ساری- ایرنا- دومین همایش روز «میانكاله» در حالی امروز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری در تنها ذخیرگاه زیست كره مازندران برگزار شد كه طرح نگرانی از انتقال آب دریای خزر به كویر مركزی محور اصلی دغدغه های زیست محیطی شركت كنندگان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این همایش كه رییس سازمان محیط زیست كشور به همراه استاندار مازندران، جمعی از مسئولان استانی و شهرستان های شرق مازندران و همچنین دوستداران محیط زیست و نمایندگان تشكل های مرتبط حضور داشتند، عیسی كلانتری بر خلاف روال معمول و كلیشه ای اعلام كرد كه در این مراسم سخنرانی نمی كند و ترجیح می دهد دردل و دغدغه های دوستداران محیط زیست را بشنوند.
نمایندگان تشكل های زیست محیطی هم با استفاده از این فرصت به طرح دغدغه های خود پرداختند، دغدغه هایی كه انتقال آب دریای خزر به كویر مركزی در صدر آنها قرار داشت.

** سمنان هم از انتقال آب خزر زیان می بیند
مسعود مولانا از اعضای تشكل های زیست محیطی مردم نهاد مازندران در این مراسم با اعلام اینكه اكنون انتقال آب خزر به سمنان از دغدغه های مهم همه دوستداران محیط زیست است، گفت: تاكنون در هر كجای كشور طرح انتقال آب اجرا شده بی نتیجه بوده و مشكلات بیشتری به بار آورده است.
وی با طرح این پرسش كه چرا باید برای انتقال آب خزر به سمنان كه توجیه ندارد، بودجه اختصاص یابد؟، افزود: ما معترض انتقال آب خزر به سمنان هستیم و این اعتراض ما مدنی و مسالمت آمیز است.
این دوستدار محیط زیست گفت: البته با انتقال آب خزر به سمنان به خاطر خود سمنان مخالفیم، چرا كه انتقال این آب برای آن منطقه هم مشكلات متعددی در پی خواهد داشت .
مولانا افزود: نجات سمنان از خشكسالی و رفع مشكل كم آبی در گرو صرفه جویی است و تنها با 10 درصد صرفه جویی در بخش آب كشاورزی، سمنان می تواند مشكلات كمبود آب شرب را حل و فصل كند.
این عضو تشكل های مردم نهاد مازندران با تشریح خواص عناصر چهارگانه آب، خاك، هوا و آتش در زندگی بشر، یادآور شد: همه زندگی ما با این عناصر در ارتباط است و باید به توسعه به این عناصر توجه شود.
وی گفت: تغییرات اقلیمی در سال های اخیر لمس شده است و خشكی، سیلاب، باران های سیل آسا، نبود برف و باران های بی موقع مشكلات انسان ساختی است كه به دست خود انسان به وجود آمده است و موجب نابودی محیط زیست شده است.
مولانا آسیب های وارد شده به محیط زیست مازندران را بیشتر از ظرفیت آن ارزیابی كرد و توضیح داد: جنگل های هیركانی كه یادگار ژنتیك و موزه جهان در شمال كشور است به خاطر بی توجهی ها و به بهانه توسعه نابود شده است.
وی افزود: آمارها نشان می دهد كه از سه هزار و 600 هكتار جنگل هیركانی اكنون تنها حدود یكهزار و 800 هكتار باقی مانده است و بقیه به نام توسعه و اشتغال دود شده است.
او ادامه داد: در 50 تا 60 سال اخیر به نام توسعه در ایران، تنها تخریب و نابودی بخش وسیعی از آب و خاك و جنگل سهم ما بوده است و باید همگان برای حفظ این آب و خاك و جنگل اقدام كنیم.
این فعال زیست محیطی گفت: امروز نه تنها جنگل های ما نابود شده است، بلكه رودخانه زنده هم نداریم و نابود شده است و باید به داد محیط زیست رسید و اجازه ندهیم با انتقال آب دریای خزر، این داشته شمال كشور هم از بین برود.
وی از طرح تنفس جنگل به عنوان یكی از طرح های خوب حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست یاد كرد و افزود: متاسفانه اجرای این طرح هم در گیر و دار اعتبارات مانده است و اگر برای آن بودجه اختصاص یابد می توان به نجات جنگل های هیركانی امیدوار بود.

