به گزارش ايرنا، بيم آن مي رود كه معضل ترافيك در شهر ياسوج و گسترش روزافزون آن به يك بحران اجتماعي با ابعاد گوناگون تبديل شود.
روزانه افراد مختلفي از قشرهاي متفاوت درگير اين معضل مي شوند و علاوه بر هدر رفتن ساعت ها از وقت مردم ، آسيب هاي روحي ، رواني و رفتاري فراواني بر جاي مي گذارد كه براحتي در جاي جاي شهر ياسوح قابل ديدن است.
اگرچه جمعيت ياسوج به عنوان مركز استان و بدليل پديده مهاجرت و حاشيه نشيني بشدت در حال افزايش است اما يك بررسي ساده نشان مي دهد سطح خيابان هاي اين شهر ديگر گنجايش ورود خودروهاي جديد را ندارد و حتي خودروهاي موجود بيش از ظرفيت فعلي معابر شهر است.
همين افزايش سرسام آور تعداد خودرو و كوچك بودن عرض خيابان هاي شهر كارشناسان امور شهري بر سر دوراهي قرار داده كه آيا اين شهر نياز به زيرساخت هاي ترافيكي جديد دارد و يا نه ،زيرساخت فعلي كفاف انتقال ترافيك كنوني را دارد اما بايد فرهنگ ترافيكي شهروندان را اصلاح كرد.
برخي كارشناسان و متوليان امور شهري ، توسعه زيرساخت هاي سخت افزاري از جمله ساختن پل، توسعه معابر درون شهري، عريض كردن خيابان ها و ساخت روگذر به همراه تقويت برخي رويكردهاي امنيتي و پليسي را راهكار كاهش گره هاي ترافيكي در سطح شهر ياسوج ذكر مي كنند.
** توسعه زيرساخت هاي سخت افزاري راهبرد يا خطا
بايد ديد كه آيا چنين راهبردي در شرايط كنوني و با توجه به تجربه هاي تلخ برخي كلان شهرها كه با وجود هزينه هاي هنگفت در ايجاد زيرساخت هاي سخت افزاري و ساختن پل ، تونل و زيرگذرهاي طويل ، گرهي از مشكلات ترافيكي را باز كرده است.
راهبردي كه معاون عمراني استاندار كهگيلويه وبويراحمد نيز آن را توصيه نمي كند و خواستار آن شده كه نبايد اين تجربه تلخ كلان شهرها در شهرهاي كوچك و در حال توسعه از جمله ياسوج تكرار شود.
عزيز فيلي مي گويد: افزايش معابر شهري و ساير فرآيندهاي مربوط به زيرساخت هاي ترافيكي از جمله ساخت پل، زيرگذر يا روگذرها و عريض كردن خيابان ها در كلان شهرها يك خطاي راهبردي مديريت شهري بوده و نبايد در شهرهاي كوچك تكرار شود.
وي معتقد است كه نبايد اشتباهات گذشته در اين راستا دوباره در شهرهاي كوچك و در حال توسعه رخ دهد.اگر اين راهبرد صحيح بوده چرا مشكلات ترافيكي كلان شهري چون تهران برطرف نشده است.
فيلي با بيان اينكه شرايط موجود و گره هاي ترافيكي در كلان شهرها بيانگر شكست مدل توسعه سخت افزاري در مديريت شهري بوده است ،گفت: رويكرد اداره شهرها بايد بسوي انسان محوري تغيير كند.
** توسعه فرهنگ ترافيكي مناسب ترين راهبرد
معاون عمراني استاندار كهگيلويه وبويراحمد همچنين بر توسعه و تقويت فرهنگ ترافيكي به جاي كارهاي سخت افزاري در راستاي كاهش معضل ترافيك تاكيد مي كند.
فيلي يادآور شد: راهبرد توسعه سخت افزاري شهرها به جاي آنكه گره ترافيك را باز كند منجر به ايجاد جذابيت هاي ترافيكي جديد و افزايش ناوگان حمل و نقل و به دنبال آن آلودگي ها و چالش هاي زيست محيطي مي شود.
وي ادامه داد كه هم اينك نيز تاكيد وزارت كشور و ساير متوليان امر در حوزه حمل و نقل و ترافيك كشور بر آنست كه مدل هاي ترافيكي در شهرها و استان هايي كه هنوز دچار چالش ها و مشكلات شهري ، ترافيكي، زيست محيطي و آلودگي هاي صوتي نشده اند بايد متناسب با شرايط بومي و منطقه اي اجرا شوند.
فيلي يكي از اصول اساسي در مسايل مربوط به مبلمان شهري و ساخت شهرها را تهيه طرح هاي جامع و تفضيلي دانست و گفت: هر گونه فعاليت عمراني و خدماتي در سطح شهرها بايد در قالب و متناسب با اين طرح ها و در روستاها نيز بر اساس طرح هادي انجام شود.
