تهران - ایرنا - رسانه های افغانستان به نقل از منابع نزدیك به گروه طالبان از حضور « ملا عبدالغنی برادر » به عنوان یكی از موسسان این گروه در دفتر قطر خبر دادند و رسانه ها دلیل حضور او را با احتمال مشاركت وی در گفت و گو های صلح مرتبط می دانند.

به گزارش ایرنا ، حضور ملا عبدالغنی برادر در دفتر قطر می تواند ابعاد مذاكرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان را وارد مرحله ای تازه كند، زیرا شایع است كه پیش از آن كه او توسط نیروهای امینتی پاكسنان در سال 2010 میلادی در شهر كراچی پاكستان دستگیر شود، نشانه هایی از تمایل برای ورود به مذاكره را داشته است.
برادر به عنوان معاون «ملا محمد عمر » ، رهبر نخست گروه طالبان شناخته می شد و او در زمان حاكمیت طالبان بر كابل سمت معاون وزیر دفاع امارت اسلامی طالبان را داشت و از وی در كنار ملا عمر به عنوان یكی از بنیانگذاران طالبان یاد می شود.
خبرگزاری صدای افغان موسوم به «آوا» در مطلبی كه در این ارتباط منتشر كرد، نوشته است در یك اقدام تازه، منابع نزدیك به گروه طالبان تأیید می‌كنند كه ملاعبدالغنی برادر، یكی از رهبران این گروه و حامی مذاكرات صلح با حكومت كه به همین دلیل توسط نظامیان پاكستانی زندانی شد، به قطر رفته است.
برادر، دو ماه پیش با فاصله ای اندك از نخستین سفر دوره ای « زلمی خلیل زاد » مامور ویژه وزارت خارجه آمریكا برای پیگیری روند مذاكرات صلح افغانستان به منطقه از زندان های پاكستان آزاد شد.
آوا به نقل از منابع خود ادامه می دهد كه این عضو گروه طالبان با پا در میانی خلیل‌زاد از زندان پاكستان آزاد شده تا روند گفت‌ و گوهای صلح را در افغانستان تسهیل كند.
اما منابع خبری به شبكه طلوع‌ نیوز افغانستان گفته‌اند كه تاكنون درمورد چگونگی حضور ملا برادر در جمع هیات سیاسی طالبان در دفتر قطر توافق نهایی نشده است ولی در آینده نزدیك اعضای این گروه در این‌باره تصمیم خواهند گرفت.
در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان ، نقش ملا برادر را در گفت‌ و گوهای صلح بسیار مهم خوانده و از طالبان خواسته است كه هیأت مذاكره كننده خود را با حكومت افغانستان مشخص بسازند كه البته این درخواست در حالی مطرح می شود كه طالبان هنوز هیچ تغییر در مواضع قبلی خود مبنی بر عدم مذاكره با دولت افغانستان ایجاد نكرده است.
آوار به نقل از «سید احسان طاهری» سخنگوی شورای عالی صلح نوشته كه «نقش ملا برادر به مراتب مهم است و آرزو داریم كه بزودی چنین نقشی را بازی كند كه اعتمادسازی در سطح رهبریشان به وجود بیاید و بزودی هیأت مذاكره ‌كننده خود را انتخاب كنند.»
احتمال حضور ملا عبدالغنی برادر در تركیب تیم تصمیم‌گیرنده طالبان برای گفت‌ وگوهای صلح، خوش‌بینی‌های را در میان اعضای مجلس نمایند‌گان افغانستان ایجاد كرده است .
«غلام فاروق مجروح» از جمله نمایندگان مجلس است كه این خوش بینی را نشان داده و گفته است: « چون ملا برادر، در زمان طالبان هم یكی از شخصیت‌های تأثیرگذار بود و حالا كه هم صلاحیت گفت‌وگوها و نمایند‌گی از طالبان را دارد ، می‌تواند كه تاثیرگذار مثبت داشته باشد».
اما هستند كسانی مانند سخنگوی رئیس اجرایی دولت وحدت ملی كه تاثیر نقش افراد را در روند صلح بسیار مهم نمی‌دانند و تغییر در روند صلح را نیازمند تغییر در سیاست‌های پاكستان می‌داند.
«مجیب رحیمی» گفته كه «آزاد شدن یك شخص یا بازداشت شخصی دیگر نمی تواند این روند را تغییر بدهد، من باور ندارم كه تغییر در روند صلح بدون تغییر در سیاست‌های پاكستان ممكن باشد.»
افكار عمومی در افغانستان بر اساس همزمانی رخدادها این گونه شكل گرفته است كه هر وقت رهبران گروه طالبان پیش از تمایل آمریكا یا پاكستان به سمت صلح حركت كرده اند به نوعی از صحنه حذف شده اند .
ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان بعد از ملا عمر زمانی توسط پهپادهای آمریكایی در خاك پاكستان هدف قرار گرفت كه شایع است از ایران باز می گشت و در آن سفر از تمایل خود برای پیوستن به مذاكرات صلح با دولت افغانستان سخن گفته بود.
ملا برادر هم به عنوان چهره ای شناخته می شود كه بعد از ملا عمر به مذاكره تمایل داشت اما بعد از سال ها حضور در پاكستان ، به خاطر تمایل نابهنگام از سوی ماموران پاكستان دستگیر و روانه زندان شد و پس از هشت سال حال كه آمریكا برای پیش برد راهبردش در جنوب آسیا و پوشاندن شكست سیاست هایش به صلح طالبان نیاز دارد ، او ار آزاد می خواهد.
آساق*1104*