به گزارش ایرنا، در زمان حاضر 2 هزار و 400 كیلومتر آزاد راه، 15 هزار و 400 كیلومتر بزرگراه و 23 هزار و 800 كیلومتر راه اصلی در كشور وجود دارد و
همچنین حدود 47 هزار و 263 كیلومتر مربع از مساحت ایران در زمره بیابان و كویر به ویژه در مركز كشور قرار می گیرد.
استان اصفهان دارای 11 هزار و 500 كیلومتر راه شامل 399 كیلومتر آزاد راه، یكهزار و 659 كیلومتر بزرگراه، 2 هزار و 791 كیلومتر راه همسنگ و 29 كیلومتر آزاد راه است.
این در حالی است كه سالانه 17 هزار نفر در اثر سوانح جاده ای به خصوص در جاده های كویری كشور جان خود را از دست می دهند و 250 هزار نفر نیز مصدوم می شوند.
بر اساس آمار موجود بیش از 60 درصد تصادف های رانندگی از جمله در محورهای ارتباطی استان كویری سمنان از نوع واژگونی است و این رقم در آمار جاده های كشور منجمله اصفهان حدود 50 درصد است.
بنا بر اعلام اداره كل پزشكی قانونی اصفهان در هشت ماهه امسال، 809 نفر در حوادث ترافیكی جاده های استان جان خود را از دست دادند و 19 هزار و 558 مصدوم شدند.
به نوعی سالانه 540 هزار میلیارد ریال خسارت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و به نوعی بین 6 تا هفت درصد درآمد ناخالص ملی هزینه تصادفات می شود كه این عدد بزرگی است كه نمی شود از كنار آن به راحتی گذشت.
به اعتقاد صاحبنظران امر برای كاهش تصادفات، تلفات ترافیكی و ارتقای ایمنی باید برای هر نفر حدود بین پنج تا 10 میلیارد ریال در قالب بهبود وضعیت جادهها، خودروها، سیستمهای نظارتی، فرهنگ سازی و ... هزینه شود.
آنها تاكید دارند كه ارتقای ایمنی در صنعت خودرو و همچنین راه ها به ویژه جادههای پرخطر همانند مسیرهای كویری با تذكر انجام نمی شود و نیازمند سرمایه گذاری جدی است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز اصفهان در این ارتباط میزگردی با عنوان 'راهكارهای معضل واژگونی خودرو در محورهای كویری ایران' با حضور سرهنگ رضا رضایی رییس پلیس راهور، احمد صفری رییس و معید ذهبیون كارشناس ایمنی و ترافیك اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و محمد محمدی رییس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان برگزار كرد.
این كارشناسان با اشاره به اهمیت پرداختن به معضل تصادفات و به خصوص واژگونی خودروها در جاده ها و محورهای ارتباطی اصفهان، عوامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط را از مهمترین علل بروز این سوانح برشمردند.
آنان بر مقوله آموزش مستمر و فرهنگ سازی از سوی دستگاه های متولی از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما و توسعه و تجهیز راه ها، مهندسی ایمنی جاده ها، افزایش مجتمع های خدمات بین راهی و استراحت اجباری رانندگان تاكید كردند.
این صاحبنظران توجه به مقوله پیشگیری، اقدام، بازتوانی و نوسازی در مواقع بروز حوادث ترافیكی و جاده ای را از عوامل تاثیرگذار در كاهش سوانح جاده ای دانستند.
** یكنواخت بودن جاده های كویری یكی از عوامل بروز واژگونی خودروهاست
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) استان اصفهان گفت: یكی از عوامل واژگونی خودروها در بزرگ راه ها و آزاد راه های كویری كشور، یكنواخت بودن جاده هاست.
سرهنگ رضا رضایی در میزگرد ایرنا افزود: این یكنواختی جاده موجب خستگی و خواب آلودگی رانندگان و در نتیجه بروز سانحه از نوع واژگونی می شود.
