ساری- ایرنا- ایجاد پالایشگاه یكصد هزار تنی شیر به عنوان بزرگ ترین پروژه اقتصاد مقاومتی مازندران كه باید امسال به بهره برداری می رسید به دلیل بلاتكلیفی در تحویل زمین، حتی به مرحله اجرا هم نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تفاهمنامه ساخت پالایشگاه شیر با یك شركت بخش خصوصی اواخر سال گذشته توسط استاندار وقت و به عنوان یكی از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی امضا شد.
قرار بود ساخت این پالایشگاه با تضمین خرید شیر تولیدی، مبنای گسترش دامداری های كوچك در مناطق روستایی مازندران شود.
حتی برنامه ریزی شده بود تا روستائیان به ازای تحویل شیر به پالایشگاه، خوراك دام بگیرند و مازاد بر آن را نیز به صورت نقدی طبق توافق دریافت كنند.
بر اساس اعلام مسئولان وقت، پیش بینی شده بود با گسترش دامداری های كوچك، علاوه بر مهاجرت معكوس جمعیت به روستاها و جبران كمبود شیر برای كارخانه های لبنی، هدف سه میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی مازندران هم در برنامه ششم توسعه محقق شود.
بر اساس گزارش های رسمی ، از 900 هزار تن شیر خام مورد نیاز سالانه كارخانه های لبنی استان ، تنها كمتر از 20 درصد در داخل استان تهیه و بقیه از 16 استان كشور تامین می شود .
دامداری های استان مازندران بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزی ، سالانه حدود 750 هزار تن شیر خام تولید می كنند ولی از این میزان كمتر از حدود 250 هزار تن تحویل كارخانه ها می شود و بقیه یا تازه خوری می شود و با به صورت سنتی فراوری و فله ای عرضه می گردد.
** اختلاف بر سر زمین
مهم ترین مشكل بلاتكلیفی ساخت پالایشگاه شیر هم بر اساس آنچه كه مسئولان استان امروز شنبه در نشست شورای اشتغال اعلام كرده اند، بروز اختلاف نظر با پیمانكار بر سر مكان زمین است.
مسئولان منابع طبیعی و صنعت، معدن و تجارت مازندران می گویند كه پنج قطعه زمین را برای ساخت پالایشگاه تعیین كرده اند ولی پیمانكار كه شركت لبنی كاله است به دنبال زمینی در نزدیكی مجموعه كنونی این شركت است، زمینی كه گفته می شود احتمال واگذاری آن با توجه به معارضات منطقه ای در وضعیت كنونی امكان پذیر نیست.
ساخت پالایشگاه شیر در مازندران اگر به اجرا نرسد، طبق توافق دو جانبه، پیمانكار می تواند تجهیزات خریداری شده را به استان دیگری غیر از مازندران انتقال دهد.
بر اساس آخرین گزارش، ماشین آلات ساخت پالایشگاه شیر به ارزش 100 میلیون یورو خریداری و وارد كشور شد و بزودی نیز این تجهیزات كه به نام این استان ثبت سفارش شد، وارد مازندران می شود.
** منابع طبیعی درخواستی دریافت نكرد
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاكنون درخواستی برای واگذاری زمین جهت ساخت پالایشگاه شیر در استان به ما داده نشده است.
سید محسن موسوی تاكامی افزود: در صورت درخواست نیز پیشنهاد ما واگذاری زمین ملی در اراضی بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد است و در آنجا زمینی را كه قرار بود برای پالایشگاه نفت اختصاص داده شود می توانیم به سرمایه گذار پالایشگاه شیر اختصاص دهیم.
مجموعه كارخانه شركت لبنی كاله در آمل از شهرستان های مركزی مازندران واقع است ولی بندر امیرآباد در حوزه جغرافیایی بهشهر در شرق مازندران قرار دارد.
** پیش بینی پنج نقطه برای احداث پالایشگاه
مدیركل صنعت، معدن و تجارت مازندران هم با تایید این كه طرح پالایشگاه شیر با ظرفیت یكصد هزار تن در روز همچنان در مرحله تامین زمین قرار دارد، گفت: تجهیزات و ماشین آلات پالایشگاه به ارزش افزون بر یكصد میلیون یورو با صدور مجوز خریداری و وارد كشور شده است.
محمد محمدپور عمران اضافه كرد: به دلیل این كه مجوز واردات ماشین آلات پایشگاه برای مازندران صادر شد، بزودی این تجهیزات وارد استان می شود و با تامین زمین عملیات ساخت آن نیز شروع خواهد شد.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران تایید كرد كه بر اساس توافق دو جانبه، در صورتی كه زمین مورد نیاز پالایشگاه در مازندران تامین نشود، سرمایه گذار می تواند تجهیزات را به استان دیگری منتقل كنند.
محمدپور گفت كه پنج نقطه زمین برای ساخت پالایشگاه شیر به سرمایه گذار آن یعنی شركت كاله آمل پیشنهاد شده ولی آنان به دنبال زمینی در نزدیكی سایت اصلی شركت در شهرستان آمل هستند.
وی علت چنین درخواستی از سوی سرمایه گذار را افزایش كارایی پالایشگاه در صورت نزدیكی به سایت اصلی برشمرد و افزود: در حال رایزنی با سرمایه گذار برای واگذاری یكی از زمین های پیش بینی شده هستیم و در صورت موافقت آنها، مشكل رفع می شود.
** وعده بی پشتوانه
استاندار مازندران هم در نشست شورای اشتغال استان گفت: طرح احداث پالایشگاه شیر پیش از رفع مشكلات زیرساختی و زمین به نظر می رسد كار درستی نبوده و مطالباتی را در جامعه ایجاد كرد كه در صورت عدم اجرا می تواند مشكل زا شود.
احمد حسین زادگان همچنین از توافق با سرمایه گذار برای انتقال سرمایه از استان در صورت رفع نشدن مشكلات نیز انتقاد كرد و این كار را بر خلاف رویه موجود دانست.
وی گفت: به هر حال تجهیزات و ماشین آلات با نام مازندران برای پالایشگاه شیر خریداری شد و اجازه خروج سرمایه نیز یكی از ضعف های این قرارداد است.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: در حال حاضر باید تمام دستگاههای مرتبط برای واگذاری زمین همراهی و همكاری داشته باشند و به ورود دولت و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیاز باشد، این همراهی وجود دارد.
حسین زادگان همچنین خواهان تشكیل كارگروه رفع موانع ساخت پالایشگاه شیر در مازندران شد.
6982/1654