او مي گويد يكي از اولويت هاي مهم در سطح استان نيز تاكيد بر روي مسايل نرم افزاري و افزايش سطح فرهنگ و آگاه بخشي مردم در اين راستا است كه البته نبايد از نقش ممتاز رسانه ها نيز غافل شد.
شهر توريستي و مهاجر پذير ياسوج در حالي با مشكل گره ترافيكي به دليل برخوردار نبودن از زيرساخت ها و هجوم بي رويه مهاجرت در سال هاي اخير مواجه شده است كه تاكنون بيشترين توجه مسئولان و متوليان امر در اين شهر بر روي مسايل سخت افزاري و از جمله ساخت پل ها و عريض كردن خيابان ها بوده است.
** هجوم روستائيان به شهرها
برخي كارشناسان يكي از مهمترين عوامل در ايجاد معضلات و مشكلات فرهنگي و اجتماعي در شهرها به ويژه معضل ترافيك را نيز ناشي از مهاجرت بي رويه روستائيان به مناطق شهري مثل ياسوج مي دانند.
مديركل دفتر امور روستايي استانداري كهگيلويه وبويراحمد در همين زمينه مي گويد بروز مشكلات و معضلات فرهنگي و اجتماعي در شهر ياسوج را بايد در افزايش مهاجرت روستائيان ، كم توجهيها و توزيع ناعادلانه منابع در روستاها جست و جو كرد.
سيد خدادوست موسوي اظهار داشت: نرخ مهاجرت از روستاهاي اين استان به سوي شهرهاي به ويژه ياسوج رو به افزايش و نگران كننده است.
موسوي گفت: به جاي صرف هزينههاي هنگفت براي ساماندهي مكانهاي حاشيهاي بايد سرمايه گذاري را بر روي توسعه پايدار روستاها متمركز كرد.
** اجراي طرح هاي عمران شهري
شهر ياسوج كه به نظر مي رسد بدون جمعيت مناطق حاشيه نشين ،جمعيتي افزون بر 130 هزار نفر را در خود جاي داده همچنان با سيل جمعيت مهاجر، وجود مناطق حاشيه اي پرجمعيت ، وضعيت خاص توپوگرافي، ضعف فرهنگ ترافيكي و نبود زيرساخت هاي لازم در حوزه مديريت شهري دست و پنجه نرم مي كند.
از سوي ديگر زيرساخت هاي موجود و انتظارات شهروندان به هيچ وجه متناسب با رشد و توسعه شهري پيش نرفته و اين تعارض آشكار سالهاست كه شهروندان بويژه مهمانان و گردشگران اين شهر را آزار مي دهد.
اما در كنار اين چالش ها برخي تدابير و برنامه ريزي ها و وجود طرح هاي عمران شهري در دستور كار مسئولان و متوليان امر قرار گرفته كه تكميل و اجراي به موقع آنها مي تواند تا حد قابل ملاحظه اي در كاهش معضل ترافيك شهر موثر واقع شود.
اعضاي شوراي شهر و شهرداري ياسوج براي خروج شهر از وضعيت موجود و رفع معضل ترافيكي شهر اقدام به اجرا و طراحي برخي طرح هاي عمراني و زيرساختي هر چند در كوتاه مدت كرده اند.
آنان معتقدند كه بهره برداري و تكميل طرح هاي عمران شهري در حال اجرا مي تواند تا حدود زيادي مشكلات و معضلات ترافيكي شهر را كاهش دهد.
سند تدوين طرح ترافيكي و حمل و نقل شهر ياسوج كه هم اينك در حال نهايي شدن است يكي از اقدام هاي مناسب براي ساماندهي و خروج از بن بست ترافيكي در ياسوج است.
در طرح جامع ترافيك شهري ساماندهي ايستگاه هاي اتوبوس، تاكسي و ساماندهي حمل و نقل عمومي شهر و همچنين پارك سوارها و پايانه برون شهري به صورت ويژه ديده شده است.
امكان سنجي تقاطع هاي غير همسطح و اصلاح هندسي ميادين ، شناسايي و رفع نقاط حادثه خيز از ديگر مزاياي مهم اين طرح است.
وجود برخي طرح هاي عمران شهري و تعريض و ساماندهي خيابان ها، معابر و ميادين جديد به ويژه در مناطق حاشيه اي شهر ياسوج از ديگر اقدام هاي مهم و ارزنده براي ساماندهي و كمك براي حل معضل ترافيكي شهر ياسوج است.
تعريض خيابان جمهوري، اجراي و تكميل پل هاي سوم و چهارم بشار، چندين پارك شهري در حال اجرا ، اتصال و ساماندهي تقاطع غير هم سطح در حاشيه شهر ، خروج و ساماندهي عمده فروشان و ساماندهي جمعه بازار ياسوج از جمله طرح ها و برنامه ريزي هاي مديريت شهري ياسوج براي خروج از بن بست ترافيكي است.
شهردار ياسوج در همين زمينه به خبرنگار ايرنا مي گويد بدون شك وضعيت ترافيكي امروزه از جمله معضلات شهر ياسوج است.