وی با بیان اینكه بیش از 70 درصد علل بروز حوادث ترافیكی و جاده ای ناشی از عامل و عملكرد انسان است ، اظهارداشت: سبقت و سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی راننده از مواردی است كه موجب بروز سانحه های رانندگی به ویژه واژگونی خودرو می شود.
وی نقص راه و وجود نقاط پرحادثه و نیازمند به اصلاح را از دیگر عوامل بروز حوادث رانندگی برشمرد و خاطرنشان كرد: برای كنترل این وضعیت باید سطح خوب و مناسبی همطراز با جاده برای سرویس گیرندگان وجود داشته باشد.
رییس پلیس راهور اصفهان ادامه داد : پایین بودن ایمنی خودرو در بسیاری از موارد علاوه بر بروز واژگونی خودرو به فوت تمامی سرنشینان خودرو منجر شده است.
وی، استفاده از تلفن همراه، صحبت با سرنشینان، خوردن و آشامیدن در حین رانندگی و ناآشنایی با مسیر را از دیگر عوامل انسانی ذكر كرد كه به بی توجهی راننده به جلو و در نتیجه واژگونی خودرو منجر می شود.
رضایی با اشاره به تبعات سوانح رانندگی از جمله آسیب های رفتاری، روانی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی،گفت: متاسفانه در بررسی های صورت گرفته بیشترین آمار كشته شدگان رانندگی در سن 15 تا 65 سال قرار دارند كه سن مولد كار در جامعه بشمار می رود.
**قوانین بازدارنده نیست
رییس پلیس راهور اصفهان با اشاره به آمار بالای حوادث رانندگی در كشور گفت: این مهم نشان می دهد كه قوانین موجود در برخورد با مقصران بروز تصادفات و سانحه های رانندگی در كشور بازدارنده نیست.
وی با بیان اینكه قوانین رانندگی از مدرن ترین و مدون ترین قواعد جهانی است، یادآور شد: این در حالی است كه در بسیاری از كشورها با مسببان بی توجهی به قواعد و قوانین رانندگی حتی در جزیی ترین موارد به شدت برخورد می شود تا جایی كه برای آنها محرومیت اجتماعی ایجاد و یا اینكه امكان دستیابی به برخی مشاغل را برای آنها ناممكن می كنند.
رضایی خاطرنشان كرد: قوانین راهنمایی و رانندگی، لازمه زندگی مدرن است و احترام و تبعیت اجتماعی را به دنبال دارد.
وی، مهمترین راهكار در این زمینه را آموزش و تاكید بر اجرای مقررات رانندگی اعلام كرد و گفت: مانیتورینگ كردن جاده های درون و برون شهری را در اصلاح فرهنگ رانندگی بسیار مهم دانست.
رییس پلیس راهور اصفهان ادامه داد : تصادفات موضوعی خودساخته است كه دقت و توجه راننده به عنوان عامل انسانی می تواند به بروز نیافتن آن منجر شود.
وی همچنین موضوع محور ایمن را از دیگر نكات مهم در كنترل تصادفات و به ویژه واژگونی خودروها برشمرد و گفت : اگر طول سفر هم به عنوان جزیی از سفر اهمیت داشته باشد راننده می تواند با اختصاص وقتهای كوتاه برای استراحت و توقف در زمان رانندگی سفری خوش و ایمن را برای سرنشینان خود رقم بزند.
سرهنگ رضایی تاكید كرد: باید برنامه سفر به گونه ای برنامه ریزی شود كه برای هر 2 ساعت رانندگی به مدت 10 دقیقه توقف صورت گیرد تا سطح هوشیاری راننده افزایش یابد و از حالت خواب آلودگی خارج شود.
وی همچنین ایجاد یكسری ظرفیت های زیرساختی در محورهای بزرگراهی و آزادراهی به ویژه در جاده های كویری كشور را در كاهش سانحه های رانندگی مهم برشمرد.
رییس پلیس راهور اصفهان افزود: همچنین می توان از محل های پرداخت عوارض خودرو در جاده ها به عنوان مكانی برای تبلیغات و فرهنگ سازی صحیح رانندگی با توزیع بروشور و یا نصب بنرهای هشدار دهنده بهره برد.
