تهران – ايرنا - محققان دانشگاه ريورسايد كاليفرنيا چگونگي احساس دما توسط گياهان و تغيير فيزيولوژي بر اساس آن را شناسايي كردند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، تغيير دما فيزيولوژي گياهان را به روش هاي مختلف تحت تاثير قرار مي دهد و موجب تغيير زمان گل دهي، بازدهي محصول و مقاومت در برابر بيماري ها مي شود.
محققان با تجزيه و تحليل گياه رشادي كه نوعي شب بو است، به بررسي مسيرهاي ژنتيكي مود استفاده براي واكنش به تغيير دما پرداختند.
بررسي هاي انجام گرفته در آزمايشگاه نشان مي دهد اين گياه در فصل هاي مختلف در مقاطع زماني مختلف روز رشد مي كند. بر اساس تحقيقات قبلي گيرنده هاي نور موسوم به فيتوكروم در طول زمان فعاليت بيشتري دارند. به همين علت محققان عملكرد اين گيرنده هاي نور را زير نور قرمز و در ماي 21 و 27 درجه سانتيگراد مورد بررسي قرار دادند. در اين بررسي ها مشخص شد نوعي فيتوكروم موسوم به فيتوكروم B در تابستان در طول روز عملكردي مانند حسگر گرما دارد.
همچنين محققان كنترل كننده اصلي فرآيند حس دما در گياهان را شناسايي كردند. اين واحد كنترل كه HEMERA نام دارد در تمام گياهان وجود داشته و نحوه بر قراري ارتباط بين فرآيند حس دما و سيگنال دهي رشد گياهان را كنترل مي كند.
محققان در تلاشند تا جزئيات بيشتري را از نحوه تعامل فيتوكروم B و HEMERA براي واكنش به تغييرات دما به دست آورند و بتوانند مسيرهاي ژنتيكي مورد استفاده براي سيگنال دهي را به گونه اي دستكاري كنند كه امكان توليد محصولات پربازده را فراهم كند.گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Nature Communications منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440