گسترش فضاي بيمارستان هاي شهداي خليج فارس و سلمان فارسي اقدام كنند.
وي تاكيد كرد: احترام به پرستار بايد در جامعه فرهنگ سازي شود هرچند آنان با صبوري وضعيت بيماران را درك مي كنند ولي برخي بي مهري ها باعث بي انگيزگي مي شود.
رئيس نظام پرستاري استان بوشهر گفت: در زمان حاضر 2هزار و 500 پرستار در 15 بيمارستان دانشگاهي و غيردانشگاهي اين استان فعاليت مي كنند كه براي رسيدن به استانداردهاي مورد نظر معادل همين تعداد نيرو نياز است تا بتوان در شرايط نسبي ايده آل به بيماران خدمات رساني كرد.
حسين پوپ افزود: در زمان حاضر از نظر نيروي انساني از كف استانداردي كه بايد براي هر تخت 1.2تا 2.5 پرستار وجود داشته باشد پايين تر هستيم.
وي اضافه كرد: با وجود كمبود نيروي انساني و فشردگي شيفت هاي كاري ولي پرستاران استان تلاش مي كنند مشكلات موجود كار، آنها را تحت الشعاع خود قرار ندهد و خدمات مناسبي ارائه كنند.
پوپ اضافه كرد: برخي از مشكلات به دليل كمبود نيرو و تجهيزات رقم مي خورد كه بايد مسئولان تدبير لازم را در اين زمينه بينديشند.
رئيس نظام پرستاري بوشهر گفت: باتوجه به ارتباط مستقيم بيمار با پرستار بيشتر كمبودهاي موجود متوجه پرستار مي شود و پرستاران با همه كمبودها نهايت تلاش خود را براي بيماران انجام مي دهند.
پوپ اظهار داشت: تحميل شيفت هاي سنگين خستگي، مشكلات روحي و رواني زيادي را براي جامعه پرستاري به دنبال دارد و مسئولان بايد نسبت به برطرف كردن اين مشكل مهم پرستاران اقدام كنند.
وي بيان كرد: نبايد از مشكل كمبود نيرو و تحميل شيفت هاي متعدد كاري به سادگي گذشت چون اين امر باعث بروز مشكلات متعددي براي پرستاران مي شود و امكان خدمات رساني مطلوب به مردم را كاهش مي دهد هرچند پرستاران به دليل تعهد كاري تلاش مي كنند بهترين خدمات را ارائه دهند.
پوپ در باره مطالبات پرستاران گفت: در مقابل شيفت هاي متعدد كاري عقب افتادن مطالبات پرستاران از جمله مسائلي است كه هميشه وجود دارد و در مقابل كار سختي كه انجام مي شود مطالبات آنها به روز پرداخت نمي شود.
وي ادامه داد: در زمان حاضر اضافه كار، كارانه و ساير مطالبات پرستاران يكسال عقب و مطالبات بازنشستگان نيز از ابتداي سال 1395 پرداخت نشده است.
اين مقام مسئول اضافه كرد: در هيچ كشوري بين پرداختي پزشكان با ساير بخش هاي درماني تفاوتي وجود ندارد ولي اين تفاوت ها در كشور ما بسيار ديده مي شود.
پوپ اظهار داشت: به دليل كمبود نيرو و ارتباط بيمار با پرستار امروز بايد خيلي ازكارهايي كه در حوزه كاري پرستاري تعريف نشده است را انجام دهد.
وي گفت: كمترين امكانات رفاهي براي پرستاران در نظر گرفته شده است اين درحالي است كه در كشورهاي پيشرفته خدمات بسيار خوب و ايده آل براي اين قشر در نظر مي گيرند.
پوپ ادامه داد: حقوق و مزايا در كشور ما متناسب با كار سختي كه انجام مي شود تعريف نشده اين درحالي است كه پرستاران از جان مايه مي گذارند و انتظار است مسئولان و متوليان بخش سلامت در چارچوب شرح وظايف به پرستاران توجه بيشتري كنند.
وي تاكيد كرد: پرستاران نيز مانند ساير قشرهاي جامعه نيازمند استراحت روحي و ذهني هستند تا از خستگي و روزمره شدن فارغ و زمينه ارائه خدمات بهتر اين قشر فراهم شود.
پوپ يادآورشد: پرستاران بيشترين ارتباط را از نظر معنوي و انساني با بيماران دارند و در حوزه آموزش، باليني، مديريتي، پزشك خانواده و بهداشت نقشي موثر و مهم ايفا مي كنند.
وي شناخته نشدن جايگاه پرستاري در جامعه را از مهمترين مشكلات اين قشر عنوان كرد و ادامه داد: تبيين جايگاه پرستاري در جامعه كمترين كاري است كه بايد براي آنان در جامعه انجام شود.
6047/6043