** راه ها استاندارد و ایمن نیست
رییس اداره ایمنی و ترافیك راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در این میزگرد با بكار بردن اصطلاح راه بخشنده گفت: به راهی كه به دلیل ایمن بودن حاشیه و حریم آن، موجب كاهش خطاهای انسانی و حداقل خسارت های وارده به رانندگان می شود راه بخشنده می گویند.
احمد صفری در میزگرد ایرنا افزود: استاندارد و ایمن نبودن راه ها به ویژه در مسیرهای كویری كشور موجب می شود كه كوچكترین خطای انسانی از سوی راننده به واژگونی خودرو منجر شود.
وی با بیان اینكه اكنون توسعه و تجهیز راه ها به عنوان مهمترین چالش در حمل و نقل مطرح است، گفت: توسعه راه ها در اصفهان از چهار سال پیش تاكنون متوقف شده و همین امر شاید موجب افزایش بخشی از تصادفات در جاده ها شده است.
رییس اداره ایمنی و ترافیك راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان تصریح كرد : در این راستا لازم است تا وسعت شیب شیروانی جاده از یك به 10 برسد تا خودرو در صورت خروج و انحراف از مسیر قبل از واژگونی متوقف شود.
وی، استفاده از شیار لرزاننده در جاده ها به شكل طولی در منتهی الیه جاده و به شكل عرضی در برخی مسیرها را موجب هوشیاری رانندگان و در نتیجه كاهش تصادفات دانست و گفت: این خط كشی ها در مسیرهای مستقیم و یكنواخت به ویژه در جاده های كویری كه باعث ایجاد خواب آلودگی و خستگی جسمی و ذهنی در رانندگان میشود بهترین كارایی را دارد.
صفری با اشاره به اینكه برخی واژگونی ها در دهانه پل ها روی می دهد، گفت: باید این دهانه ها با حفاظ آهنی و یا خاكریز ایمن و استاندارد شود.
وی ایجاد مجتمع های خدمات بین راهی را در كاهش سانحه های جاده ای به علت امكان دسترسی رانندگان به مكانی برای استراحت و دریافت خدمات رفاهی بسیار مهم برشمرد و گفت: ایجاد و افزایش این مجتمع ها به ویژه در جاده ها و آزاد راه های كویری بسیار ضروری است.
رییس ایمنی و ترافیك اداره كل راهداری و حمل ونقل جاده ای اصفهان افزود: در گذشته عملكرد پلیس راه به شكلی بود كه همه رانندگان مجبور به توقفی كوتاه مدت می شدند و همین استراحت اجباری در كاهش سانحه های جاده ای و تصادفات بسیار مهم و موثر بود كه هم اكنون تنها رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی مجبور به توقف هستند.
وی اظهارداشت: خودرو محور شدن جاده ها در سال های اخیر به افزایش تصادفات و همچنین واژگونی خودروها دامن زده است در دهه اخیر مردم بیشتر ترجیح می دهند كه با خودروی شخصی خود به جای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده كننند كه همین افزایش تردد ها بیش از ظرفیت جاده ها از عوامل بروز سانحه های رانندگی در كشور است.
**آموزش مستمر رانندگان در كاهش تصادفات موثر است
صفری ادامه داد: با توجه به اینكه بیشترین علت تصادفات در كشور عامل انسانی است باید با آموزش های مستمر به رانندگان به كنترل و كاهش سانحه های جاده ای پرداخته شود.
وی یادآور شد: بر این اساس باید آموزش های رانندگی در طول سال و به شكل های مختلف تكرار شود تا رانندگان با هوشیاری و سواد بالایی در جاده ها تردد كننند.
**هلال احمر می تواند متولی آموزش های همگانی برای كاهش تصادفات باشد
رییس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان رانندگی را یك رفتار خطرآفرین دانست و گفت: این نهاد به واسطه نوع وظیفه خود در خدمت رسانی به مردم در بلایای طبیعی و غیرطبیعی می تواند متولی آموزش های همگانی طبق نظریه های مختلف یادگیری در بحث كاهش تصادفات باشد.
