تهران- ايرنا- اخيراً تمام مسئولان و دولتمردان بر رويه شفاف سازي، پاسخگو بودن و تبديل اتاق‌هاي كاريشان به اتاق شيشه‌اي صحبت مي‌كنند و تاكنون قدم بزرگي در اين راستا برداشته نشده است، اما روز گذشته وزير جوان دولت تدبير و اميد با يك توئيت خود را در عرصه پاسخگويي و ارتباط تنگاتنگ با مردم، توانمندتر نشان داد.

گروه اطلاع رساني ايرنا در راستاي ايفاي رسالت آگاهي بخشي به انعكاس برجسته ترين گزارش هاي روزنامه هاي مختلف با عناويني چون«پيام» آرام، پس لرزه‌هاي مصاحبه خوئيني‌ها، مناقشه بر سر خودروهاي وارداتي، رانتيرها در كمين‏اند، آسيب‌هاي اجتماعي اولويت بندي شد، آغاز خصو صي سازي آموزش!، ايراني‌ها روزانه 8000 كيلومتر سيگار مي‌كشند، مثلث خطر در مسير كسب‌وكار، رونمايي از عجيب‌ترين تخلفات بانكي، سوءاستفاده ميلياردي از كارتن‌خواب‌ها و ايران و اروپا تا 2020 در يك قايق نشسته‌اند در ادامه به بازتاب گزيده اي از اين مطالب مي پردازيم:

**«پيام» آرام
روزنامه ايران در مطلبي با عنوان ««پيام» آرام» نوشت: اخيراً تمام مسئولان و دولتمردان بر رويه شفاف سازي، پاسخگو بودن و تبديل اتاق‌هاي كاريشان به اتاق شيشه‌اي صحبت مي‌كنند، اما تاكنون قدم بزرگي در اين راستا برداشته نشده است، اما روز گذشته وزير جوان دولت تدبير و اميد با يك توئيت خود را در عرصه پاسخگويي و ارتباط تنگاتنگ با مردم در كابينه‌اي كه تمام وزراي آن سابقه طولاني تري در خدمت‌رساني به مردم دارند، توانمندتر نشان داد.

اكبر نصراللهي، استاد ارتباطات در گفت‌و‌گو با «ايران» درباره واكنش وزير ارتباطات به عدم موفقيت پرتاب ماهواره مي‌گويد: اين مدل رفتار كه واقعيت‌ها را بلافاصله و مستقيم بويژه بعد از شكست‌ها با مردم در ميان بگذاريم رويكرد مناسب و قابل تقديري است. يك كار ملي به دلايل متفاوت موفقيت‌آميز نبود كه مي‌توان با عزم جدي و درس گرفتن از خطاها مجدد در اين زمينه تلاش كرد و مجدد ماهواره را به فضا پرتاب كرد. اين‌كه در پروژه‌هاي علمي در گام نخست به موفقيت نرسيم چيز عجيبي نيست، در ايران و حتي در كشورهاي بسيار توسعه يافته هم اين اتفاق رخ داده و پرتاب ماهواره توسط شركت‌هاي پيشرفته در دنيا هم با شكست مواجه شده است. ما هم اين كار علمي كه صفر تا صدش با خودمان بوده را در شرايط تحريم مي‌خواستيم انجام دهيم كه موفق نشد، اين شكست چيز جديدي نيست، اما نكته بسيار حائز اهميت اين است كه وزيري از دولت در فاصله‌اي كوتاه و قبل از اين‌كه منابع ديگر اعلام كنند شخصاً اين موضوع را با مردم درميان گذاشت.

** پس لرزه‌هاي مصاحبه خوئيني‌ها
روزنامه خراسان در گزارشي عنوان «پس لرزه‌هاي مصاحبه خوئيني‌ها» را منتشر كرد و آورد: درحالي كه اصلاح طلبان انتقادات تندي از اظهارات اخير موسوي خوئيني ها درباره هاشمي رفسنجاني مطرح كردند، بخش ديگري از مصاحبه انتقادي دبير مجمع روحانيون مبارز درباره آيت ا... هاشمي رفسنجاني منتشر شد. برخي اين سخنان موسوي خوئيني ها را در زمينه احياي جريان چپ در اواخر دهه شصت خواندند.

