تهران – ایرنا – كاروان جدیدی از مهاجران هندوراسی به امید رساندن خود به آمریكا، روز چهارشنبه به نحوی مسالمت آمیز ار مرز گواتمالا عبور و تحت نظارت 200 نیروی نظامی و پلیس وارد این كشور شدند.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دهها كودك در این كاروان 500 نفری مشاهده می شوند. سرنوشتی كه انتظار این كاروان را در مرز مكزیك – آمریكا می كشد، نامشخص است.
جلوی تردد كاروان های قبلی به واسطه سیاست های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در سال گذشته میلادی گرفته شد و بسیاری از مهاجران مجبور به بازگشت به زادگاهشان در آمریكای مركزی یا اقامت در مكزیك شدند.
اما به رغم لفاظی های مهاجرتی ترامپ، تعدادی از مهاجران تلاش كردند تا به طور غیرقانونی وارد خاك آمریكا شوند.
به گفته «ترون فرانسیسكو» سخنگوی گشت مرزی آمریكا، این گشت حدود دو هزار و 600 نفر را بازداشت كرده است و این مساله نشان می دهد كه شمار زیادی از این افراد، به طور غیرقانونی وارد خاك ایالات متحده شده اند.
حدود شش هزار مهاجر آمریكای مرزی در ماه نوامبر 2018 (آبان – آذر) خود را به شهر تیخوانا در مرز مكزیك رساندند.
تا روز دوشنبه، كمتر از 700 مهاجر در تیخوانا در مكانی كه از سوی دولت مكزیك برای مهاجران در نظر گرفته شده است، اقامت داشتند.
مقام های مكزیك می گویند حدود یكهزار و 300 نفر به آمریكای مركزی بازگشته اند.
مكزیك برای حدود دو هزار و 900 نفر دیگر روادید صادر كرده است و بسیاری از این افراد در حال حاضر به طور قانونی در مكزیك كار می كنند.
از سویی، صدها مهاجر هندوراسی در هفته جاری در قالب كاروان جدیدی به راه افتادند تا خود را به آمریكا یا مكزیك برسانند.
اخبار مربوط به حركت این كاروان در حالی منتشر شده كه ترامپ برای توجیه احداث دیواری در مرز كشورش با مكزیك، در تلاش است مردم آمریكا را متقاعد كند بحرانی در مرز جنوبی آمریكا وجود دارد.
درخواست ترامپ برای تخصیص میلیاردها دلار برای ساخت این دیوار، مناقشه ای را با كنگره رقم زده، امری كه به تعطیلی دولت آمریكا منجر شده است.
براساس این گزارش، كاروان مهاجران در سال های اخیر به منظور جلب توجهات به حقوق مهاجران، تشكیل شده، اما از شمار كم تعدادتری برخوردار بوده است.
كاروانی كه سال گذشته میلادی توجهات را به خود جلب كرد، كاروان بزرگتری بود و ترامپ از آنها برای اهداف سیاسی بهره برداری كرد.
رئیس جمهوری آمریكا در آستانه انتخابات میان دوره ای كنگره كه به تازگی برگزار شد، همواره به كاروان مهاجران اشاره می كرد و هشدار می داد كه این افراد، خطری برای امنیت ملی ایالات متحده هستند.
بر این اساس، تعدادی نیروی نظامی در مرز آمریكا و مكزیك مستقر شد تا مانع از ورود آنها به خاك آمریكا شوند.
مخالفان با این اقدام، این حركت ترامپ را به عنوان سواستفاده از قدرت رئیس جمهوری مورد انتقاد قرار دادند.
مهاجرانی كه از آمریكای مركزی می گریزند، اغلب از كشورهای هندوراس، السالوادور و گواتمالا هستند كه به طور معمول، فقر و خشونت گروه های تبهكار را انگیزه خود برای ترك زادگاه شان عنوان می كنند.
شبد**اروپام**9109**1010