محمد محمدی با بیان اینكه بسیاری از تصادفات در محورهای كویری كشور ناشی از ناآشنایی با مسیر، خستگی راننده و اصرار بر سرعت رسیدن به مقصد است ، گفت: در صورتی كه تعداد پایگاه های جاده ای در كشور و به ویژه استان اصفهان افزایش و به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات تكمیل شود می توانند در آموزش و پیشگیری از تصادفات مفید و موثر باشند.
وی با اشاره به اینكه اكنون 40 پایگاه امداد و نجات جاده ای در استان با یكهزار و 210 نیروی نجاتگر داوطلب در سه شیفت به خدمات رسانی می پردازند، گفت: این در حالی است كه تنها 22 پایگاه به خودروی نجات مجهز است.
محمدی به نیاز هلال احمر استان به افزایش تعداد پایگاه ها تا 52 باب اشاره ئ اضافه كرد : در صورت تخصیص اعتبار و تجهیزات لازم، امدادگران این جمعیت می توانند در حداقل زمان استاندارد به صحنه حادثه برسند و از تلفات تصادفات جاده ای بكاهند.
وی تصریح كرد : متاسفانه هلال احمر به دلیل كمبودهای اعتباری از یك سو و مشكلات برای تصرف زمین، در بسیاری از محورهای كویری استان پایگاه ندارد.
رییس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان خاطرنشان كرد: همچنین نیروهای آموزش دیده و داوطلب این جمعیت می توانند در ارائه آموزش ها از دوره پیش دبستانی به بعد به عنوان تاثیرگزارترین زمان اقدام كننند.
وی آنتن دهی ضعیف تلفن همراه به واسطه وجود نقاط كور متعدد در جاده های كویری را نیز از جمله مشكلات این مسیرها برشمرد كه می تواند در پیشگیری از بروز سانحه های جاده ای و امداد رسانی مفید و موثر باشد.
محمدی تداخلات خطی سه شماره تلفن های اضطراری 110، 115 و 112 را از دیگر موارد قابل رسیدگی از سوی مخابرات برشمرد و گفت: این در حالی است كه بارها این موارد به متولیان امر هشدار داده شده ولی پیگیری لازم تاكنون صورت نگرفته است.
وی به كویرهایی پرتردد استان مانند كویر مرنجاب، ریگ جن و خور و بیابانك اشاره كرد كه جاده های ایمن و تعریف شده ندارند و در مسیر آنها بسیاری از شركت های استحصال نمك و شن وجود دارند كه می تواند عامل بروز سانحه های جاده ای باشد.
** طرح جامع كاهش تصادفات نیازمند اعتبار است
رییس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: طرح جامع كاهش تصادفات و ایمنی و امداد جادهای استان اصفهان سه سال پیش تدوین و تهیه شده ولی همچنان منتظر تامین اعتبار است.
محمدی یادآور شد: این طرح در حوزه بازتوانی و بازسازی است كه بخشی از اقدامات آن مدیریتی بوده كه انجام شده است ولی اجرای مابقی آن نیازمند اعتبارات تخصیصی لازم است.
وی هدف از اجرای این طرح را كاهش تصادفات جادهای و كاهش مدت زمان حضور نیروهای امدادی در محلهای وقوع حوادث ذكر كرد و گفت: این طرح با مشاركت اداره كل حمل و نقل و پایانهها، پلیس راهور و اداره راه استان اصفهان تهیه شده است.
**كمبود زیرساخت های ارتباطی ریلی و هوایی، تصادفات جاده ای را افزایش داد
كارشناس ایمنی و ترافیك اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان گفت: یكی از عوامل مهم افزایش تصادفات جاده ای و به ویژه واژگونی خودروها، كمبود زیرساخت های ریلی برای استفاده از قطار و هوایی است كه موجب گرایش مردم به سمت تردد جاده ای شده است.
معید ذهبیون در این میزگرد ایرنا بیان كرد : به این دلیل میزان كشته های جاده ای ما در مقایسه با كشورهای پیشرفته مانند آلمان به علت زیرساخت های كامل ارتباطی بسیار بالاتر است.