مواضع انتقادي اخير موسوي خوئيني ها درباره هاشمي رفسنجاني اما به مذاق برخي فعالان جريان اصلاحات خوش نيامد. روزنامه شرق با اشاره به سخنان او نوشت: همگان موسوي‌خوئيني‌ها را به‌عنوان نيرويي سياسي مي‌شناسند؛ بنابراين انتظار آن است اين شخصيت برجسته تاريخ انقلاب، قدري مصالح سياسي حاكم بر اين ‌روزهاي ايران را در نظر داشته باشد؛ زيرا علاوه بر آن كه تخريب هاشمي در شرايط فعلي منجر به از‌بين‌رفتن وحدت سياسي مي‌شود، چهره فردي را مخدوش مي‌كند كه مردم از او به‌عنوان يك اصلاح‌گر ياد مي‌كنند و دقيقا معلوم نيست آقاي موسوي‌خوئيني‌ها با اين مباحث چه نتيجه مثبتي را دنبال مي‌كند.

**مناقشه بر سر خودروهاي وارداتي
روزنامه آرمان در گزارشي با عنوان «مناقشه بر سر خودروهاي وارداتي» نوشت: روز گذشته، رئيس كل بانك مركزي با ثبت سفارش و ترخيص خودروهاي وارداتي كه داراي قبض انبار هستند، بدون انتقال ارز مخالفت و اعلام كرد: دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهاي وارد شده به گمركات از تاريخ 16مرداد 97 به بعد را نخواهد داد؛ موضعي كه بلافاصله واكنش وزير صمت را برانگيخت و رضا رحماني با اعلام اينكه خودروهاي مانده در گمرك اجازه ترخيص دارند، گفت: ثبت سفارش‌هاي قبلي خودرو «كان لم يكن» شده است. گفته مي‌شود اين موضع بانك مركزي در راستاي سياست‌هاي سخت‌گيرانه اين بانك در كنترل بازار ارز اتخاذ شده است.

پس از سپري‌شدن چندين ماه از دپوي خودروهاي خارجي در گمركات كشور و ضرر و زيان خريداران، هيات وزيران در بند يك آيين‌نامه‌اي كه در جلسه مورخ 9دي 97 هيات وزيران در مورد ثبت سفارش براي واردات خودروهاي سواري مصوب و در تاريخ 16دي 97 توسط معاون اول رئيس‌جمهور ابلاغ شد، براي ترخيص 13هزار دستگاه خودروي دپو شده در گمركات، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز اين خودروهاي وارداتي را صادر كرد.

** رانتيرها در كمين‏اند!
روزنامه ابتكار در گزارشي تحت عنوان «رانتيرها در كمين‏اند!» آورد: روز گذشته مفتح، سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه 98 مجلس در نشست خبري خود اعلام كرد كه اين كميسيون به دولت مجوز داده است كه در بازارچه‌هاي مرزي بنزين را با نرخ ترجيحي بفروشد. اين موضوع بهانه‌اي شد تا با قاسم ساعدي، نماينده دشت آزادگان و هويزه، در دوره دهم مجلس، عضو كميسيون انرژي و رئيس مجمع نمايندگان استان خوزستان، در اين باره گفت‌وگويي داشته باشيم.

قاسم ساعدي در گفت‌وگو با «ابتكار» با تعيين قيد شرط كه در صورت به خودكفايي رسيدن بنزين و امكان تامين نياز داخل، فروش و صادرات بنزين از طريق مرزها مي‌تواند راهكار مناسبي براي دور زدن تحريم‌ها و حتي تحت كنترل درآوردن قاچاق سوخت كشور باشد، مواردي را بيان كرد. هر چند كه اين عضو كميسيون انرژي تاكيد كرد كه اين كار مي‌تواند مخاطراتي هم داشته باشد و در صورت عدم نظارت صحيح، پاي بابك‌زنجاني‌ها را به جامعه باز و حتي زمينه قاچاق سوخت را در پوششي قانوني توجيه مي‌كند.

** آسيب‌هاي اجتماعي اولويت بندي شد
روزنامه ايران در گفت ‌و‌گويي با تقي رستم وندي قائم مقام وزير كشور عنوان «آسيب‌هاي اجتماعي اولويت بندي شد» را برجسته كرد و نوشت: جمع بندي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه در حال حاضر پنج اولويت مهم از بين بيش از 20 آسيب اجتماعي بزرگي كه در كشور وجود دارد، به ترتيب اعتياد، حاشيه نشيني، فساد اخلاقي، طلاق و مناطقي كه اين چهار عامل در آنها وضعيت حاد و بحراني دارد، است. ما اگر به اين پنج عامل رسيدگي كنيم، آسيب‌هاي اجتماعي در كشور به طرز قابل توجهي كاهش مي‌يابد. البته در كشور ما خشونت و سرقت هم آمار بالايي دارد، اما آنها در اولويت‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.

