تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

همدان- ایرنا- روزنامه همدان پیام در گزارشی با عنوان «اتاق همدان به هم ریخت» به بررسی استعفای دسته جمعی اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی همدان پرداخته است.

در این مطلب كه به قلم «سمانه جهانگیری عرش» منتشر شد، آمده است: هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان همدان در اعتراض به عملكرد رئیس اتاق بازرگانی استعفا دادند؛ این مهمترین خبر مربوط به اتاق بازرگانی استان همدان بود كه پس از برگزاری همایش تقدیر از پیشكسوتان اقتصاد در استان همدان و اهدای نشان اعتماد به آنان روز دوشنبه، جلب توجه كرد.
هشتمین دوره فعالیت اتاق بازرگانی همدان با انتخاب 15 عضو اصلی به عنوان هیات رئیسه و اعضای نمایندگان كه البته یك عضو از آنها همیشه غایب بود، چهار سال پیش آغاز به كار كرد و هم اینك كه سه ماه بیشتر به پایان این دور باقی نمانده است گویا اختلافات نهفته در بین اعضای آن باعث استعفای پنج نفر از اعضای هیات رئیسه شده است.
در هر حال آنچه مشخص است این است كه اعضای اتاق بازرگانی استان همدان در روزهایی پایانی، مباحث داغی را در بین اعضای خود تجربه می‌كند به طوری كه هیأت رئیسه اتاق منهای علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی از سمت خود استعفا داده و هم اینك اعضای دیگری به جای آنها انتخاب شده‌اند.
گفته می‌شود تعدادی از اعضای هیأت نمایندگان نیز استعفای خود را ارائه دادند و برخی نیز به زودی استعفا خواهند داد.
بنا بر صحبت هایی كه با برخی از اعضای هیأت رئیسه این اتاق داشتیم آنها نبود شفافیت مالی در اتاق بازرگانی و رعایت نكردن آیین‌نامه‌ها و وعده‌های اولیه در اداره اتاق بازرگانی را دلیل اصلی استعفای خود اعلام كردند.
همچنین افراد مستعفی اعلام كرده‌اند رئیس اتاق بازرگانی برای تصمیم‌گیری‌های خود دلیلی برای اخذ مصوبه از هیأت رئیسه نمی‌بیند و مانند یك بنگاه شخصی با مجموعه رفتار می‌كند.
بنا بر آنچه گزارش می‌شود، اعضای مستعفی در آخرین جلسه خود 29 مورد تخلف رئیس اتاق بازرگانی را متذكر می‌شوند و در نهایت با وجود پاسخ‌های غیر قابل قبولی كه می‌شنوند استعفای خود را اعلام می‌نمایند.
اعضای هیأت رئیسه نگرانی‌های خود را درباره پروژه‌های عمرانی ساختمان اتاق بازرگانی در بلوار مدنی و بلوار فرودگاه كه ارقام بالای مالی در آن چرخش دارد در جلسه خود بیان كردند.
همچنین آنان به حضور یك خانم در اتاق بازرگانی همدان اعتراض داشتند، آنها عنوان كرده‌اند كه ایزدی بدون رعایت مقررات و تصویب هیأت رئیسه، مسئولیت‌های دبیر اتاق را بر عهده گرفته است.

**یك خانم خط قرمز زبردست
در همین ارتباط حمیدرضا رهبر یكی از اعضای مستعفی اتاق بازرگانی استان همدان گفت: از همان ماه اول یعنی حدود 4 سال پیش كه انتخاب شدیم قول و قرارهایی را با آقای زبردست به عنوان رئیس كه خودمان ایشان را به همدان دعوت كرده‌ بودیم گذاشتیم اما متأسفانه وی نه تنها قول‌های داده شده را عملی نكرد بلكه علی‌رغم تمام تذاكراتِ آیین‌نامه‌ای برای اجرای ضوابط، به قانون تمكین نكرد.
وی ادامه داد: حركت‌های تك‌محوری و گاهی تحت تأثیر فرد یا افرادی مضر باعث شده است كه عملكرد اتاق بازرگانی منفی جلوه دهد.
وی با اشاره به اینكه به آقای زبردست تذكر دادیم كه وجود برخی افراد برای اتاق آفت است اظهار داشت: آقای زبردست در پاسخ به همه نقد اعضا گفت 'ایشان برای من خط قرمز است'.
وی در بیان نبود دبیر طی چند سال گذشته برای این اتاق نیز گفت: وظیفه رئیس این است كه یك نفر را به عنوان دبیر معرفی كند و سپس اعضا با آن موافقت نماید در حالی كه در این مدت افرادی از سوی آقای زبردست معرفی شد كه مورد قبول واقع گردید اما بعد از به كارگیری به دلیل اختلافاتی كه با آقای زبردست در خصوص شفافیت مالی داشت خودش كنار رفت در نهایت آقای زبردست با طرح این موضوع كه شما می‌خواهید خودتان نفری را به عنوان دبیر انتخاب كنید در این مدت دبیری را پیشنهاد نداد و خانم ایزدی را به كار گرفت كه البته این موضوع به دلیل آنكه نظر هیات رئیسه در آن اعمال نشده است غیرقانونی بوده و ما بارها به آن تذكر دادیم.
رهبر با اشاره به اینكه ما به امانتداری در خصوص منابع مالی اتاق بازرگانی حساس هستیم گفت: 19 دی‌ماه جلسه هیأت رئیسه تشكیل شد و در این جلسه انتقادها، تذكرات و حرف‌هایمان و نیز 29 مورد تخلفی كه بیشتر آن مربوط به مباحث مالی، مدیریتی و عملكردی بود را تذكر دادیم هر چند رئیس اتاق، قول اصلاح برخی موارد را داد ولی متأسفانه بعد از جلسه حرف‌هایش را تغییر داد.