وی با بیان اینكه اداره كل راهداری مسوول ایمن سازی راه هاست، گفت: این در حالی است كه در بسیاری از موارد راه هایی كه توسط راه و شهرسازی برای بحث ایمنی و استاندارد به راهداری واگذار می شود دارای فقدان تجهیزات ایمنی لازم مانند تابلو، علایم، گارد، نیوجرسی، شیب شیروانی و دیگر تجهیزات است.
كارشناس ایمنی و ترافیك اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان، همچنین با اشاره به دسته بندی سطح سرویس جاده ها به A،E، B و F براساس میزان خدمات رسانی به رانندگان گفت: هرچه میزان خدمات در جاده ها افت كند میزان تصادفات زیاد می شود.
**آموزش و پرورش، آموزش ایمنی را در قالب كتاب درسی ارائه دهد
ذهبیون با تاكید بر ارائه آموزش رفتارهای ترافیكی در مدارس گفت: آموزش و پرورش به عنوان عظیم ترین دستگاه تعلیم و تربیت در كشور باید آموزش ایمنی را در قالب كتاب درسی در مدارس به دانش آموزان ارائه دهد.
وی اظهارداشت: در این راستا افراد از همان سنین مستعد می توانند مقررات راهنمایی و رانندگی را فرا بگیرند و این آموزش ها در وجود آنها نهادینه شود.
كارشناس ایمنی و ترافیك اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان اضافه كرد : اگر برای آموزش های ترافیكی دیر وارد عمل شویم تغییر یك رفتار بسیار سخت خواهد بود.
وی رعایت سرعت مجاز و خودداری از سبقت غیرمجاز، بستن كمربند ایمنی، رعایت زمان استاندارد استراحت و توقف (هر 2 ساعت به مدت 10 دقیقه) و موارد ایمنی دیگر را از موارد ضروری در زمان رانندگی در جاده ها برشمرد.
** میزان تصادفات از 16 هزار به 19 هزار نفر می رسد
ذهبیون با اشاره به پیش بینی كمیسیون ایمنی راه های كشور مبنی بر افزایش آمار تصادفات جاده ای از 16 هزار مورد به 19 هزار مورد در سال 1406 گفت: باید از هم اكنون با شیوه های آموزش و تاكید بر اجرا و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از افزایش آمار تصادفات جلوگیری شود.
وی یادآور شد: این كمیسیون همچنین پیش بینی كرده است كه تعداد خودروها از 31 میلیون خودرو در شرایط حاضر به 83 میلیون دستگاه در سال 1406 خواهد رسید.
كارشناس ایمنی و ترافیك اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان افزود: بر این اساس باید به اقداماتی كه در حد توان هر دستگاهی است و نیازمند بودجه و اعتبار نیست، بپردازند.
وی ورود سازمان های بیمه گر را برای احداث و اصلاح زیرساخت های ارتباطی و راه ها بسیار مهم، موثر و به صرفه اعلام كرد و گفت: با توجه به اینكه هزینه هر تصادف در ابعاد آسیب های اقتصادی، اجتماعی، روانی و ... آن 1،7 میلیارد تومان و تنها در بخش خسارتی 450 میلیون ریال برآورد شده است ورود سازمان های بیمه گر می تواند بسیار مهم و به صرفه باشد.
كارشناسان معتقدند كه واژگونی خودرو در محورهای كویری ایران یكی از چالشهای اساسی كشور است كه برنامه ریزان مربوط كشور باید نیست به حل این معضل فراگیر تدابیر ویژه ای اتخاذ كنند.
6994/6026/
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰
اصفهان- ایرنا - حوادث ترافیكی و به ویژه واژگونی خودرو در صدر پرشمارترین سوانح منجر به فوت در جاده های كشور به ویژه كویری و حاشیه ای قرار دارد كه برآیند تكرار این معضل فراگیر به اعتقاد كارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا اصفهان، نبود برنامه ریزی اصولی و راهكار علمی، عملی و فرهنگ سازی است.