رشت - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان از اجراي عمليات آبخيزداري در 19 حوضه استان با اعتباري بالغ بر 20 ميليارد تومان خبر داد.

گزارش روز دوشنبه روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان به ايرنا حاكيست؛ محسن يوسف پور با بيان اين مطلب اظهار داشت: با عنايت رهبري نسبت به مقوله آبخيزداري و اختصاص 200 ميليون يورو از محل صندوق توسعه ملي به اين امر در سال جاري، گيلان سهم خوبي از اين اعتبار دارد.
وي با بيان اينكه پروژه هاي آبخيزداري استان با جديت دنبال مي شود، تصريح كرد: در حال حاضر جزو استان هاي پيشرو با پيشرفت فيزيكي 70 درصدي طرح ها هستيم.
يوسف پور با بيان اينكه آبخيزداري به ما كمك مي كند تا از نعمت الهي باران بهره مند و از مصائب و مشكلاتي همچون سيل و زمين لغزش دور شويم، گفت: طرح هاي آبخيزداري در سرشاخه هاي بالادست اجرا مي شود تا بتوانيم پوشش گياهي را تقويت كنيم و مانع از حركت سريع آب به پايين دست و به خطر افتادن جان و مال مردم شويم.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان، از اجراي عمليات آبخيزداري در 19 حوضه با اعتباري بالغ بر 20 ميليارد تومان خبر داد و يادآور شد: آبخيزداري از طريق عمليات مكانيكي مانند احداث سازه هاي مهندسي شامل سدها و بندهاي گابيوني در مسير آبراهه ها سرعت آب را تنظيم مي كند همچنين عمليات بيولوژيكي در بالادست مانند بذرپاشي و كپه كاري در مرتع و نهال كاري در جنگل صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه انباشت رسوبات درياچه سدها را تهديد مي كند، گفت: آبخيزداري با اجراي پروژه هاي عملياتي خود مي تواند از توليد و انتقال رسوب به درياچه سدها جلوگيري و موجب افزايش عمر مفيد سدها و در نهايت تامين منابع آبي مطمئن شود.
يوسف پور با اشاره به اجراي دو پروژه آبخيزداري در حوضه هاي آبخيز زندانه و ميانرود شهرستان رضوانشهر خاطرنشان كرد: كنترل سيل و رسوب، حفاظت خاك و جلوگيري از فرسايش و تقويت پوشش گياهي از جمله مهمترين اهداف اجراي پروژه هاي آبخيزداري در دو حوضه يادشده است.
وي با بيان اينكه گيلان دو سد مهم در دست احداث در رضوانشهر و رودسر دارد، افزود: اجراي پروژه هاي آبخيزداري در اين دو شهرستان به منظور جلوگيري از فرسايش خاك و كنترل رسوب از اولويت هاي معاونت آبخيزداري اين اداره كل بوده و در اين راستا چهار پروژه آبخيزداري در زيرحوضه هاي لسبو و كاكرود در شهرستان رودسر و ميانرود و زندانه در شهرستان رضوانشهر تعريف شده و در حال اجراست.
رودسر در 75 كيلومتري شرق مركز گيلان و رضوانشهر در 70 كيلومتري غرب مركز استان واقع است.
گيلان بالغ بر يك ميليون و 200 هزار هكتار مساحت دارد كه از اين ميزان حدود يك ميليون و 17 هزار هكتار (70 درصد) اراضي ملي است؛ 565 هزار هكتار از اراضي ملي استان را جنگل هاي با ارزش هيركاني تشكيل مي دهد و حدود 224 هزار هكتار مرتع ييلاقي در بالادست داريم؛ اراضي ساحلي و بخشي از اراضي فاقد پوشش گياهي نيز جزو اراضي ملي محسوب مي شود.
7296/2007/