ما چيزي با عنوان جرايم جنسي داريم كه جرم تلقي مي‌شود و در بسياري از كشورها نيز عناوين مشتركي دارد، مثل تجاوز به عنف، يا مزاحمت براي بانوان! در كشور ما با توجه به وضعيت مذهبي و فرهنگي، اين موارد در دايره ارزشي گسترده تري قرار مي‌گيرد. مثل عفاف و حجاب كه در حوزه عفت عمومي و امنيت اخلاقي تلقي مي‌شود. اينكه مفاسد اخلاقي جزو اين پنج اولويت قرار گرفته به معناي اين نيست كه ما در اين حوزه وضعيت بدي داريم، به خاطر اصول و مباني مذهبي و فرهنگي كشورمان، اين موضوع اولويت‌دار شده است. چون مفاسد اخلاقي، نهاد خانواده را مستقيم تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. فروپاشي خانواده هم منجر به بروز آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود.

** آغاز خصوصي سازي آموزش!
روزنامه قانون با انتشار عنوان «آغاز خصو صي سازي آموزش!» آورد: پيشنهاد دولت براي پوشش 10 درصدي دانش آموزان در طرح خريد خدمات آموزشي در بودجه سال آينده، نگراني و ابهام تازه اي را ميان فرهنگيان همراه داشته است. اين طرح كه بنا دارد درآمدهايي براي وزارتخانه داشته و گوشه اي مشكلات مالي آن را بر طرف كند، اكنون و در حالي كه هنوز به تصويب نهايي مجلسيان نرسيده ، واكنش هاي فرهنگيان را در پي داشته و متذكر شده اند اين طرح مي تواند اثرات سوء در نظام آموزشي كشور داشته باشد. سابقه طرح خريد خدمات آموزشي به سال 1393 بر مي‌گردد كه آموزش و پرورش به ناچار براي عبور از بحران كمبود معلم ناشي از سوءبرنامه ريزي نيروي انساني در چند سال قبل‌تر، مجبور به ارائه پيشنهادي مبني بر استفاده از خريد خدمات آموزشي شد.

سپردن بخشي از خدمات آموزشي به بخش خصوصي در حالي از سوي وزارت آموزش و پرورش پيشنهاد شده كه در قانون، دولت مكلف به فراهم كردن زمينه‌هاي آموزشي دانش آموزان به طور رايگان تا پايان مقطع متوسطه است و خريد خدمات آموزشي به طور جدي در تناقض با قوانين موضوعه آموزش و پرورش است. ديروز نيز تعدادي از انجمن‌ها و سمن‌هاي فعال آموزش‌وپرورش در بيانيه‌اي، با اضافه شدن بندي به لايحه بودجه سال 1398 در خصوص اداره «سالانه 10 درصد دانش آموزان تحت پوشش طرح خريد خدمات» مخالفت كردند تا حواشي طرح تازه آموزش و پرورش جدي‌تر از هميشه شود.

** ايراني‌ها روزانه 8000 كيلومتر سيگار مي‌كشند
روزنامه همدلي در گزارشي با عنوان «ايراني‌ها روزانه 8000 كيلومتر سيگار مي‌كشند» آورد: «مصرف توتون در ايران طي يك دهه گذشته7 برابر شده است» اين خبر را ديروز معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران در نشست خبري با رسانه ها اعلام كرد. «عبدالرحمان رستميان» گفت: در برهه زماني 10 سال مصرف سيگار از 2 هزار تن به 15 هزار تن رسيده است. كه فاجعه است و ضرورت دارد راه‌هاي عدم دسترسي مردم به دخانيات را اجرايي كنيم.

شايد بد نباشد براي درك بهتر اعداد و ارقام ميزان استعمال سيگار دركشور، يك حساب سرانگشتي انجام دهيم. اگر ميزان مصرف سالانه كشور را 60 ميليارد نخ فرض كنيم. ماهانه 5 ميليارد و روزانه افزون بر 166ميليون نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود. اگر ارتفاع هر سيگار را 5 سانتيمتر در نظر بگيريم، ايرانيان روزانه بيشتر از 8000 كيلومتر سيگار دود مي‌كنند. يعني فاصله‌ هوايي ايران تا آرژانتين. هر چه از مضرات سيگار بشنويم و بر آن تاكيد داشته باشيم، دانستن از مخاطرات جانبي اين محصول دخاني بيشتر متحول‌مان خواهد كرد. هزينه روزانه مصرف دخانيات نيز قابل تامل است. براساس گفته مسئولان مربوطه خرج روزانه سيگار و قليان در كشور بيش از 30 ميليارد تومان است و با اين مبلغ مي‌توان روزانه 1000 وام ازدواج و صدها وام مسكن پرداخت كرد يا وسايل گرمايشي يا سرمايشي هزاران مدرسه را تامين كرد.