** سفرهای خارجی رئیس فقط هدر رفت منابع است
عضو مستعفی اتاق بازرگانی همدان اظهار كرد: متأسفانه باید بگویم كه همه كارهای اتاق بازرگانی از جمله برگزاری همایش‌ها، سفرهای خارجی و دعوت از فعالان اقتصادی همه صرف هزینه‌های اضافی است كه هیچ بازخوردی نداشته و فعالان اقتصادی هیچ عایدی در این مدت از آن ندیده‌اند.
وی ادامه داد: رئیس اتاق با توجه به پیشینه سیاسی كه داشتند همه اقداماتشان سیاسی بوده و نگاهشان به حوزه مدیریتی از بالا به پایین است.
رهبر گفت: 3.5 سال است كه از 15 نفر عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی یك نفر دایم در غیبت است و در كانادا می‌باشد كه در این مدت درخواست دادیم برای ایشان جایگزین تعیین كنند اما ایشان حتی نفر علی‌البدل را هم به كار نگرفته و هم‌اینك كه ما استعفا دادیم احساس مسئولیت كرده و در عرض یك روز جانشینان ما را نیز تعیین كرده‌اند!
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینكه چرا حالا كه نزدیك به انتخابات دور نهم اتاق است اعتراض خود را چنین واضح اعلام داشتید گفت: كسانی كه استعفا دادند هیچ قصدی برای كاندیدا شدن در آینده ندارند كه شائبه انتخاباتی بودن این اعتراض پیش‌ آید مگر اینكه زبردست از استان همدان برود. اعتقاد دارم كه وی به درد توسعه همدان نمی‌خورد.
سكوت در برابر تخلف مصداق خود تخلف است
وی بیان كرد: معتقدم سكوت در برابر تخلف مصداق خود تخلف است چرا كه بودجه اتاق بازرگانی از طریق پول مردم و تجاری تأمین می‌شود كه در چنین بحران اقتصادی برای حمایت از تولید داخل بسیج شده‌اند و سه در هزارم مالیات پرداختی آنان به عنوان بودجه اتاق باید صرف توسعه اقتصادی استان شود در حالی كه این بودجه به طور كامل هدر می‌رود.
در همین ارتباط دیگر عضو مستعفی اتاق بازرگانی گفت: در جلسه‌ای كه با رئیس اتاق بازرگانی داشتیم مطالبی در خصوص 29 مورد تخلف ارائه دادیم كه متأسفامه ایشان یا پاسخ ندادند و یا اینكه مباحث را نیمه‌تمام رها كردند لذا تصمیم گرفتیم با توجه به اینكه صحبت‌ها و تصمیمات مان كارایی لازم را ندارد استعفا دهیم.
سیدمجید موسوی بیان كرد: وقتی می‌بینم نمی‌توانم اثرگذاری لازم را در اتاق داشته باشم و مانع كار هستم ترجیح می‌دهم استعفا دهم تا با بی‌پاسخ ماندن تذكرات به حق اعضا مواجه نشوم.
وی بیان كرد: طبق قانون باید به تخلفات رسیدگی شود اما آنچه مشخص است این است كه رئیس اتاق بازرگانی تمایلی به خرد جمعی و رفع نواقص كار ندارد.