نستهن مقدم مي گويد: ترافيك شهري ياسوج در مواقع اضطراري و قفل شدن شهر با افتتاح پل سوم و در آينده نزديك پل چهارم ياسوج از تنگنا خارج خواهد شد.
وي تصريح كرد: نگاه ويژه شوراي پنجم و شهرداري ياسوج به بخش عمراني و زيرساخت ها بوده كه در حدود 14 ماه گذشته اقدام هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته است.
مقدم با بيان اينكه بيشترين عملكرد شهرداري ياسوج در سال گذشته به طرح هاي مواصلاتي اختصاص داشت، افزود: محور مواصلاتي 45 متري بن سنجان، شرف آباد ، دولت آباد و زيرتل و اتصال آن به پل سوم بشار كه 27 سال پيش تصويب شده بود تاكنون اجرايي نشده است.
وي يادآور شد: 5 فروردين سال جاري كلنگ زني اين محور مواصلاتي انجام شد و در اين بازه زماني كوتاه مدت حدود 50 درصد از مسير با تعامل و همكاري مردم و شوراي شهر بازگشايي شد.
وي عنوان كرد: ساخت اين معبر 5 كيلومتري كه بزرگترين خيابان شهر ياسوج است 350 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
شهردار ياسوج گفت كه با بهره برداري كامل اين طرح ، بخشي از بار ترافيك شهري از مركز شهر به جنوب ياسوج انتقال داده خواهد شد.
وي با اشاره به طرح جامع ترافيك شهري ياسوج اظهار داشت: مطالعات اين طرح انجام شده و اين قابليت را دارد كه تا بيست سال آينده مشكلات ترافيكي شهر ياسوج را برطرف كند.
مقدم با بيان اينكه از برقي شدن پل هاي در حال ساخت در سطح شهر ياسوج خبر داد و گفت: با بهره برداري از طرح 20 متري شهرك جوشكاران كه به پل مختار متصل مي شود در يك ماه آينده ، بار ترافيكي شهر ياسوج كاهش چشمگيري خواهد يافت.
وي ادامه داد: معبر شهرك جوشكاران با عرض 20 متر و به طول 700 متر با اتصال شهرك جوشكاران و شرف آباد به كمربندي امامزاده مختار (ع) تاثير مهمي در كم كردن بار ترافيك و توسعه متوازن شهر ياسوج خواهد داشت.
مقدم با اشاره به بهره برداري از طرح روشنايي پارك جنگلي ياسوج در ابتداي سال جاري عنوان كرد: اين مكان با ايجاد روشنايي به جايگاه امني براي شهروندان تبديل شده است.
وي ابراز داشت كه پل چهارم بشار ياسوج هم اينك با پيشرفت فيزيكي بالاي 80 درصد روند مطلوبي را طي مي كند و ظرف يك سال گذشته با وجود محدوديت هاي مالي بيش از 60درصد پيشرفت داشت.
وي عنوان كرد: تيرهاي بتني پل چهارم بشار اجرا شده كه ورودي و خروجي بلوار رجا را در بر گرفته و در آينده نزديك كلنگ زني مي شود.
وي تصريح كرد: از ويژگي هاي مهم پل چهارم بشار دسترسي آسان به بيمارستان امام سجاد (ع) و روان سازي ترافيك خواهد بود.
مقدم ادامه داد كه شهر ياسوج به عنوان پيشاني استان و شاخص هاي مهاجر پذيربودن آن نيازمند ايجاد طرح هاي زيربنايي و زيرساختي است.
وي گفت كه شرايط خاص توپوگرافي، وجود رودخانه هاي فصلي ، مهاجرت هاي بي رويه در حاشيه شهر و برخي معضلات ترافيكي و همچنين ساخت و سازهاي غيرمجاز از جمله مشكلات ساختاري در حوزه مديريت شهري ياسوج است.
شهردار ياسوج همچنين آغاز عمليات ساخت فاز دوم پل سوم بشار ياسوج را با همكاري و تاكيد استاندار كهگيلويه وبويراحمد يادآور شد و گفت: افزون بر 110ميليارد ريال براي ساخت اين فاز از پل سوم تخصيص يافته است.
وي تصريح كرد: براي بهره برداري از فاز نخست اين طرح نيز اعتباري افزون بر 200 ميليارد ريال هزينه شد.
مقدم اضافه كرد: عمليات اجرايي اتصال پل چهارم به منطقه سروك و نجف آباد با اعتبار 180 ميليارد ريال نيز آغاز شده است.
3016/1662
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
ياسوج- ايرنا- معضل نفس گير ترافيك در شهر در حال رشد ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد در حال تبديل شدن به پديده اي ضد بهره وري، نشاط و سلامت جامعه است به گونه اي كه بكار بردن جمله «پايتخت طبيعت ايران» براي شهر ياسوج كم كم سنگين مي شود.