** مثلث خطر در مسير كسب‌وكار
روزنامه دنياي اقتصاد در مطلبي با عنوان «مثلث خطر در مسير كسب‌وكار» نوشت: فعالان اقتصادي بار ديگر مطالبات و دغدغه‌هاي خود را با صدايي بلندتر در حضور نمايندگان دولت در پارلمان بخش‌خصوصي پايتخت اعلام كردند. به اعتقاد آنها، سياست‌هاي دولت طي ماه‌هاي اخير شرايط را براي فعاليت اقتصادي سخت‌تر كرده و اين موضوع در حوزه تجارت بيش از گذشته نمود پيدا كرده و پيش‌بيني‌ها از بهار 98، فصل سختي براي صادرات است. نتيجه سياست‌هاي محدودكننده و سختگيرانه باعث شده تا فعالان باسابقه حوزه صادرات دست از كار كشيده و فعاليت خود را متوقف كنند.

فعالان اقتصادي از عدم مسووليت‌پذيري نهادها و سازمان‌هاي دولتي نيز گلايه داشته و معتقدند كه وقتي به نهادها و سازمان‌هاي دولتي سر مي‌زنيم هر يك از طرفين مي‌گويند كه مشكل از طرف ديگري است و كسي مسووليت قبول نمي‌كند. اگر همين روال ادامه پيدا كند، بسياري از اهداف اقتصادي كشور اجرايي نخواهد شد. در عين حال، اعلام نتايج پويش تجميع موانع كسب‌وكار با نظرخواهي از 800فعال اقتصادي يكي از محورهاي نشست روزگذشته هيات نمايندگان اتاق تهران بود.

**رونمايي از عجيب‌ترين تخلفات بانكي
روزنامه مردم سالاري در صفحه نخست خود را به عنوان «رونمايي از عجيب‌ترين تخلفات بانكي» اختصاص داد و آورد: دادگاه سه متهم بانك سرمايه كه معروف‌ترين آن‌ها پرويز كاظمي اولين وزير رفاه در دولت احمدي‌نژاد است، كلكسيوني از تخلفات را در اين بانك خصوصي عيان ساخت. در نتيجه اين تخلفات، بنا به كيفرخواست صادره، حدود 14 هزار ميليارد تومان از اموال و سپرده فرهنگيان به يغما رفته است. متهمان كه مديران ارشد سابق بانك سرمايه هستند، در اقدامي عجيب حتي تا آن‌جا پيش رفته‌اند كه به شركت‌هاي صوري كه كارتن خواب‌ها مدير آن‌ها بوده‌اند، وام‌هاي كلاني پرداخت كرده‌اند!

جالب است كه در اكثر پرداخت‌ها به شركت‌هاي هدايتي كارشناس اعتباري شعبه بانك، عدم گردش مالي شركت، ريسك بالاي پرداخت و اينكه شركت متقاضي فاقد هرگونه حساب معتبر و اهليت است را به هيئت مديره بانك سرمايه متذكر شده است؛ اما عليرغم اين هشدار‌ها تسهيلات كلان پرداخت مي‌شده است! پرويز كاظمي وزير رفاه دولت نهم و متهم رديف دوم در ازاي خدماتي كه در راستاي پرداخت تسهيلات 600 ميليارد توماني داشته، به سمت عضويت در هيات مديره شركت استيل آذين ايرانيان منصوب شده است!

** سوءاستفاده ميلياردي از كارتن‌خواب‌ها
روزنامه شرق در گزارشي با درج عنوان «سوءاستفاده ميلياردي از كارتن‌خواب‌ها» نوشت: بانك سرمايه، يكي از بانك‌هاي خصوصي كشور، اين روزها در صدر اخبار جرائم اقتصادي قرار دارد. مديرعامل و اعضاي هيئت‌مديره سابق اين بانك، متهم به خيانت در امانت هستند. بانك سرمايه با اعتبار سه ‌هزار ميليارد تومان و با مجوز بانك مركزي شروع به كار كرد و 14 هزار ميليارد تومان از اموال فرهنگيان در جريان فعاليت اين بانك با هيئت‌مديره سابق به يغما رفته است. 47 درصد از سهام اين بانك مربوط به صندوق ذخيره فرهنگيان و 38 درصد از سهام مربوط به گروه ريخته‌گران بوده كه حالا مال‌باخته اين بانك شده‌اند. اكنون پرونده تخلف مالي در بانك سرمايه در جريان بررسي است و جلسه محاكمه سه متهم پرونده ديروز در شعبه سوم دادگاه ويژه جرائم اقتصادي به رياست قاضي مسعودي‌مقام برگزار شد.

در ميان صحبت‌هاي مطرح‌شده در اين جلسه از تخلفات زيادي رمزگشايي شد؛ مديراني به‌عنوان مدير بانك سرمايه منصوب شدند كه از سوي بانك مركزي ردصلاحيت شده بودند. پرويز كاظمي؛ رئيس هيئت‌مديره بانك سرمايه، كسي كه وزير رفاه دولت هشتم بود و محمود احمدي‌نژاد در جلسه رأي‌اعتماد وي گفته بود «خدا، كاظمي را به من معرفي كرده‌ است»، در ازاي پرداخت تسهيلات كلان 600 ميلياردي به حسين هدايتي به سمت هيئت‌مديره شركت استيل‌آذين منصوب مي‌شود، در تمامي تسهيلات اعطايي كلان، وثايق قابل اعتماد اخذ نشده است و شركت‌هاي متقاضي تسهيلات مورد اعتبارسنجي قرار نگرفته‌اند.

با اخذ چك و سفته به‌جاي وثيقه در پرداخت تسهيلات، به شركت‌هايي تسهيلات داده مي‌شد كه مديرعاملان آن كارتن‌خواب بودند و كارت ملي آنها براي تأسيس شركت صوري گرفته شده بود، حسين هدايتي، سامان مدلل و محمد امامي از طريق غيرقانوني و همكاري با بعضي از اعضاي هيئت‌مديره چندين تسهيلات كلان گرفته‌اند و نماينده دادستان از دادگاه خواسته است پرونده‌اي جداگانه براي آنها باز شود. مصطفي جهانباني 600 ميليارد (ريال يا تومان در دادگاه ذكر نشد) براي واردات كالاهاي اساسي تسهيلات دريافت مي‌كند و به گفته نماينده دادستان يك چوب كبريت هم وارد نمي‌كند.

** ايران و اروپا تا 2020 در يك قايق نشسته‌اند
روزنامه اعتماد در گفت ‌وگو با يوست هيلترمان مدير برنامه گروه خاورميانه و شمال آفريقاي گروه بين‌المللي بحران عنوان «ايران و اروپا تا 2020 در يك قايق نشسته‌اند» را منتشر كرد و آورد: من واقعا شاهد تلاش‌هايي براي فاصله گرفتن نسبي از امريكا در اروپا هستم. البته تنها دليل آن هم وجود دونالد ترامپ است بنابراين همه منتظر انتخابات دو سال آتي در امريكا هستند تا ببينند كه چه اتفاقي رخ خواهد داد. دقيقا مانند برخي در ايران چرا كه ممكن است همه چيز دوباره تغيير كند و البته ممكن است تغيير هم نكند. ما هيچ چيز را به قطعيت نمي‌دانيم اما تا آن موقع بايد صبر كرد و سپس تصميم گرفت. در اين فاصله اروپايي‌ها تلاش مي‌كنند در حوزه‌هايي كه امريكا ديگر فعال نيست، فعال‌تر حاضر شوند اما اروپا به هيچ وجه نمي‌خواهد رابطه فراآتلانتيكي با امريكا را قطع كند.

بنابراين ما بايد تا دو سال آينده صبر كنيم. شايد هم در اين ميان صبر برخي به پايان برسد و منتظر نمانند كه اين هم يك احتمال است. اما شايد هم بهتر باشد كه اين دو سال را صبوري كنيم و بعد واكنش نشان دهيم. اگر دو سال تا انتخابات 2020 امريكا صبر كنيم حداقل مي‌دانيم كه در چهار سال پس از اين تاريخ چه اتفاق‌هايي رخ خواهد داد و مي‌توانيم تصميم خود را بر اساس نتيجه آن انتخابات بگيريم. شايد در آن زمان اروپايي‌ها حمايت‌هاي عملي بيشتري از ايران انجام دهند. شايد هم اگر يك دموكرات رييس‌جمهور امريكا شود، آمادگي كافي براي بازگشت به رابطه بهتر با ايران را داشته باشد.

پژوهشم**2059**9131