** میانكاله ، قربانی دستبرد زدن به سهم آبی خزر
داریوش عبادی، دبیر تشكل های زیست محیطی مازندران هم یكی از عوامل اثرگذار بر وضعیت نامناسب شبه جزیره میانكاله در شرق مازندران را جلوگیری از سهم بری دریای خزر از آب شیرین رودخانه ها دانست و گفت: وضعیت میانكاله در 30 سال گذشته بسیار بهتر از زمان فعلی بود و اكنون وضعیت خوب و مثبتی در میانكاله حاكم نیست و باید برای نجات این پناهگاه حیات وحش و ذخیرگاه زیست كره تلاش كرد.
وی افزود: قرار بود یك پنجم میانكاله به عنوان منطقه امن معرفی شود كه این اتفاق نیفتاد و مشكلات اجتماعی مانع این كار شد.
این دوستدار محیط زیست بیان داشت: هرساله آتش سوزی های متعدد در منطقه داریم و این به نفع جنگل های هیركانی نیست و حفاظت منطقه میانكاله و جنگل های هیركانی در گرو ارائه تجهیزات لازم و اختصاص هلی كوپتر برای حفاظت بیشتر است.

** تبدیل مازندران به اكوپارك
دبیر سمن های منابع طبیعی و زیست محیطی مازندران گفت: مازندران می تواند به یك اكوپارك تبدیل شود و این ظرفیت در این استان وجود دارد و تنها باید حمایت شود.
عبادی، حضور كنترل نشده گردشگران در میانكاله را از معضلات این منطقه عنوان كرد و افزود: باید این وضعیت كنترل و از دور تسلسل در منطقه جلوگیری شود و برای نجات میانكاله، تلاش همگانی لازم است.
اجرای موسیقی سنتی، برپایی نمایشگاههای طبیعت گردی، عرضه مستقیم ماهی دریایی، محصولات دامی منطقه ، صنایع دستی و محیط زیست به همراه تور گردشگری از جمله برنامه های روز میانكاله بود.
دومین همایش میانكاله را فرمانداری، شهرداری و شورای شهر بهشهر، خلیل شهر و رستمكلا با همكاری اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار كردند.
اولین همایش روز میانكاله سال 94 برگزار شد و قرار بود هر ساله روز 27 دی كه روز میانكاله نامگذاری شده تكرار شود ولی در سال های 95 و 96 بنا به عللی این مراسم برگزار نشده بود.
شبه جزیره میانكاله در شرق مازندران و در محدوده جغرافیایی شهرستان بهشهر واقع شده و تالاب میانكاله بخشی از شبه جزیره میانكاله است كه 44 هزار هكتار از مساحت 68 هزار و 800 هكتاری آن را تشكیل می دهد.
تالاب میانكاله اولین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های كنوانسیون رامسر است.
این منطقه به خاطر میزبانی از صدها گونه پرنده مهاجر زمستان گذران و بهار گذران در مقایسه با 10 ذخیرگاه زیست كره دیگر ایران دارای اهمیت ویژه و شاخص است.
جمعیت پرندگان این منطقه اعم از بومی و مهاجر از بیش از یك میلیون و 200 هزار قطعه در سال 84 به حدود یك سوم در سال های اخیر كاهش یافته است.
تغییرات اقلیمی در كنار ایجاد آب بند و استخر پرورش ماهی بر روی رودخانه های منتهی به تالاب، آتش سوزی های زنجیره ای و تجاوز به حریم پناهگاه توسط كشاورزان و دامداران به همراه ورود و خروج سیل آسا و بی برنامه گردشگران سبب شده است تا توان اكولوژیك این منطقه بشدت فرسوده شود به گونه ای كه در یك دهه گذشته دستكم 10 هكتار از مساحت تالاب میانكاله خشك شده است.
7332/1654