تهران- ایرنا- روزنامه 'ژاپن تودی' به نقل از كارشناسان مسایل روسیه و ژاپن نوشت، دیدار سه شنبه سران ژاپن و روسیه در مسكو، گرهی از مناقشه دو كشور بر سر جزایر مورد مناقشه كوریل باز نمی كند.

این روزنامه ژاپنی امروز یكشنبه با اشاره به متهم كردن ژاپن به تشدید تنش ها در آستانه دیدار 'شینزو آبه' و 'ولادیمیر پوتین' از سوی مسكو، به نقل از 'یوری یوشاكوف'، مشاور سیاست خارجی پوتین نوشت، این مذاكرات، راحت و آسان نخواهد بود.
یوشاكوف خاطر نشان كرد، مساله مالكیت این جزایر قابل مذاكره نیست. مالكیت روسیه بر این جزایر طبق نتایج جنگ جهانی دوم، قانونی است و هیچ برنامه ای برای واگذاری آنها به توكیو وجود ندارد.
وی افزود، این جزایر بخشی از اراضی ماست و هیچ كس تصمیم ندارد آنها را به كس دیگر واگذار كند.
ارتش روسیه در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، جزایر كوریل را تصرف كرد و مناقشه بر سر حاكمیت این جزایر مانع امضای توافقنامه صلح بین ژاپن و روسیه شده است.
این جزایر در ساحل شمالی جزیره هوكایدوی ژاپن واقع شده است و در روسیه به كوریل جنوبی و در ژاپن اراضی شمالی معروف است.
'سرگئی لاوروف'، وزیر خارجه روسیه در كنفرانس خبری سال نوی میلادی گفته بود كه دو كشور(روسیه و ژاپن) هنوز در روابط بین المللی شریك هم نیستند و با این مرحله بسیار فاصله دارند. ژاپن با آندسته از مصوبه های سازمان ملل كه به نفع روسیه است، مخالفت می كند.
'جیمز براون'، كارشناس روابط ژاپن و روسیه در دانشگاه تمپل توكیو با اشاره به مذاكرات بی نتیجه هفته پیش وزرای خارجه دو كشور در مسكو، گفت، گرچه انتظار می رود پوتین موضعی نرم تر از لاروف داشته باشد اما، چشم انداز مذاكرات آبه و پوتین، نویدبخش نیست زیرا موضع روسیه بسیار واضح است و بارها گفته اند كه ژاپن طبق نتیجه جنگ جهانی دوم باید حاكمیت روسیه را بر این جزایر بپذیرد.
براون افزود، اگر ژاپن چنین چیزی بخواهد، هیچ مبنایی برای ادعای مالكیت بر این جزایر ندارد. به نظر می رسد شكاف بین دو كشور هیچگاه تا این اندازه زیاد نبوده باشد. چشم اندازی برای امضای توافقنامه وجود ندارد.
آساق**1088**1663**