تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

نوشهر- ایرنا - وقوع سوانح رانندگی، ترافیك بغرنج ، آثار سوء روحی، روانی و نیز آلودگی صوتی و زیست محیطی ناشی از نصب كاهنده سرعت غیراستاندارد در جاده های مازندران معضلی كه سال ها گردشگران، مسافران و اهالی این مناطق گردشگرپذیر را رنج می دهد .

كارشناسان و صاحب نظران سرعت گیرهای موجود در جاده های ارتباطی درون شهری و برون شهری این استان را منطبق با استانداردهای جهانی، اصول فنی و ایمنی شبكه های حمل و نقل نمی دانند.
آنان معتقدند نصب كاهنده سرعت به جای آنكه ابزاری برای كنترل سرعت خودروها و پیشگیری از وقوع تصادفات باشد كاركرد دست انداز را دارد و هم اكنون چنین مشكلاتی برای مردم این منطقه مساله ساز شده است .
آنان، آموزش و ترویج فرهنگ رانندگی، نحوه نصب درست و كاملا كارشناسی شده سرعت گیرهای مجاز منطبق با استانداردها در نقاط حادثه ساز جاده ها ، تجهیز شبكه های حمل و نقل جاده ای به دوربین های سرعت سنج هوشمند را راهكاری مناسب برای حل چنین معضلاتی توصیه كردند.
از سوی دیگر شماری از اهالی ، مسافران و رانندگان مسافربری غرب مازندران با اشاره تبعات سوء ناشی از سرعت گیرهای غیراستاندارد در سطح جاده های این شهرستان های گردشگرپذیر از مسئولان ذیربط خواستند تا نسبت به جمع آوری این سرعت گیرهای غیرمجاز تدابیر ویژه ای بیندیشند.
'رضا موسوی ' یكی از رانندگان مسافربر مسیر چالوس - تنكابن گفت : سرعت گیرهای بتنی نصب شده با ارتفاع زیاد و شیب تند نه تنها شبیه كاهنده سرعت خودروها نیستند بلكه بیشتر شبیه دست اندازهای جاده های خاكی هستند كه اینجا به جای چاله، ارتفاع دارند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : در این مسیر شاید بیش از 40 سرعت گیر نصب شده و باعث بروز تصادف بویژه در شب ها و هنگام بارندگی برای آن دسته از مسافرانی می شود كه آشنایی با موقعیت این جاده ندارند.
این راننده اظهار داشت :‌ صرف نظر از خسارت به خودروها ،در برخی اوقات دیده شده كه بعضی رانندگان به علت از بین رفتن علائم رنگی روی سرعت گیرها به محض نزدیك شدن به این موانع ترمز ناگهانی می گیرند و در نتیجه تعدادی از خودروهای به شكل زنجیره ای برخورد می كنند.
موسوی افزود : بارها این موضوع به اطلاع مسئولان ذیربط رسانده شد اگرچه نسبت به برچیدن تعداد اندكی از سرعت گیرها در برخی از جاده ها اقدام كردند، ولی این اقدامات كافی نیست .
یك استاد یار دانشگاه آزاد نوشهر نیز گفت : نصب سرعت گیر در نقاطی از جاده ها با توجه به اهمیتی كه در ایمنی و امنیت جان رانندگان و سرنشینان خودروها دارد بسیار ضروری است منتهی نصب آن باید منطبق با استانداردهای لازم بوده و نكته مهم تر آنكه در جانمایی مناسب ، ارتفاع ، عرض و نوع مواد سازنده سرعت گیرها نیز بسیار حائز اهمیت است .
حسن دیواندری افزود: چشم پوشی به این مسائل نتیجه اش آن شد كه امروز آثار سوء آن مشكلات فراوانی را برای مردم ، مسافران و گردشگران این منطقه به همراه داشته است و مشاهده شده حدود 90 درصد خودروهای سنگین كه از این مسیرهای فاقد كمربندی آمد و شد دارند باعث معضل ترافیك و نیز بروز عوارض روحی و روانی برای مردم و حتی ساكنان ، اصناف حاشیه این محورها شده اند.
مدیر گروه راه و ترابری دانشگاه آزاد نوشهر تاكید كرد: بررسی ها نشان داده كه نصب سرعت گیرها متاسفانه در مناطقی از جاده ها بویژه راههای روستایی سلیقه ای بوده است و زمانی كه این اقدامات غیركارشناسی صورت می گیرد نه تنها باعث كاهش خطرات نمی شود بلكه ایجاد خطر می كند.
دیواندری در عین حال نصب دوربین های سرعت متوسط در جاده ها را راهی مناسب برای برون رفت از چنین مشكلاتی معرفی كرد و ادامه داد : مجهز كردن جاده ها به چنین سامانه ای نقش تعیین كننده ای در تعیین سرعت خودروها از ابتدا تا انتهای مسیر ها دارد و مساله مهم تر آنكه در هزینه كردها و اتلاف سرمایه های ملی جلوگیری می كند.
به گفته وی، از شیوه های نوین نظیر نقاشی سه بعدی به جای نصب فیزیكی كاهنده سرعت در خیابانها برای كنترل سرعت خودروها می توان استفاده كرد.
* كاهنده های سرعت استاندارد نیست
رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران هم گفت : امروز یكی از دغدغه های اصلی مسئولان حوزه ترافیك و نیز كمیته ایمنی حمل و نقل جاده ای همین مشكل است .
اسماعیل پولادی سوادكوهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این موضوع در نشست های مختلف شورای ترافیك استان مطرح و در سال های گذشته نیز نامه نگاری های فراوانی با مسئولان مرتبط بویژه معاون دفتر فنی استانداری، پلیس راهور و حتی شهرداران انجام گرفت و از آنان خواسته شد نسبت به برچیدن سرعت گیرهای غیرمجاز در معابر شهری وی برون شهری اقدام كنند.
وی گفت:‌ برابر كنوانسیون ترافیك راهها (كنوانسیون وین ) دست اندازهای حدود 25 سانتی متر ، صخامت حدود 2/5 سانتی متر و طول حدود 10 متر خلاف اصول فنی و ایمنی جادهها است و متاسفانه عمده سرعت گیرهای موجود در جاده های به این شكل نصب شده است .
طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلندترین نقطه یك سرعت گیر، حدود 3 تا 4 اینچ (7 تا 10 سانتی متر ) و طول آن نیز حدود 30 سانتی متر است و تاكید شده بیشتر در توقفگاه ها یا مراكز خرید این سرعت گیرها نصب و مورد استفاده قرارگیرد.
وی اضافه كرد : نكته دیگر آنكه توسعه استان مازندران خطی به معنای آنكه مرز مشترك روستاها از گلوگاه تا رامسر مشخص نیست و همین عامل باعث شده تا دسترسی به روستاها به آسانی میسر نباشد .
** نصب كاهنده سرعت بدون كارشناسی
رئیس اداره ایمنی و حریم اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت : در راههای روستایی نیز طبق بررسی ها به عمل آمده مشاهده شده است كه دهیاران و شوراهای اسلامی بدون توجه به مسائل فنی و ایمنی راهها اقدام به نصب سرعت گیر می كنند یعنی هرجا كه آبادی بوده اقدام به نصب كاهنده سرعت كرده اند .
پولادی سوادكوهی افزود :‌ در حوزه شهری نیز شهرداری ها نقش اثر بخشی دارند و به جای استفاده از سرعت گیر، باید از دوربین های كنترل سرعت استفاده كنند و با وجود آنكه در این حوزه نشست های متعددی برگزار و حتی نامه نگاری هم شد ولی برخی از مدیران شهری تمكین كردند و برخی دیگر چشم پوشی نمودند .
وی گفت : مساله دیگر نصب سرعت گیر در حقیقت بد آموزی دارد درحالی كه نقش آموزش اثر بخشی آن بیشتر بوده و حتی در كتابچه آئین نامه رانندگی نیز آمده كه رانندگان در معابر درون شهری و برون شهری میزان سرعت آن ها باید چه میزان باشد .
پولادی افزود: از آنجایی كه بیشتر شهرستان های این استان فاقد كمربندی می باشد استاندار مازندران نیز برجمع آوری سرعت گیرهای غیرمجاز تاكید داشته اند و باید بزودی جمع آوری شود برای آنكه راههای ارتباطی این استان بیشتر عملكرد ترانزیتی دارند .
وی گفت : دادستان مازندران نیز در سال های گذشته و امسال بر تحقق این مهم تاكید دارند و خوشبختانه سرعت گیر راههای ارتباطی برخی از شهرستان های شرقی و غربی استان در سال گذشته جمع آوری شد.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصب انواع علائم و تابلو ها ،رعایت حریم ، ایجاد شانه خاكی و استاندارد شیب جاده را در ارتقای ایمنی جاده های موثر دانست.
مازندران با برخورداری از حدود 10 هزار و 700 كیلومتر راه اصلی و فرعی جزو یكی از استان های گردشگرپذیرشمال كشوربوده و از حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت مازندران حدود 57 درصد در 22 شهرستان و 58 شهر زندگی می كنند و علاوه بر این شهر های مازندران به دلیل گردشگر پذیر بودن استان و میزبانی از حدود 50 میلیون نفر شب اقامت گردشگر در اكثر زمان سال با افزایش حجم تردد و ترافیك مواجه هستند .
7078 / 1602/1654