مسكو - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واكنش به امضا شدن قرارداد فروش پهپادهای تهاجمی تركیه به اوكراین، كی یف را درگیر جنگ داخلی توصیف كرد و به صورت غیر مستقیم تركیه را از چنین اقداماتی برحذر داشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیك، ماریا زاخارووا افزود: همكاری دوجانبه نظامی - فنی حق طبیعی كشورهای مستقل است اما در اوكراین ما شاهد بحران داخلی مسلحانه هستیم كه در واقع یك جنگ داخلی محسوب می شود.
وی ادامه داد: بحران داخلی در اوكراین ابعاد بین المللی پیدا كرده است چرا كه بسیاری از كشورها و سازمان های بین المللی به واسطه ای برای حل و فصل بحران تبدیل شده اند.
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه، فروش سلاح به كی یف نباید تبدیل به عاملی برای تشدید بحران داخلی در اوكراین تبدیل شود.
گفتنی است، پترو پروشنكو رئیس جمهوری اوكراین روز شنبه در حساب كاربری خود در فیس بوك بدون قید تعداد و ارزش پهپادهایی كه از تركیه خریداری می كند، خاطرنشان كرد: همان گونه كه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه توافق شد، قرارداد خرید پهپادهای تهاجمی از نوع Bayraktar TB2 با این كشور امضا شد.
وی افزود: این پهپادها به فناوری های پیشرفته مجهز شده اند و می توانند موشك هایی برای نابودی نفربرهای زرهی و زیرساخت های مختلف و نیز اهداف دریایی حمل كنند.
رئیس جمهوری اوكراین در ادامه نوشت: این قرارداد را شركت «اوكراسپتس اكسپرت» زیرمجموعه شركت دولتی تسلیحاتی «اوكرآبارون پروم» با شركت تركیه ای «بایكار ماكینا» در چارچوب توسعه همكاری های فنی - نظامی میان اوكراین و تركیه امضا كرده است.
اوكراین با تركیه همكاری نزدیك دارد و دو كشور در عرصه های مختلف همكاریهای خود را توسعه می دهند.
تركیه از مخالفان الحاق كریمه به روسیه است و آنكارا این شبه جزیره را همچنان بخشی از قلمرو اوكراین می داند.
همسایه ایران در شمال غرب كشورمان، روابط تنگاتنگی نیز با روسیه دارد و از جمله شركای اصلی روسیه در حوزه اقتصادی است ضمن اینكه با مسكو و تهران ائتلاف سه جانبه ای برای حل و فصل بحران سوریه ایجاد كرده است كه به روند صلح آستانه مشهور است؛ ائتلافی كه به گواه كارشناسان موفقترین نمونه همكاری بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه از آغاز جنگ هشت ساله تا امروز به حساب می آید.
اروپام ** 1346 **