مشهد- ایرنا- یادواره شهدای غریب اسارت همزمان با نهمین همایش آزادگان 'اردوگاه تكریت 11' با حضور آزادگان سراسر كشور روز پنجشنبه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی در جوار حرم نورانی امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.

مدیر موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: 54 نفر از شهدای خراسان رضوی در دوران اسارت به علت شكنجه، جراحت یا بیماری در اردوگاههای اسرای جنگی رژیم بعثی به شهادت رسیدند. این شهیدان غریب هستند و جا دارد رسانه ها و دستگاههای متولی نسبت به انتشار مسائل مربوط به آنان همت كنند.
علی اكبر عرفانی افزود: پیكر شهدای دوران اسارت سال 1381 به میهن اسلامی بازگشت. مجموع اسرای دوران دفاع مقدس 43 هزار و 290 نفر بوده اند كه سه هزار و 300 نفر آنها از خراسان رضوی هستند.
وی ادامه داد: 935 نفر از آزادگان خراسانی پیش از اسارت ازدواج كرده بودند و همسران آنان سالها رنج دوری از همسر و تربیت فرزندان را به جان خریدند. هفت خانواده در این استان دارای 2 فرزند اسیر بودند و سه پدر و فرزند خراسانی نیز به صورت همزمان در اسارت به سر می بردند.
مسئول كمیته پشتیبانی ' یادواره شهدای غریب اسارت' نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در این یادواره علاوه بر تجلیل از شهیدان و خانواده آنان 300 نفر از آزادگان دربند در 'اردوگاه تكریت 11' حضور یافتند. این اردوگاه محل نگهداری اسرای مفقودالاثر ایرانی بود كه اسامی آنان به صلیب سرخ اعلام نشده بود.
محمدجواد كاملان افزود: هزار و 800 نفر از اسرای ایرانی از طی سالهای 1365 تا 1369 در اردوگاه تكریت 11 نگهداری می شدند.
وی كه خود از اسرای اردوگاه تكریت 11 است ادامه داد: شهیدان حسن چوپانكاره، مسعود سهیلی، میرعلی جوانمرد ، محمد رضایی، حیدر گلبازی و منوچهر محمدپور از جمله اسرای خراسانی بودند كه در اردوگاه تكریت 11 به شهادت رسیده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این یادواره بر تبیین مسائل دوران اسارت تاكید و بیان كرد: كسانی مانند شما آزادگان هزینه برای كشور پرداخت كرده اید اما برخی افرادی كه هم اكنون مسئولیتهایی در كشور دارند و هزینه ای نداده اند باید واقعیتها را در خصوص مصائب اسارت بدانند.
حسن رحیم پور ازغدی افزود: در ذكر خاطرات نگویید عراقیها در اسارت با ما آزادگان این و آن كردند زیرا اینها عراقی نبودند بلكه بعثیهای خبیثی بودند كه به ملت عراق و ایران و كردها از سالها قبل ظلم و ستم می كردند. عراقیها همان افرادی هستند كه در راهپیمایی اربعین به زائران امام حسین(ع) خدمت می كنند و همان مبارزان شیعه ای هستند كه قیام آنها توسط صدام و عوامل بعثی سركوب شد.
وی به تحمل سالهای سخت اسارت توسط آزادگان اشاره و بیان كرد: بر مبنای قوائد مادی كسانی كه فداكاری بیشتری در دنیا كردند احمق هستند و بر اساس قواعد الهی كسانی كه زندگی انسانی و فداكاری داشته اند سود كرده اند. فداكاری شما مجاهدان موجب بالارفتن پرچم توحید شد. هرجای عالم از جمله یمن، عراق، سوریه و افغانستان این پرچم بالا رود بدانید شما كه در این راه مشقت و اسارت را تحمل كرده اید در این پیروزیها شریك هستید و تا ابد خواهید بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید نیمه پنهان اسارت را بیان كنید. خیانت منافقین، سلطنت طلبها و همین بختیار را در كمك به صدام بیان كنید، همین امثال بختیار و برخی ملی گراها با صدام كه دشمن ایران بود جلسه گذاشتند و همكاری كردند.
وی افزود: شما و هر كسی در جبهه كاركرده برای خود كرده و طلبی ندارد اما كسانی كه امروز باید پاسخگو باشند بدون سابقه جهاد و ایثار طلبكار نشوند، مواظب باشید امروز جای طلبكار و بدهكار در جامعه عوض نشود. البته طلبكاری ما برای تحقق آرمانها و ارزشهاست نه برای منافع شخصی.
3221/1858