ايلام- ايرنا – شب از نيمه گذشته و شدت درد پس از چند لحظه هوشياري تمام جانش را فرا گرفته، لحظه دهشتناك دست و پنجه نرم كردن با زندگي و بي تابي و بي قراري و سايه فرشته مهرباني كه بالاي سرت حضور مي يابد و ...

به گزارش خبرنگار ايرنا، همزمان با ميلاد فرخنده حضرت زينب (س) اسوه صبوري و دلسوزي و پرستاري و تيمارداري روز پرستار ناميده شده تا پاسداشتي باشد براي همه افرادي كه با تمام وجود در كسوت پرستاري در سخت ترين و بدترين لحظات درد تيماردار بيمارانند.
پرستاران اين فرشته هاي سفيدپوش و مهربان در تمامي ساعات شبانه روز با عشق و علاقه اي كه به كار خود دارند آلام بخش رنج بيماران هستند و همدلانه با همراهان بيمار تسلي بخش مي شوند.
شايد هر كس به نوعي رنج بيماري خود يا عزيزش را تحمل كرده باشد و سابقه حضور در بيمارستان و بستري شدن را سپري كرده و شاهد تلاش بي وقفه پرستاران و بهياران در لحظات مختلف شبانه روز بوده باشد كه اين امر نشان از سختي كار اين عزيزان دارد.
شب كه همه آسوده خاطر در بستر خفته اند، افرادي هستند كه در كسوت پرستاري گاهي وقت ها تا صبح بر بالين بيماران بيدار مي مانند تا لذت حيات را و شيريني لبخند بر چهره همراه بيماران را شاهد باشند.
روز پرستار، روزي براي تجليل از اسوه هاي صبر و گذشت كه با همه وجود از جان و آرامش خود مايه مي گذارند و با فعاليت در اين شغل در سخت ترين لحظات زندگي آرامش بخش جان افراد مي شوند.
بي گمان فارغ از تاثير دارو درمان نگاه مهربان و كلام دلنشين اين پرستاران مي تواند مايه اميد و آرامش براي بيماران باشد و رنج جسمي آنان را با آرامش روحي تسكين دهد.
هرچند روز پرستار، روزي نمادين براي بر انگيختن توجه به اين قشر زحمت كش و فعال است تا رنج و مشقت شغل خود را بيان كنند اما اين مشقت ها و سختي ها هميشه ادامه دارد.
يكي از پرستاران بخش اورژانس بيمارستان زاگرس ايلام گفت: پرستاري شغل پر مشقتي است زيرا هميشه با لحظات سخت و دلهره آوري مواجه هستي كه بايد به يك بيمار در حال مرگ كمك كني و بتواني رنجش را كم كني و همچنين به همراهان نگرانش نيز آرامش بدهي.
مريم- س اظهار داشت: با وجود همه سختي ها، شب بيداري ها، رنج تحمل بيماران و كمك به درمان آنها اما همين كه لبخند رضايت و آرامش بر وجود بيمار يا همراهانش را مشاهده مي كني خستگي ات را فراموش مي كني.
وي ادامه داد: بيشترين مشقت پرستاران شيفت شب كاري و مزاياي كم است كه به رغم قول هاي مساعد مسئولان اما همچنان مزاياي پرستاري همچنان نسبت به ساير مشاغل كمتر است.
وي افزود: اگر تعداد پرستاران در بخش ها و شيفت هاي شب بيشتر باشد ما كمتر به شيفت مي رويم و بيشتر شب ها در كنار خانواده هستيم.
وي يكي از ديگر مشكلات پرستاران خانم كه داراي فرزند كوچك هستند را نگهداري فرزندان در مواقعي كه در شيفت شب هستند برشمرد.
يكي ديگر از پرستاران ايلامي گفت: عشق به كار تنها بهانه اي است كه موجب مي شود با وجود همه سختي ها همچنان به كار خود ادامه دهيم.
رضا – ع افزود: مزاياي و حقوق پرستاران نسبت به سختي كار آنان زياد تناسب ندارد.
وي ادامه داد: يك پرستار اولين كسي است كه در هنگام مواجهه با يك بيمار كه به بدترين شكل دچار صدمه شده برخورد مي كند و بايد در طول درمان همراه وي باشد.
وي بهترين لحظه زندگي خود را بهبود بيماران و رضايت و شادابي خانواده و همراه بيماران برشمرد.
وي افزود: اميدوارم كه براي بهبود وضعيت پرستاران وزارت بهداشت برنامه جامعي اجرا كند تا رضايت اين قشر از جامعه برآورده شود.
رييس دانشگاه علوم پزشكي ايلام به مناسبت روز پرستار گفت: با اجراي طرح تحول نظام سلامت فشار كاري پرستاران بيشتر از گذشته شد.
دكتر كريم همتي اظهار داشت: به خاطر حفظ كرامت پرستاران و كاهش فشار كار شبانه روزي آنان در بيمارستان ها و مراكز درماني، سال آينده از محل تعداد نيروهاي تخصيصي به استان، جذب پرستار در اولويت هاي دانشگاه قرار دارد.
وي افزود: همچنين با جابجايي نيروهاي موجود در نقاط مختلف استان امسال تا حدود توانسته ايم حجم كاري اين عزيزان را كاهش دهيم.
وي ادامه داد: اين قشر با زحمات شبانه‌روزي، زندگي و عمر خود را وقف سلامت بيماران مي كنند كه غير قابل ارزش گذاري است.
وي با بيان اينكه بيش از 1600 پرستار مرد و زن در دانشگاه مشغول به خدمت هستند، ابراز كرد: از اين تعداد 978 نفر در مراكز درماني، 250 نفر در فوريت هاي پزشكي و 372 نفر نيز در شبكه هاي بهداشتي درماني انجام وظيفه مي‌كنند.
رييس دانشگاه علوم پزشكي ايلام در بخش ديگري از سخنان خود اجراي طرح تحول سلامت را يكي از موفق ‌ترين و رضايت بخش ترين اقدامات دولت برشمرد و گفت: در مدت اجراي اين طرح عظيم و ارزشمند بيش از 2 ميليون نفر از خدمات درماني با نازلترين هزينه ممكن در سطح استان بهره مند شده اند.
وي، مهمترين اقدامات اساسي اين دانشگاه را پرداخت مطالبات پرسنلي و بدهي هاي دارويي تا پايان سال 96، پيگيري هاي انجام پروژه هاي مشترك سه جانبه و اورژانس هاي شهرستاني و بيمارستان 376 تختخوابي ايلام ، استخدام 115 نفر بهورز ، فوريت پزشكي و برون سپاري در بخش هاي خدماتي، تغديه اي، داروخانه هاي مراكز بهداشت و درمان نام برد.
همتي گفت: تقدير از خدمات پرستاران نشانگر ارج نهادن به ارزش‌هاي انساني و معنوي است.
7177/6119