**آقای زبردست پاسخگو نیست
نایب رئیس دوم مستعفی اتاق بازرگانی نیز با بیان اینكه آقای زبردست در مورد تخلف اتاق بازرگانی باید پاسخ دهد گفت: او با سیاسی جلوه دادن انتقادات می‌خواهد پاسخگویی كارهای خود نباشد.
منوچهر رضایی افزود: در مسائل گروهی برای پیشبرد امور باید بیشتر افراد هم‌رأی شود اما ما در اقلیت بودیم تا بالاخره برای همه افراد این مسائل روشن شد.
رضایی خاطرنشان كرد: اكثریت هیأت نمایندگان با معترضان موافق بودند اما در عمل با توجه به فضاسازی‌های سیاسی كه انجام شد در نهایت مسائل به رأی‌گیری نیانجامید.
نایب رئیس دوم مستعفی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینكه كشور غنا هیچ سنخیتی با استان همدان ندارد تصریح كرد: به كشور غنا پرواز مستقیم یا كشتیرانی مستقیم وجود ندارد و هیچ كالایی از همدان به این كشور و یا از غنا به همدان مبادله نمی‌شود.
وی با بیان اینكه بارها با هزینه اتاق بازرگانی تورهای متعددی به غنا اعزام شده و یا از آنجا به همدان دعوت شده‌اند ادامه داد: آقای زبردست بارها به همراه كارمندان اتاق به غنا سفر كرده است؛ اگر قرار بود مقامی از همدان به این كشور اعزام شود باید اعضای هیأت رئیسه یا فعال اقتصادی باشند.

**منابع اتاق بازرگانی چه می‌شود
خزانه‌دار مستعفی اتاق بازرگانی، نیز در گفتگو با فارس با بیان اینكه مشخص نیست هزینه‌های میلیونی در اتاق بازرگانی صرف چه می‌شود؟ گفت: با عملكرد آقای زبردست، در حق تولید در استان خیانت شد.
مؤمن‌علی خزایی در تشریح دلایل استعفای خود از هیأت رئیسه اتاق بازرگانی همدان اظهار كرد: افرادی كه در اتاق بازرگانی مسئولیت می‌گیرند باید از جنس فعالان اقتصادی باشند و نه بازنشستگان تا بتوانند درد مردم را درك كنند.
وی با بیان اینكه در اتاق بازرگانی همدان تنها پول خرج می‌شود افزود: بارها خواهان روشن شدن هزینه‌ها شدم تا مشخص شود منابع اتاق در چه محلی هزینه می‌شود؟
خزانه‌دار مستعفی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینكه در هفته دوبار شارژ مالی برای آقای زبردست در نظر گرفته شده بود تصریح كرد: ایشان خودروی متعلق به اتاق بازرگانی را با خود به تهران می‌برد، راننده او را می‌رساند و با اتوبوس بازمی‌گشت و مجدداً برای انتقال ایشان به همدان راننده با اتوبوس به تهران مراجعه می‌كرد.
وی با بیان اینكه این اتفاق برای من صنعتگر درد داشت ادامه داد: شارژ دفتر تهران نیز توسط اتاق بازرگانی همدان تأمین می‌شد و اقدامات ایشان در نهایت به تهیه مقالات سیاسی منتهی می‌شد.
خزایی خاطرنشان كرد: رئیس اتاق ماهانه 7 میلیون تومان برای فردی كه به عنوان پیگیر امور بین‌الملل معرفی شده بود حقوق در نظر گرفته بود.
خزانه‌دار مستعفی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینكه آقای زبردست در هفته دو روز در اتاق بازرگانی حضور دارد افزود: ایشان بقیه روزهای هفته در تهران به دنبال كارهای شخصی خود است.

**افرادی می‌خواهند قاعده كار اتاق را به هم بزنند
در همین ارتباط علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی نیز در پاسخ به انتقادهای مطرح شده گفت: یكسری نكات به ذهن برخی از این دوستان رسیده بود كه آن را مطرح كردند و ما با كمك هیأت نمایندگان تصمیم‌گیری كردیم حرف‌هایی كه گفته شد را شنیدیم اما اعضای هیأت نمایندگان رأی لازم برای مثبت بودن انتقادهای مطرح شده را ندادند.
زبردست افزود: این افراد بیشتر قصد داشتند قاعده را به هم بریزند در حالی كه در كار اتاق بازرگانی احترام به نظر اكثریت اولویت است.
وی بیان كرد: نباید مسائل حاشیه‌ای و آنچه كه به درد عامه مردم نمی‌خورد و برای آن هیچ مدرك و سندی وجود ندارد به همین راحتی در رسانه‌ها مطرح و در ایامی كه به انتخابات نزدیك می‌شویم شایعاتی پیش بیاید كه ذهن فعالان اقتصادی را درگیر نماید. با وجود همه این حاشیه‌ها و استعفای جمعی كه آنها دادند جایگزین آنها را انتخاب كردم تا امور اتاق عقب نماند.
وی با اشاره به اینكه بنده مسئول اتاق بازرگانی و ریاست این دوره از اتاق را عهده‌دار هستم گفت: با توجه به اینكه برای انتخاب دبیر به توافق نرسیدیم از وظایف مدیریتی خود استفاده كرده و فردی را برای این 4 ماهِ حساسی كه به انتخابات نزدیك می‌شویم برگزیدم ایشان فقط انجام كارها را عهده‌دار شده‌اند.
/7526/2090