تهران - ایرنا - كارگردان مستند «مرگ روشن» ،آلودگی نوری را یك موضوع مهم دانست و گفت: با توجه به تحقیق و بررسی كه شد آلودگی نوری یكی از دغدغه های جامعه به شماره می رود لذا تصمیم گرفتم مستندی درباره این معضل بسازم هرچند رهایی از آن نیاز به انقلاب دارد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم رونمایی از مستند «مرگ روشن» به كارگردانی مسعود دهنوی و محصول خانه مستند انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران با حضور دانشجویان و دوستداران علم فیزیك و نجوم برگزار شد.
پس از نمایش این مستند كه درباره آلودگی‌های نوری است، كارشناس و قرآن پژوه اظهار كرد: اولین مبارزه من با آلودگی‌های نوری مربوط به سال هفتاد و دو می‌شود. آن زمان ما دانشجو بودیم اما در مجاور اتاقی كه ما در آنجا استقرار داشتیم، تیر چراغی بود كه نورش بسیار ما را اذیت می‌كرد به همین دلیل برای رفع این مشكل چندین بار به نهادهای مرتبط با این موضوع در آن منطقه مراجعه كردیم اما هیچگاه نتیجه‌ای نگرفتیم از همین رو یك روز من چراغ آن را پنهانی شكستم البته من چنین روش‌های مبارزاتی را به شما پیشنهاد نمی‌كنم اما در آن زمان ما چاره‌ای نداشتیم.
علیرضا فتحی پور با بیان اینكه برخی می‌گویند در مفاهیم دینی همواره از ظلمت و تاریكی به بدی یاد می‌شود، توضیح داد: اتفاقا در مفاهیم دینی بسیار درباره شب صحبت و گاهی از آن به نیكی یاد شده است ضمن اینكه زندگی در یك تعادلِ شب و روز تعریف می‌شود بنابراین ما نباید با استفاده از نورهای اضافه در شب، این تعادل را به هم بزنیم.
این قرآن پژوه در ادامه خطاب به مخاطبان گفت: از شما می‌خواهم كه به شوالیه‌های شب بپیوندید یعنی كمك كنید تا جامعه نسبت به مضرات آلودگی‌های نوری آگاه شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار كرد: امروزه به مدد شبكه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند می‌توانیم هر آنچه را كه دوست داریم با دیگران به اشتراك بگذاریم بنابراین اگر شما این مستند را دیدید و محتوای آن مطبوع شما بود، می‌توانید آن را در شبكه‌های اجتماعی خود نشر بدهید و با این كار به یك نگهبان شب تبدیل شوید. ما می‌توانیم این حركت را برای كشور خود و به طور كلی دنیا انجام دهیم، این را هم باید عنوان كنم كه بضاعت ما در عنوان كردن این مساله همین قدر بود با این وجود ما عقب نمی‌نشینیم هرچند كه می‌دانیم موانع زیاد است اما ما را از ادامه حركت باز نمی‌دارد بنابراین امیدوارم شما هم تبدیل به كسی شوید كه می‌تواند آرامش را به زندگی و محیط زیست خود برگرداند.
كارگردان «مرگ روشن» نیز توضیح داد: من چند سال پیش در رادیو كار می‌كردم و در همانجا با علیرضا فتحی پور و حامد میرزا خلیل آشنا شدم.
مسعود دهنوی ماجرا از این قرار است كه آن زمان من مستندی رادیویی درباره آلودگی نوری ساختم و به نظرم این معضل، یك موضوع مهم بود اما دیدم كه اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداد به همین دلیل به سراغ حامد میرزا خلیل كه چند كتاب درباره آلودگی‌های نوری هم نوشته است، رفتم و با او درباره آلودگی‌های نوری صحبت كردم و تصمیم به ساخت مستندی درباره همین مسأله گرفتیم، سپس برای ساخت آن به سراغ خانه مستند و سازمان اوج رفتیم البته من فكر نمی‌كردم موضوعات اجتماعی و آلودگی‌های نوری جزو دغدغه اوج باشد اما متوجه شدم این سازمان به این مسایل هم توجه می‌كند.
سپس میرزا خلیل روی صحنه حاضر شد و گفت: ما امروز برای این مراسم از سی مدیر شهری دعوت كردیم اما می‌بینید كه هیچكدام از آنها در اینجا حضور پیدا نكرده اند در حالی كه آنها در رفع این معضل می‌توانند بسیار راهگشا باشند از همین رو ما حمایت‌های شما را برای نجات آسمان شهر و سلامت خودمان نیاز داریم تا فضای شهر انقدر خشن نباشد در واقع این كاری است كه شما می‌توانید برای خودتان انجام دهید.
در ادامه دهنوی در پاسخ به پرسش یكی از حضار درباره زمان نمایش این اثر توضیح داد: به احتمال زیاد «مرگ روشن» پیش از عید از شبكه مستند روی آنتن برود اما نكته ای كه وجود دارد این است كه ما تنها از قسمتی از مصاحبه‌های كارشناسان در این اثر استفاده كردیم بنابراین می‌توانیم قسمت‌های استفاده نشده را در اختیار دیگران قرار دهیم كه در فضاهای مجازی گسترش دهند تا مردم با این مشكل آشنا شوند.
خواهش من این است كه شما این كار را بكنید تا اهمیت آلودگی‌های نوری تنها به امشب محدود نشود بلكه آن را پیگیری كنیم تا به نتیجه برسد.
سپس این كارگردان درباره سوال یكی از مخاطبان مبنی بر اینكه این مستند تنها معضل را مطرح می‌كند اما راه‌كاری ارایه نمی دهد، گفت: این موضوع به این دلیل بود كه نود درصد مردم عادی نمی‌دانند چنین آلودگی وجود دارد بنابراین ما باید در قدم اول اهمیت این مسأله را مطرح می‌كردیم من هم می‌دانم ارایه راه حل كار خوبی است كما اینكه راهكار هم داشتیم اما بهتر دانستیم كه ابتدا این معضل را به مردم معرفی كنیم.
در بخش دیگر از این مراسم میرزا خلیل، گفت: سامانه ای در تهران با عنوان 1888 وجود دارد كه مردم از طریق آن می‌توانند شكایات خود را درباره نورپردازی شهر تهران اعلام كنند اما طبق پیگیری‌های كه داشتیم متوجه شدیم هیچكس از نورپردازی شهر تهران شكایتی ندارد. این را هم باید عنوان كنم كه ما در قدم بعدی در جهت آگاه سازی مردم نسبت به آلودگی‌های نوری در نظر داریم انیمیشن‌های كوتاه درباره همین موضوع تولید كنیم.
در پایان این مراسم دهنوی اعلام كرد: برای اكران دانشگاهی این مستند می‌توانید با مركز مستند انقلاب اسلامی تماس بگیرید و این مركز به راحتی با شما همكاری می‌كند.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **